Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) a solicitat Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) și Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare din România (UNSAR) să modifice algoritmul de calcul al primei RCA, pe care îl consideră „profund injust, superficial și perimat”, și a transmis ASF un set de propuneri care pot duce la scăderea costului primelor RCA.
“Firmele de asigurări din România au împrumutat din metehnele instituțiilor românești care recurg cu mare ușurință la creșteri de taxe, în cazul de față la majorarea prețurilor primelor RCA. Aceasta este cea mai simplă și la îndemână soluție pentru firmele de asigurări, dar în defavoarea clientilor captivi, obligați să cumpere o poliță RCA din ce în ce mai scumpă și care despăgubește din ce în ce mai puțin și mai târziu. Primul pas pentru remedierea acestei anomalii este ca asigurătorii să-și facă obligatoriu curățenie în ograda proprie”, a declarat Cristian Muntean, președintele ASSAI.
Iată propunerile transmise ASF:
1. Eliminarea emiterii frauduloase a polițelor de asigurări
Această situație a devenit un adevărat fenomen în piața românească de asigurări în ultimii ani, în special în rândul societăților de asigurări cu cotă importantă pe segmentul RCA.
A. Încadrarea în mod deliberat eronată a regimului de utilizare a autovehiculului asigurat, pentru a oferi o poliță RCA la un preț redus de către intermediarii în asigurări sau de către divizia de vânzări a firmei de asigurări.
B. Încadrarea unor asigurați RCA în mod deliberat eronat în anumite clase de bonificație, prin modificarea unor cifre din seria de șasiu a autovehiculului, în momentul emiterii poliței RCA.
2. Creșterea nivelului de penetrare a RCA la nivelul parcului auto național
Interconectarea bazelor de date ale dispozitivelor de monitorizare a rovinietei, cu baza de date CEDAM, astfel incat sa poata fi identificati si sanctionati mai usor proprietarii de autovehicule care circula pe drumurile publice fara polita RCA.
3. Emiterea poliței RCA în baza CNP, a performanțelor tehnice ale autovehiculului și a altor factori care influențează în mod real profilul de risc al asiguratului RCA.
În opinia reprezentanților ASSAI, algoritmul corect de calcul al poliței RCA trebuie să țină cont de:
– elemente relevante precum răspunderea personală a șoferului și performanțele tehnice ale autovehiculul utilizat – puterea dezvoltată de autovehicul, existența unor sisteme perfecționate de frânare, direcție, de stabilizare a autovehiculului, de atenționare a șoferului, etc.
– factori secundari precum numărul de amenzi încasate pentru anumite tipuri de abatere -depășirea vitezei, nerespectarea culorii semaforului, circulația pe contrasens, etc, culoarea autovehiculului, locația în care își desfășoară activitatea normală șoferul autovehiculului, vârsta, vechimea în sofat, tipul de activitate desfășurat etc.
“Actualul algoritm de calcul al primei RCA este, cu mici modificări, similar cu sistemul ADAS al anilor ’80. Știm că este un chin să interconectezi baze de date ale unor instituții publice din România, înțelegem că este dificil să elimini filiere fraudatoare existente de ani de zile în cadrul unor societăți de asigurări și brokeraj, este un adevărat efort să schimbi un algoritm de calcul al primei RCA vechi de peste 25 de ani, dar piața de asigurări și ASF trebuie să înțeleagă că aceste soluții, în România anului 2015, sunt de preferat în locul creșterii primei RCA”, a explicat Muntean.
Iată conținutul complet al sesizării transmise către ASF:
„Catre Autoritatea de Supraveghere Financiara
In atentia Directiei Asigurari
Nr. 2/29.01.2015
Domnule Vice-Presedinte,
Asociatia Societatilor de Service Auto Independente (A.S.S.A.I.) cu sediul in Bucuresti, C.I.F 24316397 Str. Traian Nr.2 Ansamblul Unirii – Tr.4, Bloc F1, Et.8, Ap.22, Sector 3 Bucuresti, reprezentata legal prin dl. Muntean Cristian Adrian, Presedinte, va transmite prezenta
Lista cu propuneri care pot conduce la scaderea valorii primei RCA pentru soferi:
1. Eliminarea emiterii frauduloase a politelor de asigurari RCA
In ultimii ani, asistam la un fenomen care a luat amploare si care presupune incadrarea eronata in mod deliberat a autovehiculului ce trebuie asigurat de catre anumiti brokeri si chiar angajati din cadrul diviziei de vanzari ai societatilor de asigurari, pentru atragerea clientilor prin costuri reduse ale politei RCA.
