“Asa cum am estimat, dupa saptamanile pierdute in asteptarea utilajelor de deszapezire si zilele de stationare in vami pe fondul luptei cu evaziunea fiscala, transportatorii de marfa romani incep, rand pe rand, sa inchida portile. Zona cea mai afectata este cea a companiilor mici de transport marfa, cu pana la 10 angajati, aceasta corespunzand unui procent de peste 60% din piata transporturilor”, anunta Augustin Hagiu, presedintele Confederatiei Nationale Rutiere (CNR).
Cauza principala este insa cea legata de subfinantarea afacerilor de transport, pe fondul problemelor financiare acumulate in ultimii ani, precizeaza reprezentantul CNR. Aceasta subfinantare este cauzata, in principal, de:
· suprafiscalizare;
· presiunea la care sunt supuse, de catre companiile multinationale, marile retele logistice, lanturile de hypermarket-uri etc.;
· lipsa unor masuri operational sectoriale, cum sunt returnarea unui procent din acciza la carburanti, plata TVA la incasare;
· incasarea greoaie a sumelor aferente serviciilor prestate;
· concurenta neloiala si dumping-ul.
Confederatia Nationala Rutiera (CNR) a identificat in ultima luna, numai la nivelul membrilor proprii, un nivel record in sens negativ raportat la sumele de bani pe care acesti transportatori le au de incasat din piata, iar totalul se ridica la peste 35 milioane de euro, majoritatea reprezentand datorii ale clientilor romani (peste 80 %), precizeaza Hagiu, intr-un comunicat remis redactiei.
Marea majoritate a acestor clienti o reprezinta casele de expeditii, ce amana plata datoriilor sau isi declara insolventa, lasand transportatorii ingropati in datorii. “In acest context, fata de anul 2007, cand in traficul comercial de marfa pe teritoriu national se aflau 8 camioane romanesti din 10, in momentul de fata, la numai 4 ani distanta de momentul integrarii in UE, din 10 camioane ce se deplaseaza in trafic national 6 sunt inmatriculate in Polonia, Bulgaria, Turcia etc.”, explica presedintele CNR.
Confederatia Nationala Rutiera solicita o interventie urgenta a Guvernului prin aplicarea masurilor operational sectoriale solicitate in ultimii ani, interventie fara de care transportul de marfuri cu firme autohtone intra definitiv in istorie.
“Prima si cea mai importanta masura ce trebuie luata de Guvern este returnarea unui procent din acciza platita de transportatorii licentiati pentru carburantul utilizat, urmand buna practica a majoritatii statelor UE care, prin aceasta masura, isi protejeaza agentii economici. Ca efect secundar al aceste masuri trebuie amintit impactul direct asupra fraudei fiscale si concurentei neloiale, prin reducerea comertului cu motorina furata, neaccizata (la negru)”, insista Augustin Hagiu.
CNR-carte de vizita
Confederatia Nationala Rutiera (CNR) este cea mai noua structura patronala din domeniul transporturilor rutiere de marfuri si de persoane si are in componenta peste 36 de structuri asociative din Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT), respectiv Federatia Transportatorilor Europa.
CNR reprezinta interesele unui numar de peste 7.500 operatori de transport rutier din intreagatarasi este organismul cel mai activ din punct de vedere al implicarii in problemele curente ale breslei.
CNR este condusa de un consiliu director format din: Augustin Hagiu-Presedinte; Adrian Pop, Constantin Oprea, Dorin Pop si Doru Marian Crac-Vicepresedinti; Siegfried Mayer-Secretar General. (M.S.)