Preşedinţie: CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare, după licitaţie. Ponta pasează responsabilitatea; să nu transforme CFR Marfă în eşecul Oltchim

Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea procesului de licitaţie şi îl invită pe premierul Victor Ponta să nominalizeze cele 3 privatizări despre care susţine că ar fi primit ok-ul CSAT, se arată într-o precizare postată vineri dimineaţă pe site-ul Preşedinţiei. Totodată, preşedintele Traian Băsescu îi cere premierului Ponta „care consideră că procesul de privatizare a CFR Marfă SA desfăşurat până în prezent este un succes” să nu transforme într-un eşec “de tipul Oltchim” privatizarea CFR Marfă, care ar “afecta grav” atât salariaţii şi compania CFR Marfă SA, cât şi economia naţională.

“De la intrarea în vigoare a Legii nr. 415 din 27 iunie 2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării şi până în prezent, CSAT nu a avizat niciodată un contract de privatizare după încheierea procesului de licitaţie, acest lucru neintrând în atribuţiile CSAT. Preşedintele României, domnul Traian Băsescu, îl invită pe ministrul interimar al Transporturilor şi prim-ministru al Guvernului României, domnul Victor-Viorel Ponta, să nominalizeze cele 3 contracte de privatizare care, potrivit domniei sale, au primit avizul CSAT”, se arată în comunicatul postat vineri pe site-ul Preşedinţiei.

„De asemenea, ministrul interimar al Transporturilor şi prim-ministru al Guvernului României, domnul Victor-Viorel Ponta, este invitat să-şi asume responsabilitatea care decurge din funcţiile pe care le îndeplineşte în derularea privatizării companiei CFR Marfă SA”, se adaugă în document.

“Având în vedere că domnul prim-ministru Victor-Viorel Ponta consideră că procesul de privatizare a CFR Marfă SA desfăşurat până în prezent este un succes, domnul preşedinte Traian Băsescu îl roagă pe domnul prim-ministru Victor-Viorel Ponta să depună toate eforturile necesare pentru ca această privatizare să nu se tranforme într-un nou eşec de tip ‘Oltchim'”, se mai arată în precizarea Preşedinţiei.

UPDATE: Ponta: “Lucrurile serioase nu se discută de la raliu sau de pe litoral”

Aflat la Raliul Sibiului, Victor Ponta a refuzat, vineri la prânz, să precizeze care sunt cele 3 privatizări avizate după licitaţie de CSAT, spunându-le scurt jurnaliştilor: “Astea sunt lucruri serioase şi nu se discută nici de la raliu, nici de pe litoral”.

Totuşi, exact despre privatizare vorbea premierul aseară, când a participat la deschiderea oficială a Raliului Sibiului.

Astfel, premierul Victor Ponta a anunţat că CSAT a avizat până acum 3 privatizări şi că „nu facem privatizarea CFR Marfă” dacă CSAT nu va da ok-ul, caz în care „aplicăm planul B:  manager privat şi restructurare”.

La puţin timp, Guvernul a emis un comunicat în care precizează că, de fapt, cele 3 privatizări avizate de CSAT au fost, de fapt, 3 avize date de CSAT pentru privatizarea CFR Marfă.

“Cu sau fără competenţe, CSAT a avizat de trei ori până acum privatizarea CFR Marfă. În 2011, 2012 şi 2013 s-au dat avize ale CSAT în legătură cu această privatizare”, se arată în comunicatul remis presei. 

Deşi nu ia parte la competiţie, premierul va participa astăzi alături de Titi Aur la traseul de recunoaştere.

O lună şi 6 zile în stand-by

Câştigătorul licitaţiei a fost anunţat în 20 iunie, de fostul ministru al Transporturilor, revocat din funcţie în 12 iulie, după ce a fost condamnat de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie la 5 ani de închisoare în Dosarul Transformatorul.

De la anunţarea câştigătorului licitaţiei a trecut mai mult de o lună până când Guvernul a aprobat, prin Hotărâre, privatizarea, dar premierul Victor Ponta spune că nu va semna contractul cu Grup Feroviar Român, câştigătorul licitaţie, până când nu va primi avizul CSAT.

Deşi în caietul de sarcini este prevăzut că semnarea contractului se va face în termen de 5 zile de la aprobarea Hotărârii de Guvern, şeful Executivului susţine că termenul este de 60 de zile, adică până în 23 septembrie, dată la care el nu va mai fi ministru interimar al Transporturilor.

Traian Băsescu a anunţat, în 22 iulie, că îl va menţine pe Victor Ponta la şefia Transporturilor până în 23 august, cu 2 zile înainte să i se încheie interimatul, arătând că se mai gândeşte dacă să-l învestească ministru pe Ovidiu Silaghi. Până atunci însă, şeful statului consideră că ar fi corect să se semneze contractul de privatizare a companiei CFR Marfă, iar Ponta să şi-l asume.

Din acest ping-pong cu privatizarea, un singur lucru este cert: au trecut o lună şi 6 zile de la “încheierea cu succes a licitaţiei”, iar Guvernul dă înapoi, în timp ce Preşedinţia arată cu degetul.

Unii în vacanţă, alţii cu proteste

Premierul se află în acest sfârşit de săptămână la Raliul Sibiului, iar preşedintele îşi petrece concediul la Neptun.

Câteva mii de feroviari au protestat, joi, la Ministerul Transporturilor şi la Guvern, împotriva iminentelor disponibilizări la CFR, iar astăzi, câteva zeci de sindicalişti continuă pichetarea sediului MT.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.