Profesorii, obligati prin Codul de Etica sa nu-si umileasca elevii si sa nu le dea meditatii pe bani

Schimbarile din invatamantul preuniversitar continua si la peste un an de la aparitia Legii Educatiei Nationale (Legea 1/2011), prin impunerea cadrelor didactice a unui set de norme de conduita, cuprinse intr-un Cod de Etica lansat in dezbatere publica 30 de zile si care va intra in vigoare la jumatatea lunii mai. Pe scurt, persoanele responsabile cu instruirea si educatia elevilor trebuie de aici incolo sa nu mai faca lucruri despre care stiu foarte bine ca sunt imorale – ca meditatiile pe bani cu copiii de la clasa, agresiunile fizice si tratamentele umilitoare la ore, abuzul sexual, emotional si spiritual, “aranjarea” unor examene, colectarea de bani pentru cadouri  etc. -, dar pe care foarte multi le practica.

Potrivit proiectului, cadrele didactice au obligatia de a cunoaste, respecta si aplica un set de norme de conduita care au in vedere:

(1) Ocrotirea sanatatii fizice, psihice si morale a elevilor, prin:

a) supravegherea permanenta a acestora pe tot parcursul activitatilor in scoala cat si in cadrul celor organizate de unitatea scolara in afara acesteia, in vederea asigurarii depline a securitatii tuturor celor implicati in aceste actiuni;

b) interzicerea agresiunilor fizice si tratamentelor umilitoare, sub orice forma, asupra elevilor;

c) asigurarea protectiei fiecarui elev, prin denuntarea formelor de violenta fizica exercitate asupra acestora, a oricarei forme de discriminare, abuz, neglijenta sau de exploatare a elevilor, in conformitate cu prevederile Legii nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, cu modificarile si completarile ulterioare;

d) excluderea oricaror forme de abuz sexual, emotional sau spiritual;

e) interzicerea hartuirii sexuale si a relatiilor sexuale cu elevii, inclusiv a celor consensuale.

(2) – Responsabilitate in vederea atingerii de catre elevi a standardelor de performanta prevazute de documentele scolare;

(3) – Respectarea principiilor docimologice (de examinare si notare a elevilor).

(4) Interzicerea oricaror activitati care genereaza coruptie:

a) fraudarea examenelor de orice tip contra bani, obiecte, servicii etc;

b) solicitarea de catre personalul didactic a unor sume de bani sau cadouri in vederea obtinerii de catre elevi a unor rezultate scolare incorecte;

c) traficul de influenta si favoritismul in procesul de evaluare;

d) colectarea de fonduri de la elevi sau de la parintii acestora pentru cadouri sau pentru protocolul destinat cadrelor didactice antrenate in organizarea si desfasurarea unor activitati de evaluare (examene si evaluari nationale, olimpiade, alte concursuri scolare etc.);

e) interzicerea meditatiilor cu propriii elevi, contra unor avantaje materiale;

(5) Interzicerea implicarii elevilor in activitati de partizanat politic si de prozelitism religios, organizate special in acest sens de catre persoanele responsabile cu instruirea si educatia elevilor, in cadrul unitatilor de invatamant preuniversitar sau in afara acestora;

(6) Excluderea din relatiile cu elevii a oricarei forme de discriminare, asigurarea egalitatii de sanse si promovarea principiilor educatiei inclusive; (7) Respectarea demnitatii si recunoasterea meritului personal al fiecarui elev.

Consumul de substante psihotrope sau alcool, interzise

Chiar daca pare de neinchipuit, anumite “scapari” ale unora dintre dascalii de la catedra i-au determinat pe cei din Ministerul Educatiei sa introduca in Codul Etic prevederi care interzic consumul de alcool si de substante psihotrope.

Astfel, documentul stipuleaza ca, in exercitarea activitatilor didactice (scolare si extrascolare), membrilor personalului didactic le sunt interzise:

a) consumul de substante psihotrope sau alcool;

b) organizarea pariurilor si a jocurilor de noroc;

c) folosirea dotarilor si a bazei materiale din spatiile de invatamant in vederea obtinerii de beneficii financiare personale;

d) distrugerea intentionata a dotarilor si a bazei materiale din spatiile de invatamant;

e) distribuirea materialelor pornografice;

f) utilizarea de materiale informative interzise prin lege;

g) organizarea de activitati care pot pune in pericol siguranta si securitatea elevilor sau a altor persoane aflate in incinta unitatii/institutiei de invatamant.

Codul cuprinde si prevederi referitoare la responsabilitatile cadrelor de conducere din scoli, privind organizarea concursurilor de angajare etc.

Contract moral si standarde de conduita

Normele cuprinse in document sunt aplicabile tuturor persoanelor din sistemul national de invatamant preuniversitar de stat, particular si confesional, responsabile cu instruirea si educatia, si care, in conformitate cu prevederile “Statutului personalului didactic” din LEN 1/2011, indeplinesc functia de personal didactic/cadru didactic, personal didactic auxiliar, personal didactic asociat, precum si functii de conducere, de indrumare si control in cadrul unitatilor/institutiilor de invatamant preuniversitar, in inspectoratele scolare si casele corpului didactic.

Codul functioneaza atat ca un contract moral intre parinti/tutori legali, elevi, comunitatea locala si diferitele categorii de personal din sistemul de invatamant preuniversitar responsabile cu instruirea si educatia, cat si ca un sistem de standarde de conduita colegiala capabile sa contribuie la coeziunea institutionala si a grupurilor de persoane implicate in activitatea educationala, prin formarea si mentinerea unui climat bazat pe cooperare si competitie dupa reguli corecte.

Pedepse: program de remediere comportamentala

Prevederile Codului nu se substituie activitatilor Comisiilor de cercetare disciplinara, motiv pentru care nici nu cuprinde sanctiuni aspre, mergandu-se pe ideea ca eventualele fapte sunt savarsite neintentionat.

Din acest motiv, profesorul in cauza va intra intr-un program de remediere comportamentala, cu monitorizare atenta. Cazurile grave au alt regim si, din pacate, le cam rezolva mass-media, prin anchetele prezentate in ziare si la tv, in urma carora autoritatile prind elan.

Propuneri, pana la 12 mai

Proiectul supus dezbaterii publice a fost elaborat de Consiliul national de etica din invatamantul preuniversitar, in baza articolelor 10 si 16 din Ordinul ministrului Educatiei nr. 5.550/2011. Pana la data de 12 mai 2012 pot fi trimise sugestiile sau observatiile la adresa de e-mail: coddeetica@medu.edu.ro . Propunerile vor fi analizate de catre membrii Consiliului national de etica.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.