UPDATE! Privatizarea CFR Marfă se transformă în circul Oltchim. GFR impune condiţii neprevăzute

Grup Feroviar Român (GFR), singurul investitor care a depus ofertă financiară la licitaţia pentru privatizarea CFR Marfă, impune condiţii neprevăzute. Ministrul Relu Fenechiu a declarat joi, după 3 ore de la deschiderea plicului, că oferta tehnică este ok, la fel şi oferta financiară – mai mare decât preţul de pornire de 180 milioane de euro -, însă compania ridică nişte pretenţii care nu existau în caietul de sarcini. În această situaţie, ministrul nu ar mai avea ce să negocieze, dar o face totuşi, fără prea multe explicaţii şi, mai ales, spunând că nu poate estima cât timp vor dura. Amintim că aşa a început şi circul privatizării Oltchim, când Dan Diaconescu a avut o ofertă ok, dar apoi a venit cu pretenţii ce nu au fost acceptate. Probabil că Fenechiu încearcă să evite situaţia de la Oltchim, de a declara câştigătorul şi apoi să anuleze licitaţia. 

UPDATE ora 18.00: GFR a fost declarat câştigător, cu o ofertă de 202 milioane euro, pe care ar fi vrut să-i plătească în rate, dar în urma negocierilor a cedat. Ministrul Fenechiu a declarat că GFR va investi în perioada următoare 900 de milioane de lei în CFR Marfă şi va aloca 1,5 milioane euro în investiţii de mediu.

“Astăzi a avut loc ultima etapă a procesului de privatizare a CFR Marfă. S-au deschis ofertele tehnice şi oferta financiară. Oferta tehnică a companiei a fost corectă, GFR a fost declarată calificată. Oferta financiară conţine nişte condiţii, suntem în negociere”, a declarat Relu Fenechiu la ora 14.00, într-o scurta conferinţă de presă anunţată, iniţial, pentru ora 12.00.

“Dacă vom ajunge la o finalizare a negocierilor astfel încât să nu aibă nicio condiţie vom finaliza procedura. Dacă nu, ofertantul va fi descalificat”, a precizat ministrul. Fenechiu a spus că nu poate estima cât timp vor dura negocierile, dar a arătat că este disponibil, împreună cu consultanţii.

Fenechiu a mai spus că suma oferita de GFR “este mai mare de 180 mil euro, este motivul pentru care suntem în negocieri”.

Cât priveşte condiţiile puse de GFR – şi pe care ministrul nu a dorit să le detalieze – “atât timp cât se va renunţa la ele, putem merge mai departe; dacă nu, nu putem merge mai departe”. “Mandatul Comisiei de Privatizare este clar, preţul trebuie să fie peste 180 milioane euro, fără niciun fel de condiţii”.

Amintim că, potrivit calendarului, plicul cu oferta financiară a fost deschis la ora 11.00, iar Comisia de Privatizare din cadrul Ministerului Transporturilor trebuia să anunţe o oră mai târziu câştigătorul pachetului majoritar de acţiuni (51%) al CFR Marfă.

Fără concurenţă

GFR a fost singurul investitor care a depus oferta financiară pentru licitaţie, ieri la prânz, înainte de expirarea termenului. Ceilalţi doi investitori au invocat termenele prea scurte puse la dispoziţie şi au contestat procedura de privatizare.

Compania americană OmniTRAX a fost eliminată din cursă după ce nu a adus oferta preliminară, neangajantă şi comentarii asupra contractului de vânzare-cumpărare de acţiuni, iar Asocierea SC Transferoviar Grup SA & Donau Finantz GMBH&Co KG, care depusese oferta preliminară neajgajantă, a decis, miercuri, să stopeze demersurile de achiziţionare a pachetului majoritar al CFR Marfă.

 Critici ale GFR, aduse prin ATFER 

Însă şi GFR critica, anul trecut în septembrie, prin Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România (ATFER) – din care face parte alături de Transferoviar Grup, Servtrans şi Unifertrans – că privatizarea CFR Marfă se face “pe genunchi”. Este adevărat că procedura de privatizare de la acea dată nu a primit ok-ul CSAT, fiind criticată ulterior şi de preşedintele Traian Băsescu, deoarece ”ar fi fost o licitaţie ca la Oltchim”. În 5 februarie a.c., CSAT a dat undă verde privatizării companiei, dar cu condiţia ca aceasta să se facă cu investitor strategic. 