A. Incadrarea eronata a regimului de utilizare a autovehiculului asigurat
In prezent. pentru un autovehicul utilizat in regim taxi se plateste o polita RCA cu costuri duble pentru prima de asigurare in comparatie cu un autovehicul utilizat in regim normal.
Asistam la o frauda in momentul emiterii politei RCA, prin incadrarea autovehiculului utilizat in regim taxi (considerat a fi intr-o clasa de risc ridicata), in alta clasa, de utilizare in regim normal.
Vom avea o polita de asigurari care nu va despagubi in momentul producerii evenimentului asigurat, dar care va fi greu de depistat ca fiind frauduloasa la un control de rutina.
In aceasta situatie, firma de asigurari pierde jumatate din valoarea sumelor ce ar fi trebuit incasate. Aceste “artificii” sunt specifice societatilor de asigurari cu cota ridicata in piata RCA.
IMPORTANT!
Inainte de a calcula prime cu valoare dubla ale politelor RCA pentru taximetristi, firmele de asigurari au obligatia sa faca publice documentele in baza carora considera riscul de producere a unui accident de catre un autovehicul utilizat in regim “taxi” ca fiind dublu, in comparatie cu un autovehicul destinat unei utilizari normale.
B. Scrierea “eronata” a seriei de sasiu a autovehiculului asigurat
Pentru a reduce costurile de vanzare a politei RCA, unii intermediari in asigurari sau chiar angajati ai societatilor de asigurari procedeaza astfel:
Incadreaza in mod eronat unii asigurati RCA in clase de bonificatie in mod nemeritat si fraudulos, fapt care permite aplicarea unor reduceri semnificative ale costurilor finale de vanzare ale politelor RCA.
Exemplu: O persoana incadrata in clasa Malus 3 si care ar trebui sa plateasca in mod normal o prima RCA ridicata din cauza istoricului de accidente provocate, poate fi incadrata in mod “eronat” in clasa de Bonus 0, clasa in care sunt acordate reduceri de pret frauduloase, care vaduvesc bugetul societatilor de asigurari.
Schimbarea incadrarii (sau stergerea cazierului privind accidentele de care a fost responsabil) se face prin scrierea in mod deliberat gresita a unei cifre sau doua din seria de sasiu a autovehiculului, astfel ca autovehiculul nu mai este identificat in baza de date CEDAM cu istoric negativ, ci figureaza ca vehicul nou inmatriculat.
Propunere:
Interconectarea bazei CEDAM cu baza de date a RAR sau a Politiei Romane nu ar mai permite introducerea de date incorecte si implicit nici emiterea frauduloasa a unor polite RCA care devin mai ieftine in mod necuvenit si fraudulos, fapt care afecteaza bugetul societatilor de asigurari.
2. Cresterea nivelului de penetrare a RCA in parcul auto national
Nivelul real de penetrare a politelor RCA in randul parcului auto national este unul deficitar, fiind estimat in mod real in jurul a 70% (Risc de infringement pentru Romania).
Sistemul de asigurari RCA are la baza principiul solidaritatii. Daca acesta nu este respectat, se genereaza o subfinantare a sistemului de asigurari, ceea ce duce la dezechilibre in piata RCA. Consideram ca aceasta situatie poate fi corectata dupa cum urmeaza:
Interconectarea bazelor de date cu care opereaza dispozitivele de monitorizare a rovignetei cu baza de date CEDAM, astfel incat sa poata fi identificati si sanctionati mai usor proprietarii de autovehicule care circula pe drumurile publice fara polita RCA.
O astfel de masura aplicata va conduce la disciplinarea soferului roman in privinta utilizarii politei RCA in momentul deplasarii cu un autovehicul.
IMPORTANT!
Odata cu cresterea aberanta a politelor RCA, a crescut si va creste in continuare tentatia de a circula fara polite RCA pe drumurile publice.
3. Emiterea politei RCA in baza CNP, a performantelor tehnice ale autovehiculului si a altor factori care influenteaza in mod real profilul de risc al asiguratului RCA
Algoritmul principal de calcul al politei RCA in baza statisticilor pe criterii de varsta s-a dovedit a fi unul profund eronat.
