CEED Romania si UNTRR au implementat, in perioada iunie 2010 – august 2012, proiectul ”Adaptabilitate pentru cresterea competitivitatii sectorului de transport rutier din Romania”, cofinantat din Fondul Social European, prin Programul Operational Sectorial (POS) „Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013. Investeste in oameni!”. Cresterea adaptabilitatii si competitivitatii lucratorilor si firmelor din sectorul de transport rutier – prin perfectionarea resurselor umane si a capacitatii organizatorice a firmelor – a fost obiectivul general.
Pentru atingerea acestui obiectiv general, proiectul a urmarit:
- Cresterea gradului de constientizare cu privire la necesitatea sporirii adaptabilitatii si flexicuritatii patronilor, managerilor, angajatilor, partenerilor sociali din sectorul de transport rutier.
- Imbunatatirea competentelor manageriale privind introducerea de noi tehnologii, solutii organizationale moderne si bune practici europene pentru manageri.
- Oferirea de competente sporite in concordanta cu standardele de performanta si securitate si cerintele legislatiei nationale si europene pentru angajati.
- Diseminarea bunelor practici europene privind adaptabilitatea/solutii organizationale moderne/Eco-eficienta/dezvoltare durabila.
- Diseminarea aspectelor relevante ale legislatiei romanesti si directivelor europene specifice sectorului de transport rutier.
Astfel, proiectul a introdus un SISTEM INTEGRAT DE INTERVENTII, cuprinzand ca principale activitati:
- Instruiri practice si interactive pentru patronii, managerii si angajatii firmelor de transport rutier.
- Servicii de consultanta specializata pentru elaborarea de planuri de reorganizare a activitatii firmelor membre UNTRR.
- Studiu de bune practici europene concretizat in propuneri de imbunatatire a reglementarilor si a functionarii sistemului de transport rutier.
- Seminarii, intalniri-dezbateri si alte evenimente de constientizare a importantei adaptabilitatii firmelor si lucratorilor din domeniu
Beneficiarii proiectului au fost:
- intreprinzatori si manageri din cadrul firmelor de transport rutier
- soferi profesionisti
- alti angajati din sectorul transportului rutier
REALIZARI:
Ca urmare a campaniei desfasurate, 1.310 persoane s-au inscris in grupul tinta si au fost constientizate asupra importantei adaptabilitatii, fata de 1.000 persoane planificate initial, respectiv o depasire cu 31% a indicatorului prognozat.
Cursurile organizate in cadrul proiectului au generat un interes deosebit din partea participantilor. Astfel, fata de cele 72 cursuri de formare profesionala continua planificate, proiectul a organizat 104, ca urmare a solicitarilor suplimentare exprimate de membrii grupului tinta (144% realizat fata de indicatorii stabiliti).
Numarul participantilor la activitatea de formare continua a fost depasit semnificativ: 1383 cursanti fata de 320 panificat, iar numarul de participanti la cursurile de management si organizare a muncii a fost de 155 fata de 150 prognozat, din care 50 femei, fata de 40 planificat.
A fost creat un corp de experti nationali, prin certificarea unui numar de 30 experti ai asociatiei UNTRR, care sa asigure diseminarea continua a cunostintelor si bunelor practici europene dupa incheierea proiectului.
Au fost organizate 10 intalniri-dezbateri cu reprezentanti ai partenerilor sociali si autoritatilor in domeniu (fata de valoarea prognozata a indicatorului de 6 intalniri), care au dezbatut necesitatea adaptabilitatii, provocari, modele UE si modul cum pot fi implementate in Romania.
In cadrul proiectului a fost elaborat un studiu privind bune modele de adaptabilitate si flexicuritate din UE si modalitatea optima de implementare a acestora in sectorul de transport rutier din Romania. Au fost realizate 6 analize SWOT in cele 6 zone acoperite de proiect, 77 companii au completat chestionarul de cercetare si apoi au fost organizate intalniri regionale de prezentare a studiului. Studiul s-a finalizat cu recomandari pentru noua Lege a Transporturilor, elaborarea Cazierului profesional si diseminarea bunelor practici europene in cadrul unui seminar international organizat la Bucuresti.
De asemenea, 20 de firme au primit asistenta tehnica pentru a realiza proiecte de reorganizare eficienta a companiei si a le implementa in cadrul firmei.
S-au elaborat, totodata, si au fost puse la dispozitia membrilor UNTRR materiale cu:
* Informatii rutiere si legislative de actualitate privind efectuarea transporturilor rutiere la nivel national si in alte tari de interes pentru firmele consultate.
* Brosura timpi de conducere si de odihna cu recomandari pentru aplicarea regulamentului 561/2006 in transportul rutier de marfa.
* Programul Prevent privind cerintele minimale de securitate rutiera.
Proiectul a fost, cu siguranta, un model de succes in formarea profesionala a reprezentantilor sectorului de transport rutier, iar sustenabilitatea acestuia va fi asigurata prin programele de instruire si consultanta oferite de UNTRR membrilor sai si dupa inchiderea proiectului. (M.S.)