Premierul Victor Ponta a declarat aseară, la România Tv, că preşedintele Traian Băsescu, a sesizat DNA cu privire la atribuirea lucrărilor la autostrada Comarnic-Braşov, dar purtătorul de cuvânt al preşedintelui, Bogdan Oprea, a anunţat astăzi că premierul minte. Dan Şova, fostul ministru al Marilor Proiecte şi al Transporturilor, a înregistrat “cu brio” şi eşecul concesionării autostrăzii Comarnic-Braşov. A cheltuit însă cu generozitate bani publici în revizuirea studiului de fezabilitate pentru această investiţie ce ar fi trebuit realizată în parteneriat public-privat (PPP), pentru care a elaborat şi o lege, declarată neconstituţională de CCR.
”Şi mai e un caz care recunosc că-mi stă pe suflet şi de care nu mă las cât sunt prim-ministru şi dacă oi fi preşedinte: Comarnic-Braşov, parteneriat public-privat, să facem din banii altora. Un an şi două luni am negociat, am făcut toate procedurile, am trimis la EUROSTAT, am făcut absolut tot. Trebuia să semnăm contractul. A ieşit domnul Băsescu, ţineţi minte, la învestitura domnului Rus, şi a zis: «Vedeţi, corupţie!»”, a spus Ponta, la România Tv.
”Şi a făcut sesizare la DNA. Atenţie, a făcut sesizare pentru un contract pe care noi nu l-am semnat. Deci el a zis: «Vă spun eu că ăştia-s nişte corupţi !?». DNA, dacă primeşte sesizare, sigur, s-a dus şi a întrebat: «Aţi semnat vreun contract?». «Nu, nu am semnat încă. O să-l semnăm!». «Aaa… că ne-a zis domnul Băsescu că atunci când o să-l semnaţi o să fie ceva…»”, a adăugat Ponta.
El a spus că în astfel de acţiuni se vede ”foarte multă răutate” din partea lui Traian Băsescu.
Autostrăzi pe hârtie
”Eu vreau să semnăm şi să facem Comarnic-Braşov, pentru că România nu se va dezvolta până când nu reuşim să trecem din Bucureşti în Transilvania pe autostradă”, a mai spus Ponta.
Până acum însă, în cei 2 ani şi 3 luni de guvernare, Victor Ponta nu a reuşit să înceapă construirea niciunui kilometru nou de autostradă, deşi le-a prezentat pe hârtie.
Abia în urmă cu 3 luni s-a semnat contractul de proiectare şi execuţie pentru autostrada Sebeş-Turda, însă deocamdată această investiţie se află în perioada de elaborare a proiectului.
Băsescu, avertisment pe modelul CFR Marfă
În replică, purtătorul de cuvânt al şefului statului, Bogdan Oprea, a precizat, astăzi, că preşedintele Traian Băsescu nu a făcut nicio sesizare la DNA cu privire la atribuirea lucrării la Autostrada Comarnic -Braşov, aşa cum, “în mod mincinos”, a afirmat premierul Victor-Viorel Ponta.
“În discursul susţinut la învestirea în funcţie a ministrului Transporturilor, domnul Ioan Rus, în data de 25 iunie a.c., la Palatul Cotroceni, domnul preşedinte Traian Băsescu a atenţionat asupra unor suspiciuni din timpul procedurii de atribuire a acestor lucrări, suspiciuni care au provocat retragerea a două bănci europene extrem de importante care, în mod uzual, finanţează proiecte în România”, a adăugat Oprea.
Aşa cum a procedat şi într-o intervenţie publică la privatizarea CFR Marfă, preşedintele Traian Băsescu l-a avertizat pe Ioan Rus, când acesta a depus jurământul de învestitură la şefia Ministerului Transporturilor, să fie atent la premisele contractării Autostrăzii Comarnic-Braşov, deoarece, din informaţiile sale, deja s-au produs acte de corupţie.
“Atenţionez că mergeţi într-un minister cu probleme. Acolo ar trebui să fiţi atent în mod deosebit la premisele de contractare a Autostrăzii Comarnic-Braşov. Din informaţiile mele, deja s-au produs acte de corupţie”, i-a spus Băsescu lui Rus, după ce acesta a depus jurământul de ministru.
