Premierul Victor Ponta consideră că ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură, Dan Şova, a greşit anunţând presa că luni, 27 mai, va rezilia contractul cu Bechtel pentru autostrada Transilvania. El susţine că subalternul său nu trebuia să spună nimic până nu încheia negocierile.
“Cred că a fost prea transparent. Nu trebuia să vă spună nimic până nu încheia negocierea. Dacă v-a anunţat înainte să încheie negocierile, înseamnă că a greşit”, a spus Ponta jurnaliştilor, marţi, la Brăila.
Ulterior, fiind prezent la conferința “Oraşele viitorului”, organizată de Camera de Comerţ şi Industrie Româno-Germană AHK Romania, premierul a fost întrebat dacă “penalităţile sunt atât de mari încât nu putem să reziliem contractul”, dar el a spus că nu cunoaşte detalii şi că nici nu are vreo informaţie din partea Corpului de Control al Guvernului. “Au plecat ieri. Nu am primit nimic până astăzi”, a răspuns Victor Ponta. Că va trage de timp este clar, până când părţile vor cădea la pace.
Amintim însă că Şova a mai avansat un termen de reziliere – 30 aprilie -, dar nici acesta nu a fost respectat. Săptămâna trecută, întrebat când va avea loc „surpriza plăcută” cu care ne tot „ameninţă” de la începutul anului, Şova a răspuns: „Luni”.
Evident că jurnaliştii l-au asaltat cu întrebări la data stabilită, dar ministrul delegat a anunţat că „e o chestiune de zile” şi că „mai sunt unele detalii de pus la punct în această perioadă”.
Premierul Victor Ponta i-a sărit în ajutor, spunând că a trimis Corpul de Control să verifice contractul.
Boagiu: Rezilierea va duce la plata a 1 miliard de euro
Desigur, între timp au sărit la atac adversarii politici. Anca Boagiu, fost ministru al Transporturilor, în prezent prim-vicepreşedinte al PDL, a declarat, luni, că rezilierea contractului cu Bechtel ar putea duce la plata a aproximativ 1 miliard de euro din partea statului român către această firmă.
“Ce face Ponta astăzi? Nu face decât să-l acopere, din nou, pe Şova şi îi cer încă o data public să demită acest ministru incompetent, care nu face altceva decât să vorbească gura fără el. Întâi vorbeşte, după care gândeşte. Şi le cer public să spună, în situaţia acestei minţite rezilieri, pentru noi toţi ce ar însemna costurile? Pentru că, dacă ne uităm înapoi, în timp, constatăm că vor ajunge la cel puţin 1 miliard pe care să-l dea companiei Bechtel pe ce au însemnat datoriile din trecut şi penalizările la care Bechtel a renunţat. Ar însemna costul total de finalizare al întregului tronson de încă 6 miliarde de euro, pe lângă 1 miliard şi jumătate cheltuiţi până în prezent pe cei 52 km de autostrada – şi vă readuc aminte, au fost cheltuiţi cu o medie pe kilometru de 25 de milioane de euro. Îl informez că, în baza negocierii, finalizarea celor două tronsoane rămase se făcea la standardele de cost stabilite şi având la bază prevederile din contractele FIDIC, fără a mai da constructorului posibilitatea să-ţi ceară penalizări şi bani în plus ori de câte ori respiră aer pe teritoriul României”, a spus Boagiu, într-un comunicat remis luni.
Ea a adăugat că “dacă Ponta vrea să facă control, să înceapă cu Guvernul PSD din perioada 2000-2004, care a încredinţat direct contractul lui Bechtel”. “Trebuia să fie un parteneriat public-privat, pe care l-au transformat într-un contract finanţat de statul român şi care, iată, a condus la construirea a 52 km de autostradă cu 25 de milioane de euro pe kilometru”, a acuzat Anca Boagiu.
Magda SEVERIN