Piaţa neagră a paleţilor a reprezentat un subiect abordat în mod constant de către revista Ziua Cargo în ultimul an. Uşor vandabili, paleţii sunt încă un segment pe care producătorii, logisticienii, transportatorii, retailerii şi şoferii acţionează de foarte multe ori în direcţii diferite. Despre cum s-au făcut, în colaborare cu Poliţia de Investigare a Fraudelor, primii paşi în direcţia descurajării practicilor incorecte în domeniu, s-a discutat cu ocazia conferinţei „Am marfă, caut transport“. Dar lucrurile continuă…
Putem vorbi despre rezultatele obţinute de compania CHEP şi Poliţia de Investigare a Fraudelor în jurul Bucureştiului ca fiind primele semnale concertate transmise celor care activează în piaţa gri a paleţilor pentru respectarea legii. „Avem în vedere extinderea, în perioada următoare, a acestor acţiuni şi în alte zone din ţară“, ne-a declarat Mihai Cazacu, Asset Protection Representative CHEP.
Cum s-au realizat însă în mod concret aceste acţiuni, care pot fi preluate ca un exemplu de lucru şi de către alte companii care se confruntă cu dispariţia de paleţi?
Pentru a construi ceva, este nevoie de timp…
„Un element esenţial pentru a avea câştig de cauză, îl constituie consecvenţa în încercarea de a aplica legislaţia în vigoare în România. Aceasta mai ales în condiţiile în care reglementările par în anumite condiţii destul de dificil de aplicat, chiar şi atunci când, la o primă vedere, ar părea că lucrurile ar trebui să fie foarte simplu puse în practică“, a explicat Mihai Cazacu. El a subliniat că în colaborarea cu autorităţile statului trebuie să se ţină cont de libertatea de acţiune pe care o permit regulile de funcţionare ale acestora.
Activitatea CHEP de monitorizare a pieţei paleţilor a început în 2012 când au fost identificate, în jurul Bucureştiului, mai multe puncte de colectare a paleţilor, unde au fost observate cantităţi mari de paleți albaştri, aparţinând companiei. Într-o primă fază, CHEP a aplicat, prin reprezentanţii săi, o abordare comercială în relaţie cu responsabilii acestor locaţii, care au fost informaţi cu privire la dreptul de proprietate al companiei asupra paleţilor albaştri. Le-a fost astfel oferită posibilitatea încheierii unor acorduri comerciale în vederea recuperării paleţilor CHEP. „Le-am explicat că înţelegem că pot ajunge paleţi albaştri la centrele de colectare, precum şi faptul că putem plăti o recompensă pentru că aceştia sunt depozitaţi până în momentul în care venim să-i recuperăm“, a arătat Mihai Cazacu, adăugând că mulţi dintre cei care desfăşoară acest tip de activităţi au fost de acord cu propunerea CHEP, încheindu-se parteneriate, în cadrul cărora era recunoscut dreptul de proprietate al CHEP asupra paleţilor albaştri. În acelaşi timp partenerii se angajau să nu mai achiziţioneze astfel de paleţi. „Au fost însă şi persoane total necooperante, care nu numai că au continuat să achiziţioneze paleţi albaştri de la şoferi, dar au urmărit în mod activ aceste achiziţii“, a mai precizat reprezentantul CHEP.
… dar un semnal poate genera efecte pe termen lung
La începutul anului 2013, locaţiile identificate ca fiind necooperante au fost notificate oficial prin intermediul executorului judecătoresc şi au fost demarate discuţii cu autorităţile pentru a aduce la cunoştinţa acestora faptele care rezultaseră în urma activităţilor derulate.
Pentru o documentare corectă a activităţii ilegale, compania a dispus, în a doua parte a anului 2013, realizarea unor activităţi de supraveghere şi investigaţii. „Ulterior, pe baza materialelor puse la dipoziţie de investigatorii privaţi, am avut mai multe întâlniri cu reprezentanţi ai IGPR – Direcţia de Investigare a Fraudelor, care a demarat o investigaţie cu privire la faptele semnalate“, a menţionat reprezentantul CHEP, subliniind că în aprilie 2014 pe raza judeţului Ilfov au fost efectuate verificări la punctele de colectare a paleţilor, fiind impuse sancţiuni împotriva celor care comercializau paleţi fără documente legale. „Este un prim pas. Salutăm disponibilitatea autorităţilor şi vom încerca să replicăm astfel de acţiuni în viitorul apropiat“, a afirmat Mihai Cazacu.
O invitaţie la parteneriat
În completare, Comisarul şef de poliţie Daniel Biro – Şeful Serviciului 1 din Cadrul Direcţiei de Investigare a Fraudelor – IGPR a lansat, cu ocazia conferinţei „Am marfă, caut transport“, o invitaţie la parteneriat, subliniind importanţa deschiderii atât din partea autorităţilor statului, cât şi din partea mediului privat. „Trebuie să privim această deschidere către colaborare ca fiind un element care caracterizează modul de acțiune al Poliției Române, respectiv de a da dovadă de solicitudine la cerințele contribuabililor. Modul în care se implică mediul privat în acest parteneriat este extrem de important. Pe parcursul investigaţiilor, am obţinut informaţii foarte utile, care, ulterior, au generat rezultate concrete. De exemplu, în cazul unei singure acţiuni am identificat peste 6.000 de europaleţi fără documente legale de proveniență, dar toate acţiunile noastre trebuie justificate prin colaborarea cu mediul privat, care trebuie să ne transmită sesizări cu privire la faptele ilegale pe care le constată“, a afirmat comisarul şef Daniel Biro. De altfel reprezentantul Direcţiei de Investigare a Fraudelor ne-a declarat că a dat curs sesizărilor primite după lansarea invitaţiei de colaborare făcute cu ocazia Conferinţei Ziua Cargo, un număr important dintre cazurile prezentate în cadrul acestor documente fiind deja rezolvate. „Este foarte important ca activitatea noastră să se desfășoare în baza unor sesizări ale agenților economici care au fost prejudiciați într-un fel sau altul. De aceea doresc să evidenţiez o dată în plus importanţa parteneriatului cu mediul privat. Noi suntem deschişi colaborării“, a concluzionat reprezentantul Direcţiei de Investigare a Fraudelor din cadrul IGPR.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro