Buzasu zice ca pivatizarea TAROM e amanata de Ramadan. Pana in octombrie, management privat la 10 companii MTI

Companii importante din Orientul Mijlociu si Asia sunt interesate de privatizarea TAROM, dar cum ne aflam in perioada de vacanta si mai e si Ramadanul, conducerea Ministerului Transporutilor a fost sfatuita de consultant sa amane o luna de zile iesirea pe piata, iar FMI a fost de acord, a declarat, sambata, Septimiu Buzasu, secretar de stat in MTI, la discutiile cu reprezentantii misiunii Fondului Monetar International (FMI). Totodata, reprezentantii Fondului au cerut finalizarea implementarii, pana in luna septembrie, a managementului privat la companiile din subordinea MTI. Initial erau doua, dar, la cererea expresa a ministrului Ovidiu Silaghi, in final vor fi 10, a caror cifra de afaceri este de peste 7,3 milioane de euro, individual. In total, vor fi recrutati mai mult de 50 de manageri privati: 10 directori generali si 43 de membri ai Consiliilor de Administratie.

„Privatizarea CFR Marfa si TAROM se va face, la fel si managementul privat. Termenele au fost amanate pentru ca dorim sa facem privatizarea, nu oricum, ci la cel mai bun pret. De exemplu, pentru privatizarea TAROM suntem intr-o perioada de vacanta, e si Ramadanul, avem solicitari si din Asia, din tari arabe, asa ca am fost sfatuiti de consultant sa amanam o luna de zile iesirea pe piata, iar FMI a fost de acord”, a explicat oficialul MTI.

Privatizarea TAROM urma sa se finalizeze in iunie, iar anterior, respectiv in luna mai, compania ar fi trebuit listata la bursa. Calendarul a fost, insa, intarziat pana in luna decembrie.

“Dacă oferta de 20% nu este atractiva, vom relua cu noi eforturi procesul, pana la pachetul majoritar”, a precizat el.

Septimiu Buzasu a mai spus ca ministerul este decis sa privatizeze CFR Marfa in acest an, dar si sa extinda calendarul de listare pe bursa, de la 3 la 10 companii din subordinea MTI.

CFR Marfa, pret pe masura amanarii

“CFR Marfa se va privatiza chiar daca suma nu va fi prea mare. Asta pentru ca privatizarea CFR este un subiect de cativa ani. Daca tot amanam, pretul scade. Acum 3 ani, probabil ca privatizarea CFR Marfa ne aducea mai multi bani. In septembrie o sa avem in loc de doua – trei companii, cat a fost lista initiala de listare, zece din marile companii din transporturi pe bursa. Dorim ca aceste companii sa functioneze o piata ca actori independenti, fara misiunea politicului. FMI a inteles, a discutat cu consultantii in ceea ce priveste TAROM si CFR Marfa si, in fata argumentelor, Fondul a zis ca este mai bine asa. Nu termenele sunt, important este procesul, noile termene sunt stabilite pentru sfarsitul anului”, a aratat Buzasu.

La CFR Marfa procesul trebuia finalizat in luna octombrie a acestui an, dupa ce compania negocia o schema de anulare a arieratelor si casa un numar de 3.000 de vagoane, proces prevazut pentru sfarsitul acestei luni. Publicarea anuntului de vanzarea de actiuni trebuia realizata pana la mijlocul lunii iunie.

FMI vrea 50 de manageri privati pana in septembrie

Cat priveste implementarea managementului privat la companiile din subordinea MTI, reprezentantii Fondului au cerut ca acest proces sa aiba loc pana in luna septembrie.

La cererea expresa a ministrului Ovidiu Silaghi, procesul de selectie CEO  s-a extins la alte 8 companii, in afara celor doua prevazute intitial. Este vorba despre toate companiile care au o cifra de afaceri de peste 7,3 milioane de euro. In total, vor fi recrutati mai mult de 50 de manageri privati: 10 directori generali si 43 de membri ai Consiliilor de Administratie.

Potrivit lui Buzasu, la sfarsitul lunii septembrie companiile din transporturi vor avea 10 manageri privati.

“Dorim să avem un management profesionist la toate companiile. Este o condiţie pntru eficientizarea acestor companii. Managerii privati vor veni cu o strategie care sa indeplineasca criteriile pe care le vom pune in contractul de management”, a spus el.

Companiile de stat din subordinea MTI pentru care vor fi recrutati manageri privati sunt: CFR SA, CFR Calatori, TAROM, CNADNR SA, Metrorex, CN Aeroporturi Bucuresti SA, CN Administratia Porturilor Maritime Constanta SA, CN Administratia Canalelor Navigabile SA, Aeroportul International Timisoara ‘Traian Vuia’ SA si Societatea Comerciala Telecomunicatii CFR SA.

Reducerea cu 300 mil. lei a arieratelor

In privinta arieratelor CFR Calatori, ar fi trebuit identificata o schema de reducere a arieratelor de pana la 300 milioane de lei, pana la sfarsitul lunii iunie, lucru care inca neindeplinit, asa cum fusese stabilit in memorandumul de intelegere incheiat la inceputul anului intre Executiv si Fondul Monetar International.

„Arieratele din transporturi nu sunt mari, ci in jur de 4 procente, ele fiind din ce in ce mai mici: 4% inseamna valoarea totala a bugetelor companiilor. FMI a apreciat ca este un proces de reducere a arieratelor. Masurile pe care le-am luat vor duce la echilibrarea bugetului pentru 2013″, a explicat oficialul MTI.

Textul scrisorii a fost agreat de ambele parti, a declarat Buzasu la finalul intalnirii cu delegatia FMI.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.