Transportatorii mai au de aşteptat până în primăvara anului viitor pentru a putea traversa Podul Calafat-Vidin, care leagă România de Bulgaria. Dar şi când va fi gata, după 6 ani de la începerea lucrărilor, podul “va muta mare parte a traficului de tranzit dinspre Est spre Vest de pe DN 7 pe E 80”, potrivit secretarului general al UNTRR, Radu Dinescu. Compania care va administra această construcţie va fi una româno-bulgară şi va avea sediul în ţara vecină “pentru că Bulgaria a investit mai mult în realizarea proiectului”, a anunţat, miercuri, premierul Victor Ponta, care estimează că podul va fi dat în circulaţie “undeva în martie-aprilie 2013”. Ponta a făcut o vizită pietonală a podului, împreună cu a premierul bulgar, Boiko Borisov. La eveniment a fost prezent şi Johannes Hahn, comisarul european pentru Politica Regională, proiectul fiind finanţat din fonduri ISPA.
Victor Ponta susţine, la fel ca fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, că lucrările ce revin părţii române sunt finalizate 95%, încă din luna septembrie 2011, dar “s-a impus suspendarea lor din cauza prelungirii termenului de execuţie pentru proiectul bulgar, neexistând posibilitatea de alimentare cu energie electrică a liniei catenare şi implicit a efectuării probelor aferente căii ferate”.
Astfel, termenul de finalizare acceptat şi de Comisia Europeană a fost septembrie 2011 pentru partea română, iar pentru partea bulgară-inţial septembrie 2010 şi prelungit mai întâi în februarie 2012, apoi până în noiembrie 2012.
De asemenea, “întârzierile părţii bulgare au dus la o creştere a valorii proiectului părţii române cu peste 5 milioane euro (aferente lucrărilor de conservare, organizare de şantier, paza, precum şi pentru prelungirea serviciilor de consultanţa), pe care partea română trebuie să le suporte din bugetul de stat”, mai susţine premierul român.
Lucrările de construcţie au început în urmă cu 5 ani şi 4 luni şi se vor termina fix după 6 ani.
Podul de 2 km peste Dunăre este parte a Coridorului Paneuropean de transport care leagă oraşul german Dresda de Istanbul (Turcia).
Costurile totale ale proiectului totalizează 226 milioane de euro, iar angajamentul financiar al guvernului bulgar se ridică la 60,7 milioane de euro. Proiectul beneficiază de împrumuturi şi finanţări gratuite de la Uniunea Europeană, Banca Europeană pentru Investiţii, Agenţia Franceză pentru Dezvoltare şi Instituţia Germană de Credit pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
Magda SEVERIN