ATFER reclama, în septembrie trecut, că privatizarea CFR Marfă ar trebui să se facă abia “după rezolvarea disfuncţiilor sistemului de transport, aflate în contradicţie cu liberalizarea pieţei, fiind obligatorie înainte de înstrăinarea companiei de stat”.

De la monopol de stat la monopol privat

„În acest mod, ar fi eliminată posibilitatea ulterioară de concurenţă discriminatorie în piaţa de transport şi de transformare a unui monopol de stat actual într-un monopol privat, în viitor. Altfel, procedura de vânzare va crea prejudicii însemnate atât statului, cât şi operatorilor privaţi de transport”.

AFTER denunţa şi conversia în acţiuni a datoriilor istorice ale companiei, considerată “inechitabilă faţă de ceilalţi operatori de transport, care în decursul timpului au fost penalizaţi pentru astfel de datorii, precum şi faţă de stat”.

Mijloace fixe de 1,5 mld euro la CFR Marfă

“ Vorbim despre o companie care deţine circa 50% din piaţa de transport feroviar de marfă din România (30 de milioane de tone marfă transportată), care are mijloace fixe în valoare de circa 1,5 mld de euro şi aproximativ 11.000 de salariaţi“, mai spuneau cei de la ATFER.

Acum, conversia în acţiuni a datoriilor s-a făcut în 12 iunie, cu puţin înainte de ultima etapă a licitaţiei, cea de depunere a ofertei financiare.

ATFER mai reclamau că “în plus, CFR Marfă deţine majoritatea terminalelor de containere şi toate depourile de locomotive pentru transportul de marfă, blocând în acest fel accesul altor operatori”.

În opinia patronatelor din  transportatorile feroviare, terminalele trebuie trecute în proprietatea CFR SA (Infrastructura), pentru a putea fi accesate de toată lumea, sau, prin caietul de sarcini, să se prevadă obligaţia ca viitorul cumpărător să permită accesul, contra cost, tuturor operatorilor, la un tarif avizat de Consiliul de Supraveghere Feroviar.

Or, acum, caietele de sarcini au fost secrete pentru public, astfel că nu ştim dacă există o astfel de prevedere. Aceasta i-a nemulţumit şi pe sindicaliştii CFR, care protestează, începând de luni, în faţa Ministerului Transporturilor.

Cât despre deţinerea în proprietate a tuturor depourilor de locomotive ce deservesc transportul de marfă, ATFER reclama că, la acea dată, CFR Marfă interzicea, printr-o dispoziţie administrativă, accesul altor operatori de transport la aceste facilităţi ale infrastructurii.

De asemenea, se arăta că CFR Marfă are în proprietate toate podurile basculă amplasate pe infrastructura publică, blocând la acea dată accesul altor utilizatori. „În plus, respectarea sarcinii maxime pe osie este un atribut al CFR SA, fiind un element de maxima importanţă în siguranţa circulaţiei, care în această situaţie nu poate fi respectat”, denunţa ATFER.

Asociaţia Transportatorilor Feroviari arăta că, „mai mult, CFR Marfă beneficiază de înlesniri speciale din partea AFER – Autoritatea Feroviară Română, privind obţinerea Certificatelor de Siguranţă pe Infrastructura României, care trebuie aliniate la cerinţele legale aplicate tuturor operatorilor de transport, şi este singurul membru al Acordului privind traficul internaţional PGV cu fostele ţări comuniste din cadrul URSS”.

„Pentru a deveni membri şi alţi operatori de transport, MTI trebuie să desemneze, după consultarea părţilor interesate ,,partea împuternicită’ care să efectueze deconturile privind utilizarea vagoanelor. ATFER a făcut aceasta solicitare de doi ani”, precizau membrii asociaţiei.

ATFER reprezintă aproximativ 95% din piaţa de transport feroviar de marfă şi reuneşte mai multe companii de transport feroviar, printre care Grup Feroviar Român, Servtrans, Unifertrans, Transferoviar Grup.

Statul rămâne acţionar

Încercarea de privatizare a SNTFM CFR Marfă SA s-a realizat prin procedură de vânzare de acţiuni prin metode combinate cu criterii de precalificare, ce a constat în negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, urmată de licitaţie cu ofertă în plic pentru un pachet de 51% din capitalul social al companiei. Astfel, statul rămâne cu 41% din acţiuni.

SC Grup Feroviar Român SA este o societate cu capital social integral privat, având ca obiect principal de activitate prestarea serviciilor de transport feroviar de mărfuri şi a serviciilor conexe transportului feroviar. Potrivit site-ului propriu, GFR exploatează un parc de peste 9.900 de vagoane şi 275 de locomotive.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.