Ponta şi Şova se încurcă în banii pe studiile de fezabilitate

Premierul Victor Ponta a declarat, astăzi, că cele 10 studii de fezabilitate scoase la licitaţie de CNADNR „nu sunt făcute din bani de la buget, ci din fondurile europene pe 2007-2013”. Îl contrazic însă atât comunicatul Ministerului Transporturilor, cât şi declaraţiile lui Dan Şova, prezent ieri la Alba Iulia. Astfel, abia după adjudecarea contractelor şi realizarea proiectelor vor fi ceruţi bani de la UE. Şi nu se ştie sigur dacă vor fi primiţi, atât timp cât însuşi ministrul spusese în decembrie că proiectele de accesare a fondurilor europene pe actualul exerciţiu financiar s-au cam terminat, depăşind sută la sută.

„Anul 2013 este cel mai bun an din istoria CNADNR, absorbția de fonduri europene pe segmentul de autostrăzi fiind de peste 120%, iar la drumuri naţionale, de 180%”, declara Şova în 5 decembrie 2013, la Realitatea TV.

Cât priveşte fondurile europene din următorul exerciţiu financiar 2014 – 2020, Comisia Europeană încă aşteaptă Masterplanul General pe Transporturi, care ar fi trebuit trimis în 22 aprilie. Ministrul Şova a anunţat însă că finalizarea documentului va mai dura până în iunie.

Ca să nu sune a eşec, Victor Ponta – aflat astăzi, în calitate de preşedinte al PSD, la un eveniment electoral – a reformulat: “Am finalizat prima parte a Masterplanului de Transport. Pe baza acestuia se fac finanțările europene. Dacă nu ai studiul de fezabilitate, adică dacă nu știi pe unde vrei să faci autostrada și cât te costă, restul e vorbărie”.

Premierul: Nu dăm de la buget

Referindu-se apoi la cele 10 studii de fezabilitate comandate de CNADNR, premierul a spus: „Aceste studii nu sunt făcute din bani de la buget, ci din fondurile europene pe 2007-2013 și, în măsura în care ele vor fi gata, și vor fi, știm foarte clar cât ne costă fie că este vorba de Bacău-Brașov, fie că este vorba de alte segmente de autostradă, știm cât costă, știm în cât timp se fac și atunci putem să le finanțăm”.

Ponta a adăugat că „fără un studiu de fezabilitate nimeni nu se apucă vreodată să facă vreo autostradă”. Apoi a amestecat proiectele de autostrăzi din fonduri europene cu cele doar creionate.

“Deci, în sfârșit, după ce atâția ani s-a vorbit de autostrăzi, noi am lucrat în ultimii doi ani la cele care aveau deja studii de fezabilitate. Acum însă e vorba de alocarea 2014-2020”, s-a contrazis premierul în privinţa fondurilor europene pentru studiile de fezabilitate aferente celor 10 noi tronsoane de autostrăzi, despre care, cu câteva minute mai înainte spusese că sunt finanţate deja din exerciţiul financiar 2007 – 2013.

Ministrul Transporturilor: Cerem bani de la UE după ce avem proiectele gata

Numai că în comunicatul Ministerului Transporturilor se precizează că “valoarea estimată (a studiilor pentru cele 10 noi autostrăzi – n.r.), de 53 milioane de euro (fără TVA, n.r.), va fi propusă spre a fi finanțată din fondurile europene nerambursabile. Aşadar, întâi dăm banii pe contracte şi pe urmă cerem fonduri UE.

Dan Șova, prezent ieri la Alba Iulia, a declarat că “nu vor fi probleme cu privire la admiterea lor”: “O să le judecăm mai repede de 50 de zile și apoi vor avea 4 luni de realizare. Cum se termină, le prezentăm la Comisia Europeană. Nu cred că vor fi probleme cu privire la admiterea lor și vom începe licitațiile de lucrări, sper eu, undeva în noiembrie – decembrie anul acesta”.

Însă potrivit condiţiilor din anunţul de achiziţii al CNADNR, contractele ce urmează a fi atribuite prin licitaţie deschisă, pentru preţul cel mai mic, au termen realizare 1 an de la adjudecare. Asta înseamnă că abia la anul vor fi ceruţi banii la UE. O mai fi oare atunci Şova ministru?

Şantierul la Sebeş-Turda se deschide în 10 mai 

Premierul a anunţat şi el că şantierul la Sebeş-Turda se deschide în 10 mai, deşi este vorba numai de loturile 3 şi 4, pentru care contractele de execuţie s-au semnat în 17 aprilie: „Cred că pe 10 mai dăm drumul la Sebeş-Turda şi tot din anul ăsta dăm drumul la lucrările pe care le-a oprit dl Băsescu şi cu dl Boc la Autostrada Transilvania”.

Ponta a încercat, astfel, să convingă că nu premierul Tăriceanu – care a stat 3 la guvernare susţinut de PSD, din 2005 până la sfârşitul lui 2008 -, ci preşedintele Băsescu a oprit derularea contractului cu Bechtel în 2005.

Cât despre Boc, Ponta a dat-o în bară: toată lumea ştie că în mandatul său de premier au fost construiţi singurii 52 de km din Autostrada Transilvania. Astfel, primii 42 de km, pe tronsonul 2B Turda – Gilău, au fost inauguraţi la 1 decembrie 2009 (în timpul ministrului Radu Berceanu), iar ceilalţi 10 km – tronsonul dintre Turda şi Câmpia Turzii -, la 13 noiembrie 2010 (în timpul ministrului Anca Boagiu).

În 6 decembrie 2013, Dan Şova a anunţat rezultatele verificării timp de 1 an, de către Corpul de Control al Guvernului Ponta, a contractului cu Bechtel: miniştrii PDL sunt vinovaţi.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.