Guvernul ia în calcul introducerea unei anumite taxe pe preţul benzinei şi al motorinei, pentru suplimentarea fondurilor necesare construirii infrastructurii rutiere, a anunţat premierul Victor Ponta, la RTV. Iar cum şoferii plătesc deja o rovinietă în acest scop, va fi vorba nu de majorarea accizelor, ci de un nou bir. Premierul a precizat că s-a inspirat din ideea fostului ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu (demis după condamnarea în primă instanţă la 5 ani de închisoare), care însă găsise soluţia pentru creşterea numărului de kilometri de autostradă construiţi prin mărirea accizei la carburant cu 10 eurocenţi şi taxarea pe distanţă a traficului greu.
“Este o idee mai veche, de când domnul Fenechiu era ministru, de a introduce o anumită taxă pe preţul benzinei, motorinei – cum era pe vremuri, ştiţi, cu “Aici sunt banii dumenavoastră”, din timpul ministrului Transporturilor Traian Băsescu -, care să alimenteze numai şi numai fondurile necesare pentru construcţia de infrastructură rutieră. Trebuie să o analizăm şi să vedem, nu o resping în niciun caz de la început”, a spus Ponta la România TV.
Ulterior, în emisiunea “Butonul de panică” de la B1TV, liberalul Nini Săpunaru – care era cât pe-aci să ajungă ministrul Transporturilor, după Fenechiu – a explicat că mărirea accizelor la motorină şi benzină “este un proiect mai vechi al PNL”.
“Am analizat de mai mult timp, cu mare atenţie, şi am ajuns la concluzia că aceasta este singura soluţie să finalizăm în 4 ani toate autostrăzile. Este însă o decizie politică şi trebuie luată în Parlament”, a precizat el.
În peste 1 an şi jumătate de guvernare, USL nu a reuşit să înceapă niciun kilometru nou de autostradă, dar nici să termine toate tronsoanele începute în 2011 cu termen de finalizare aprilie 2013, deşi ministrul delegat Dan Şova promite că va termina 120 km anul acesta.
Singurul tronson nou contractat din Autostrada Transilvania, 3A1 Gilău – Nădăşelu (jud. Cluj), de 8,7 km, a fost amânat pentru anul viitor, din lipsa banilor, deşi contractul, de 258,2 milioane lei (circa 58 milioane euro), fără TVA, a fost semnat de CNADNR în luna aprilie, cu asocierea Spedition UMB-Tehnostrade.
Totodată, din cele 3 concesiuni făgăduite la începutul anului nu s-a concretizat niciuna până acum. Anunţarea câştigătorilor licitaţiilor organizate în primăvară a fost amânată de CNADNR pentru 25 noiembrie în cazul autostrăzii Comarnic-Braşov, pentru luna decembrie în cazul Centurii de Sud a Capitalei şi pentru februarie-martie 2014 în cazul Autostrăzii Craiova-Piteşti.
Iar pentru Autostrada Sebeş-Turda, Guvernul a modificat indicatorii tehnico-economici ai investiţiei, astfel că aceasta va costa dublu, adică 4,64 miliarde lei. Operaţiunea s-a produs în 20 octombrie, după ce DPIIS lansase licitaţia în 22 iulie şi costul autostrăzii fusese stabilit la 2,48 miliarde lei, iar termenul de depunere a ofertelor era 12 septembrie.
Rovinieta, în prag de scumpire
Cât despre rovinietă, aceasta se va scumpi cât de curând. DPIIS a elaborat până acum două proiecte de modificare a OG nr. 15/2002 privind tarifele de utilizare a infrastructurii rutiere. După cel din iulie, care menţinea preţul actual al rovinietelor pentru autoturisme şi opera schimbări numai la transportul de marfă şi persoane, ministrul Şova a venit la sfârşitul lui septembrie cu un alt proiect de ordonanţă.
De data aceasta, proiectul actului normativ prevede majorarea cu până la 66% a costului rovinietei, inclusiv la autoturisme.
Iniţiativa legislativă a fost amendată de CNR-FORT, cu argumentul că “nu corespunde principiului instaurat prin Directiva Europeană, şi anume că Taxele de utilizare sunt proporționale cu durata utilizării infrastructurii, în ceea ce priveşte transporturile comerciale”.
Patronatele în trasporturi au trimis către DPIIS propuneri de preţuri pentru rovinietă, arătând că “transportatorul comercial este cel mai nedreptăţit utilizator, din cauză că utilizează un număr redus de zile într-un an infrastructura rutieră, este singurul utilizator restricţionat în cazul apariţiei unor lucrări sau devieri, înzăpeziri etc. şi este singurul taxat suplimentar pentru accesul sau tranzitul pe alte zone de infrastructură”.
Dintr-un total de 365 de zile calendaristice, un transportator comercial cu un autovehicul > de 3,5 to nu utilizează infrastructura naţională mai mult de 240 de zile, fiind serios dezavantajat, mai spun cei de la CNR-FORT.
Magda SEVERIN