In Programul de guvernare pe 2012 al Cabinetului Ungureanu sunt prevazute, la sectorul Transporturi, punerea in functiune a Centurii feroviare a Bucurestilor, finalizarea a 200 km de autostrada si inceperea altor 100, continuarea lucrarilor la Autostrada Transilvania si a tronsonului Nadlac-Timisoara-Deva-Sibiu din Coridorul IV Pan-european, precum si privatizarea a 50% plus 1 din actiunile CFR Marfa si a 20% din Tarom. De asemenea, Guvernul Ungureanu intentioneaza sa inceapa procedura de selectie a unui partener privat pentru autostrada Targu Mures-Iasi, sa continue construirea de centuri ocolitoare finantate din POS T si sa modernizeze inca 200 km de cale ferata pe Coridorul 4.
Iata directiile de actiune in sectorul Transporturi:
- Deschiderea circulatiei pe alti 200 km de autostrada, dupa cum urmeaza: 20,5 km Cernavoda – Medgidia, 30,8 km Medgidia – Constanta, 21,8 km centura ocolitoare Constanta, 12,5 km centura ocolitoare Arad, lot 1, 9,5 km Timisoara – Lugoj, 62 km Bucuresti – Ploiesti si 18 km Sarsig- Biharia.
- Lansarea procedurii de selectie conform legii parteneriatului public privat pentru autostrada Targu Mures – Iasi.
- Continuarea lucrarilor de executie a Autostrazii Transilvania.
- Continuarea lucrarilor de executie a tronsonului Nadlac – Timisoara – Deva – Sibiu din Coridorul IV pan-european.
- Inceperea lucrarilor la inca 100 km de autostrada.
- Revizuirea studiului de fezabilitate pentru ultimul tronson din coridorul IV Pan-european, Sibiu-Pitesti, pentru a fi finantat cu fonduri europene nerambursabile din exercitiul financiar 2014-2020.
- Continuarea programului de construire de centuri ocolitoare finantat din POS T.
- Demararea lucrarilor de modernizare a inca 200 km de cale ferata pe Coridorul 4.
- Finalizarea privatizarii a 50% plus 1 din CFR Marfa pana la sfarsitul anului.
- Vanzarea la bursa a unui pachet de 20% din TAROM pentru revitalizarea companiei.
- Finalizarea lucrarilor la noul terminal Plecari al Aeroportului International “Henri Coanda”, in scopul asigurarii cresterii capacitatii de pasageri.
- Continuarea investitiilor in infrastructura aeroportuara din Romania, inclusiv modernizarea Aeroportului “Aurel Vlaicu” Baneasa, pentru transformarea acestuia intr-un “city airport”.
- Punerea in functiune a Centurii feroviare a municipiului Bucuresti.
- Demararea licitatiei pentru lucrarile la Magistrala 6 de metrou care va asigura conexiunea cu Aeroportul Otopeni.
- Inceperea negocierilor pentru desemnarea partenerului privat la Magistrala 7 de Metrou Bragadiru – Voluntari.
- Intensificarea lucrarilor in infrastructura de transport finantate prin programul POS T in vederea atingerii unui volum de investitii de 1 miliard de euro in 2012.
- Viabilizarea companiilor de cale ferata si achitarea arieratelor acestora.
Intrarea in paine a ISCTR si AMTB
In document se specifica faptul ca a devenit operational Inspectoratul de Stat pentru Controlul in Transportul Rutier (ISCTR), infiintat anul trecut, si ca in perioada 2009-2011 au fost pusi in operare 122 km de autostrada si sunt in executie alti 434 km.
In domeniul feroviar, au fost modernizate liniile de cale ferata Bucuresti-Constanta si Bucuresti-Brasov. Sunt in licitatie 2 miliarde de euro fonduri europene pentru reabilitarea a 205 km pe Coridorul 4, pentru modernizarea a 21 de gari, a 2 poduri dunarene (Fetesti si Cernavoda), precum si Podul Gradistea.
Pentru transportul cu metroul, au fost finalizate anul trecut statiile Jiului si Parc Bazilescu si au inceput lucrarile la Magistrala 5 Drumul Taberei-Eroilor.
In Programul de guvernare se mai aminteste ca a fost infiintata Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti, care va asigura politica privind planificarea strategica, organizarea si controlul functionarii serviciilor de transport public de calatori in Bucuresti si zona metropolitana.
Aviatie si naval
In aviatie, a fost extinsa capacitatea Aeroportului Otopeni, prin inaugurarea terminalului finger si s-a terminat prima etapa a transformarii Aeroportului Baneasa in city airport, prin darea in folosinta a Corpului C.
In domeniul naval, “Romania este alaturi de Austria coordonatoare a axei cai navigabile din cadrul Strategiei Dunarii, prin care dezvoltam proiecte de 3 miliarde de euro, si am intreprins demersuri pentru maximizarea potentialului Portului Constanta ca poarta de intrare in UE, prin colaborari cu porturile din Rotterdam, Dubai, Poti si Batumi”, se mai precizeaza in document.
Programul de guvernare 2012 este structurat pe 26 de capitole si contine prevederi pentru acest an in toate domeniile de activitate. Crearea de locuri de munca, stimularea investitiilor si cresterea economica sunt definite drept principiile de guvernare ale Cabinetului Ungureanu.
Magda SEVERIN