Studii pe bani grei
“De asemenea, s-au contractat studii de fezabilitate de circa 50 de milioane de euro, care nu vor mai fi valabile, cea mai mare parte din ele, în 2 ani. Dar s-au găsit nişte firme cărora să li facă cadouri. Am rugămintea să verificaţi cu atenţie lucrurile acestea înainte de a vă asuma derularea mandatului”, l-a avertizat şeful statului pe Rus.
“Sigur, cu Loteria nu sunteţi dumneavoastră, şi nici cu banii de la Rompetrol, dar poate vă uitaţi la colegii din Guvern“, a adăugat el.
Şova nu mai merge cu cortul pe şantier
Aşadar, Traian Băsescu a ţinut să atragă atenţia asupra demisiei intempestive a fostului ministru al Transporturilor, Dan Şova, care nu a reuşit să semneze în perioada mandatelor sale (1 an şi 3 luni la Departamentul Marilor Proiecte şi 3 luni la Transporturi) contractul pentru autostrada pe care o dădea gata la finele lui 2016.
Mai mult, junele ministru – coleg de facultate şi mâna dreaptă a premierului Ponta – “ameninţa” că “mă mut cu cortul pe şantier”, ca să fie sigur că autostrada va fi gata înainte de alegerile parlamentare din 2016.
Povestea autostrăzii Comarnic – Braşov
– licitaţia pentru concesionarea lucrărilor la această autostradă a fost lansată la începutul anului trecut – evident, după reactualizarea studiului de fezabilitate aferent contractului de concesiune, cu altă cheltuială din bani publici;
– ofertele au fost depuse în februarie 2013 iar Dan Şova, pe atunci ministrul delegat al Marilor Proiecte, s-a şi grăbit să anunţe: “Vin chinezii!”;
– la începerea etapei dialogului competitiv, în mai-iunie 2013, China Communications Construction a anunţat că se retrage, astfel că au rămas în cursă asocierile Spedition UMB-Tehnostrade şi Vinci – Strabag – Aktor şi Impregilo – Salini (câştigătoarea);
– ofertele nu au fost deschise în octombrie 2013, cum promisese Şova, operaţiunea fiind amânată până la 15 noiembrie – “la cererea constructorilor”, potrivit directorului general al CNADNR, Narcis Neaga;
– ulterior, ministrul Şova a amânat termenul până în 25 noiembrie, apoi până în 19 decembrie.
Odată cu Dan Şova,Victor Ponta promitea şi el că lucrarea va fi finalizată în 2016, asigurând că semnarea contractului va avea loc până la sfârşitul anului 2013.
“Eu vă garantez că suntem într-o fază foarte avansată și semnăm anul acesta Comarnic – Brașov″, spunea Ponta în decembrie.
Numai că semnarea contractului a fost amânată pentru aprilie 2014.
La termenul promis, Şova a avansat un nou termen, în iunie – “când avem toate agreement-urile de la bănci, mai-iunie cel târziu”.
Amânarea termenului a fost caracterizată de ministru drept un lucru “eminamente pozitiv, întrucât statul a reuşit să obţină angajamentul ferm din partea BEI, BERD şi Băncii Mondiale pentru susţinerea proiectului”.
Iată însă că ne aflăm la sfârşitul lunii august şi contractul nu a fost semnat. Între timp, am aflat că avizul de mediu pentru această investiţie A EXPIRAT.
Masterplanul în Transporturi, uitat
Mai grav este că Masterplanul General în Transporturi NU A FOST FINALIZAT la ultimul termen acordat de Comisia Europeană, după ce “ciornele” lui Fenechiu, Mănescu şi Şova au fost refuzate, astfel că în acest moment România nu primeşte niciun euro din fondurile europene în exerciţiul bugetar 2014-2020.
Traian Băsescu acuza, în februarie, că Guvernul a uitat de masterplan şi de fondurile de coeziune.
CE a atras atenţia încă de anul trecut că Acordul de Parteneriat care va reglementa modul de utilizare a banilor comunitari din exerciţiul financiar 2014 – 2020 nu va fi luat în discuţie decât atunci când Masterplanul va fi gata şi că există pericolul ca întregul program operaţional preconizat pentru marile proiecte să fie blocat în absenţa acestui document.
Despre proiectul Acordului transmis atunci către Bruxelles (când ministru al Transporturilor era încă Relu Fenechiu) CE avertiza că “este incoerent şi fără priorităţi clare”, solicitând refacerea documentului.
Magda SEVERIN