Inspectoratul de Stat pentru Controlul Transportului Rutier (ISCTR) va implementa pana la sfarsitul anului un Program electronic ce va cuprinde baza de date cu toti conducatorii auto care efectueaza transport de marfa si de persoane, astfel incat angajatorii sa aiba cunostinta despre intregul lor traseu profesional. Sistemul va cuprinde inclusiv fotografia soferului, firmele la care a lucrat, amenzile care i s-au aplicat, “asa ca daca va dori sa migreze dintr-o parte in alta sa stiti cu cine aveti de-a face”, le-a spus Virgiliu Cucliciu, inspectorul sef al ISCTR, transportatorilor prezenti la conferinta “Transportatorii asteapta raspunsuri”, organizata de revista Ziua Cargo in 22 – 23 martie, la Sighisoara. Seful ISCTR a anuntat, totodata, ca va exista la institutia pe care o conduce si un sistem de monitorizare video a celor mai importante puncte rutiere.
“Suntem interesati sa va acordam un ajutor direct: pana in decembrie 2012 suntem in masura sa punem la punct un program electronic care sa va aduca in situatia sa cunoasteti tot ce v-ar intereseaza vizavi de conducatorii auto pe care doriti sa-i angajati. Dar nu veti avea acces dumneavoastra, ca persoane juridice distinct, ci doar prin institutiile la care sunteti afiliati. Sunt direct interesat, prin functia pe care o am, sa discut la nivel institutional. Nu voi putea opri ceea ce dumneavoastra numiti “inspectori corupti” decat daca vom discuta la nivel institutional. Daca vom discuta fata catre fata, totul e interpretabil si nu mai e valabil. Deci, veti avea acces, prin intermediul organizatiilor patronale la care sunteti afiliati, la toate datele legate de fiecare conducator auto dinRomania. Vom crea o baza de date, prin lege, obligatorie, inclusiv cu poza conducatorului auto, firmele prin care a lucrat, ce amenzi s-au aplicat, astfel ca, daca va dori sa migreze dintr-o parte in alta, sa stiti cu cine aveti de-a face”, a precizat Virgiliu Cucliciu.
Inspectorul sef al ISCTR a mentionat ca vrea “o actiune deschisa catre Autoritatea Rutiera Romana, catre Ministerul Justitiei, catre MAI si Ministerul Finantelor”. ”Cred ca toata lumea trebuie sa contribuie cu date si despre firma de transport, si despre conducatorii auto. Pentru ca trebuie sa stim fiecare cine suntem si cu cine stam la mese. De-abia atunci se va face ordine in sistem. Avem nevoie ca acest sistem sa fie curat si trebuie luate masuri rapide si sigure, si la indemana oricaruia”, a aratat Cucliciu.
Vehiculele de control, cu GPS
Totodata, el a precizat ca se va ocupa “indeaproape de managementul riscului, de fixarea punctelor cu un trafic aglomerat, unde se intampla cele mai mari abateri”. “Vom mai deschide o licitatie pe site, intrucat voi dori ca toate vehiculele ISCTR sa fie posesoare de GPS; poate chiar si inspectorii sa fie dotati cu GPS, pentru ca trebuie sa stim unde sunt si ce fac. Si va trebui sa fac un sistem de monitorizare video a importantelor puncte rutiere, dintr-un motiv foarte simplu: avem transportul de calatori, unde poate oricand un inspector sa dea o amenda pentru o intarziere vizavi de caietul de sarcini, iar soferul sa nu fie vinovat, ci sa fie o aglomeratie in trafic. In clipa in care avem monitorizata circulatia, va fi foarte simplu pentru inspector sa se acceseze baza de date – pentru ca are laptop, are 3G si se poate racorda imediat la sistem – si sa afle daca acel conducator auto a spus adevarul sau nu. Pentru ca, daca a fost aglomerat sau s-a produs un accident intr-o anumita zona, sa nu suporte consecintele nici conducatorul auto, nici firma”, a exemplificat Cucliciu.
Seful ISCTR a adaugat ca “este sistemul pe care imi doresc din toata inima sa-l aduc intr-o pozitie functionala undeva la sfarsitul lui iulie, sa urmeze o luna-doua de probe, iar la sfarsitul lui octombrie-noiembrie sa ne punem in situatia sa-l avem implementat. Si cred ca este nevoie pentru fiecare dintre dumneavoastra ca acest sistem sa functioneze. Va va scuti de foarte multe necazuri, si pe noi, si pe dvs.”, a conchis Virgiliu Cucliciu.
Magda SEVERIN