Privatizarea „de succes” CFR Marfă, blocată. Un final previzibil

Guvernul a anunţat, vineri, că lipsa formulării unei poziţii din partea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) pe condiţiile din contractul de privatizare a CFR Marfă – încă nesemnat – va duce la blocarea privatizării şi la instituirea “Planului B” anunţat deja de premierul Victor Ponta: numirea unui management privat, care să restructureze compania. Pare exact portiţa de salvare prin care eşecul privatizării, prevăzut de toată lumea, nu va fi asumat de nimeni. Sau, mai bine zis, va mai fi un timp pasat între premierul Victor Ponta şi preşedintele Traian Băsescu, până când anunţarea anulării licitaţiei va fi un fapt deja aşteptat.

Printr-un comunicat, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, arată că, până în prezent, CSAT a avizat de 3 ori privatizarea CFR Marfă.

Este cu totul altceva decât declarase, în urmă cu o seară, şeful său Victor Ponta: „CSAT a avizat până acum 3 privatizări”.

Evident că Traian Băsescu i-a cerut premierului să le nominalizeze, dar acesta s-a fofilat, spunându-le jurnaliştilor că nu poate vorbi despre lucruri serioase la raliu. El se află în acest weekend la Raliul Sibiului, iar preşedintele, în concediu la Neptun, şi se “bat” în comunicate.

“Cu sau fără competenţe, CSAT a avizat de trei ori până acum privatizarea CFR Marfă. In 2011, 2012 si 2013 s-au dat avize ale CSAT în legatură cu această privatizare. Guvernul aşteaptă în continuare convocarea CSAT de către preşedintele României şi formularea unei poziţii cu privire la finalizarea negocierilor pentru privatizarea CFR Marfă”, se arată în comunicatul Executivului.

Circul Oltchim, conturat

Circul este deja conturat. Părea previzibil încă din ziua anunţării câştigătorului licitaţiei, de către fostul ministrul Relu Fenechiu – acum condamnat la 5 ani de închisoare în Dosarul Transformatorul –, care îşi făcea un titlu de glorie că a negociat timp de 6 ore cu Grup Feroviar Român, care ar fi vrut să plătească în rate cei 202 milioane de euro pe care i-a ofertat pentru pachetul de 51% din acţiunile CFR Marfă.

Gruia Stoica nu a negat acest lucru, explicând a doua zi, într-un interviu la postul public de televiziune, că n-ar fi fost totuşi „rate ca la maşină”.

A trecut de atunci mai bine de o lună fără ca semnarea contractului să se producă, deşi părţile anunţaseră că o vor face „probabil săptămâna viitoare”, iar premierul Ponta l-a felicitat pe Fenechiu pentru “performanţă”.

Silaghi, pretextul

În urmă cu 4 zile, profitând de faptul că i se bagă pe gât un ministru nedorit – Ovidiu Silaghi -, preşedintele Traian Băsescu a găsit o scuză în a nu-l învesti la Transporturi: cei care au început privatizarea CFR Marfă să o şi termine.

Or, cum Fenechiu a fost revocat din funcţie în chiar ziua condamnării sale la închisoare, sarcina i-a rămas numai premierului. În cazul Oltchim, pentru eşecul privatizării ar fi trebuit să “plătească cu capul” ministrul Chiţoiu, dar Ponta l-a “înaintat în grad”, numindu-l vicepremier.

GFR, cu ochii pe vagoane

Acum, Traian Băsescu şi-a exprimat temerea că GFR s-ar putea apuca să taie „cu zecile de mii” vagoane pentru a le vinde la fier vechi ca să-şi achite ratele la bănci, în caz că va primi împrumuturile pe care le “caută cu oarecare disperare”. E clar că dacă până acum mai avea o şansă, acum aceasta este definitiv spulberată.

CFR Marfă are 60.000 de vagoane, aşa că investitorul va avea de unde să taie şi să-i mai şi rămână.

Privatizarea CFR Marfă se arată acum, de la o poştă, un lucru riscant, dar oricât de spectaculos ar fi pentru unii meciul dintre preşedinte şi premier, trebuie remarcat că Băsescu i-a întins, practic, o mână de ajutor lui Ponta, care nu mai putea rămâne blocat cu semnarea contractului.

Scenetă pentru FMI

Jocul dintre cei doi pare mai mult o scenetă pentru FMI – care va închide ochii, ca şi până acum, la toate nereuşitele Guvernului, acceptând să aprobe un nou acord de împrumut. Însă până atunci, reprezentanţii misiunii trebuie convinşi, de ochii lumii, că nu sunt păcăliţi cu încă o privatizare de tipul Oltchim. Lipsa de soluţii viabile pentru combinatul din Râmnicu Vâlcea vine însă acum ca o avalanşă: falimentul.

Închis vara trecută, Oltchim a fost redeschis înainte de parlamentare, dar la o capacitate mică, atât cât să-i convingă pe vâlceni că lucrurile vor merge strună după alegeri. Numai că, la începutul acestui an, Guvernul a aprobat insolvenţa Oltchim. Peste 5 luni au fost daţi afară aproape o treime din salariaţi, iar acum altă treime din oamenii rămaşi sunt trimişi în şomaj tehnic, până în 9 septembrie.

Oltchim funcţionează în prezent la 27% din capacitate.

Eterna căpuşare

Dacă nu anulează peste vară licitaţia de la CFR Marfă, premierul se trezeşte în septembrie cu ambele “bombe”  pe cap. Or, odată anulată privatizarea CFR Marfă – de data aceasta nu „din cauza lui Dan Diaconescu”, ca la Oltchim, ci a preşedintelui Băsescu -, Ponta va mai rămâne, pentru o perioadă, doar cu combinatul pe cap.

Iar CFR Marfă va mai fi căpuşată până la alegerile prezidenţiale cu un “management privat” de tipul celui de la CFR SA, unde director general a fost numit, după excluderea la numai 3 luni a lui Dimitris Sophocleous, exact fostul şef al CFR Marfă, George Micu, în mandatul căruia compania “privatizată” astăzi a devenit falimentară.

Rotirea cadrelor

George Micu a fost director general al CFR Marfă din 15 mai 2010, când ministru al Transporturilor era Radu Berceanu. Anterior, George Micu a fost directorul adjunct tehnic la CFR Marfă.

El a fost menţinut director general al companiei falimentare şi în timpul mandatului Ancăi Boagiu la Transporturi, precum şi de ministrul liberal Ovidiu Silaghi. Micu a fost înlocuit din funcţie în 19 februarie a.c., odată cu instalarea noului manager Alexandru Dragoş Drăghici.

A stat însă “pe bară” numai două luni, timp în care şi-a luat “diplomă” de manager privat. George Micu a fost numit director general al CFR SA în 17 aprilie, de ministrul de atunci Relu Fenechiu.

Magda SEVERIN 

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.