Răspunsul este afirmativ… dar în anumite condiții. Despre ce înseamnă România-Turcia, din punctul de vedere al unui cunoscător al acestei relații, am stat de vorbă cu proprietarul companiei Mihai Trans.
Recent, am văzut în zona Vămii Târguri și Expoziții din București, un camion Volvo nou, aparținând companiei Mihai Trans, care realizează exclusiv curse pe relația România-Turcia. În cele mai multe cazuri, Turcia înseamnă camioane vechi, de mult ieșite din leasing. De aceea, un vehicul de ultimă oră nu poate să nu îți atragă atenția. Am pus mâna pe telefon și am luat legătura cu proprietarul firmei, care a acceptat să ne explice, din interior, ce înseamnă specializarea pe o astfel de destinație.
De la 1 la 44 de camioane
Mihai Trans a fost înființată în 2003, cu un singur camion. La baza deciziei de a intra în domeniu au stat cunoștințele pe care Marinică Bănică, proprietarul firmei, le dobândise de la transportatorii turci.
„În zona în care se află astăzi sediul companiei, pe Șoseaua București-Giurgiu, la kilometrul 14, am deținut o parcare, unde opreau, în special, transportatorii turci. Am legat prietenii, pentru că îi ajutam atunci când aveau nevoie. Ei m-au încurajat, în schimb, să intru în transporturi. Am făcut-o, inițial, preluând comenzi de la companii din Turcia, pentru ca, ulterior, să intru în legătură directă cu clienții români care aveau nevoie de soluții de transfer de marfă pe această destinație”, și-a amintit administratorul Mihai Trans. „Specializarea pe relația România-Turcia se potrivește, astăzi, foarte bine companiei, este o piață pe care o cunosc”, a continuat el.
Mihai Trans deține, în prezent, o flotă de 44 de camioane, dintre care 10 au mai puțin de un an vechime. „Am decis să achiziționăm, în ultimul an, 10 camioane noi, dintre care 6 în leasing, după ce am finalizat leasingul pentru alte 4”, a menționat Marinică Bănică, precizând că preferă varianta de leasing pe 3 ani.
Camioanele noi, recent achiziționate, echilibrează flota companiei și generează costuri semnificativ mai mici cu combustibilul. „În condițiile în care un vehicul vechi consumă, de exemplu, pentru o cursă tur/retur, 600 de litri de motorină, un camion nou ajunge la 470 de litri, ceea ce generează o economie lunară de 500 de litri de motorină, sau de 6.000 de litri la nivelul unui an. Pentru 10 camioane, costurile se reduc cu echivalentul a 60.000 de litri de combustibil”, a subliniat administratorul Mihai Trans, adăugând că utilizarea Dynafleet, soluția telematică dezvoltată de Volvo Trucks, oferă avantaje suplimentare privind monitorizarea conduitei șoferilor în trafic.
De menționat, cele mai vechi mașini din flota companiei de transport au o vechime de 10-11 ani și un rulaj de 700-800.000 de kilometri, în opinia proprietarului nefiind eficientă menținerea unui camion în parc pentru o perioadă mai lungă, chiar dacă Turcia este cunoscută ca fiind o destinație pentru vehiculele vechi.
O destinație profitabilă
În opinia administratorului Mihai Trans, Turcia este o destinație profitabilă, chiar dacă, în cursul acestui an, volumele s-au redus semnificativ. „În 2019, volumele au scăzut la jumătate față de 2018, indiferent dacă vorbim despre cosmetice, instalații termice sau sanitare ori de industria auto. Ne aflăm, în acest moment, la un volum similar celui înregistrat în urmă cu 3 ani, dar, din punctul meu de vedere, reprezintă normalitatea, iar, din acest motiv, nu mă aștept la reduceri suplimentare. Dacă, până acum, am subcontractat curse către alți transportatori, acum utilizăm, în special, flota proprie, iar proporția de 80% din volumul de activitate acoperită de contracte ferme ne oferă stabilitatea de care avem nevoie.”
Pe de altă parte, o bună cunoaștere a pieței și a obiceiurilor clienților oferă companiei Mihai Trans posibilitatea de a valorifica, în mod real, la tarife net superioare celor obișnuite, nevoile suplimentare ale beneficiarilor de transport.
„Știu care sunt perioadele în care sunt necesare variante suplimentare de transport. Tot parcul are copii conforme și este funcțional, chiar dacă nu îl utilizez, în mod constant, la capacitate maximă. De asemenea, deținem un număr suplimentar de 8 semiremorci, peste numărul capetelor tractor. Putem face față, astfel, foarte bine solicitărilor spot. Suntem extrem de bine organizați în acest sens”, a mai arătat Marinică Bănică.
Provocări
În primul rând, prețurile. În opinia administratorului Mihai Trans, în spatele reducerii semnificative a tarifelor stau case de expediții care au acceptat cotații foarte reduse, pentru a subcontracta, ulterior, către cărăuși cu parcuri foarte vechi. „Dacă, în trecut, pentru o cursă de 1.200 de kilometri, tariful era de 1.500 de euro, în prezent se achită 1.550 de euro pentru 2.100 kilometri. De asemenea, o cursă care era cotată la 1.200 de euro este plătită, azi, cu 800 de euro.”
În al doilea rând, șoferii. Astăzi, insuficienți și cu doleanțe diferite față de trecut. Un avantaj al unei destinații precum Turcia îl constituie programul, care permite conducătorilor auto să stea 2-3 zile acasă, în fiecare săptămână. „Nu angajez, însă, șoferi decât dacă sunt recomandați. Consider că riscurile sunt prea mari, în caz contrar”, a subliniat Marinică Bănică.
Și, în final, Turcia este o piață a cunoștințelor, unde prietenii se ajută între ei și unde îți găsești locul doar dacă reușești să convingi. „Știu că pot găsi susținere indiferent de oră, dacă mă confrunt cu o problemă, în Turcia. De asemenea, dacă un partener turc mă sună la 12 noaptea, sunt gata să îl ajut. În Turcia, contează relațiile construite în timp”, a concluzionat proprietarul Mihai Trans.
Meda IORDAN
meda.iordan@ziuacargo.ro