Calculul actual al politei RCA in functie de varsta si de capacitatea motorului reprezinta criterii superficiale, perimate, dar profitabile pentru societatile de asigurari.
Algoritmul de calcul al politei RCA ar trebui sa aiba in vedere elemente mult mai relevante precum: raspunderea personala a soferului coroborata cu performantele tehnice ale autovehiculul utilizat (puterea dezvoltata de autovehicul, existenta unor sisteme perfectionate de franare, directie, de stabilizare a autovehiculului, de atentionare a soferului etc), alaturi de factori secundari precum: numarul de amenzi incasate pentru anumite tipuri de abateri (depasirea vitezei, nerespectarea culorii semaforului, circulatia pe contrasens, etc), culoarea autovehiculului, locatia in care isi desfasoara activitatea normala soferul autovehiculului, varsta, vechimea in sofat, tipul de activitate desfasurat (exista meserii care implica un risc mai ridicat de producere a accidentelor decat alte meserii) etc.
De asemenea, este eronat sa calculezi prima RCA dupa capacitatea cilindrica a motorului si nu dupa puterea dezvoltata de catre acesta. In ultimii 10 ani, capacitatea cilindrica a motorului unui autovehicului nu mai influenteaza decisiv performantele acestuia. In prezent, motoare cu capacitate cilindrica redusa genereaza putere ridicata datorita noilor tehnologii.
Ex: In Germania, tinerii conduc masini cu putere redusa pentru a plati mai putin pentru o polita RCA.
Toti acesti parametri determina o segmentare si un profil de risc al asiguratului RCA consacrate deja in tari europene si statele nord-americane care au ajuns la un sistem de asigurari matur.
Atragerea raspunderii personale a conducatorului auto este un deziderat obligatoriu care influenteaza decisiv comportamentul acestuia in trafic.
Este incorect sa scumpesti politele RCA cu 200% – 600% intr-un an la toti transportatorii din Romania pe motiv ca au existat 5 accidente grave in afara tarii.
Este la fel de incorect sa scumpesti politele RCA cu 250% intr-un an in randul tinerilor de pana in 30 de ani pe motiv ca aceasta categorie a inregistrat cele mai multe daune.
Este incorect ca o persoana de 61 de ani care a luat carnetul de 2 ani sa plateasca o polita RCA cu 70% mai redusa ca a unui tanar de 24 ani, care a luat carnetul de 5 ani.
Nu toti tinerii de pana in 30 de ani fac accidente, asa cum nu toti suntem egali prin modul in care conducem un autovehicul.
Raspunderea personala in calculul politei RCA este obligatorie, iar acest lucru va avea ca efect cresterea nivelului de responsabilizare in randul soferilor, care vor deveni mult mai atenti in trafic, asa cum se intampla in alte tari.
Chiar daca in ultimii 4 ani frecventa daunei RCA a scazut de la 10% la 7%, Romania se afla in continuare cu o frecventa a daunei peste 270% mai mare fata de media europeana.
Firmele de asigurari din Romania prefera actualul sistem de calcul al primei RCA in functie de varsta soferului si capacitatea cilindrica a autovehiculului pentru ca este un mod de calcul PROFITABIL!!!
Asiguratorii au aplicat urmatorul principiu eronat: “Daca statisticile ne spun ca tinerii fac cele mai multe accidente, scumpim polita RCA la toti tinerii”.
Acesta este un principiu incorect si reprezinta in realitate un pretext fals pentru a majora primele RCA unei foarte mari categorii de soferi care formeaza populatia activa si care au nevoie reala de utilizarea unui autovehicul.
In speranta ca propunerile noastre vor fi analizate si luate in calcul de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara, in vederea implementarii lor, va stam la dispozitie cu informatii si date suplimentare.
Cu stima,
Cristian Muntean
Presedinte ASSAI”
Click pentru a putea vizualiza în original Adresa ASSAI înregistrată la ASF
Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI – www.assai.ro) este asociația care reprezintă interesele service-urilor auto din România și are rolul de a proteja și dezvolta industria auto românească. Scopul Asociației ca organizație non-guvernamentală profesională este să reprezinte industria de service-uri auto independente în fața autorităților române, organizațiilor profesionale, patronale și sindicale, a comunității de afaceri și a societății civile. (M.S.)