Dezvoltare in Zona Metropolitana, management integrat al traficului, innoirea flotei auto, pregatirea continua a angajatilor – planurile de dezvoltare ale Regiei Autonome de Transport Brasov sunt impresionante, iar conducerea este extrem de hotarata sa le duca la bun sfarsit, intr-un parteneriat foarte bun cu Primaria Municipiului Brasov, precum si cu alte institutii responsabile.
Regia Autonoma de Transport (R.A.T.) Brasov si-a propus si, in mare parte a reusit, sa iasa din tipare si sa schimbe modul in care este perceput transportul public in tara noastra.
O viziune moderna
R.A.T. Brasov este unicul operator de transport de pe raza municipiului Brasov, avand in sarcina efectuarea serviciului public de transport local de calatori. Regia beneficiaza de aportul a 850 de angajati. Parcul de vehicule numara 241 de mijloace de transport, acestea operand pe 46 de trasee, dupa un program bine sincronizat. Asezarea si specificul Municipiului Brasov presupun o configurare aparte pentru transportul public. Exista, de exemplu, zone cu strazi foarte inguste sau cu diferente importante de nivel… Astfel, autobuzele standard deservesc 27 de trasee cu o lungime totala de 459 km, autobuzele midi merg pe 11 trasee ce insumeaza 155 km, iar troleibuzele pe 8 trasee – 116,4 km de parcurs. Alcatuirea retelei de transport public s-a realizat pornind de la ideea ca orice calator sa poata ajunge, mergand pe jos, de la locuinta la cea mai apropiata statie in cel mult 5-10 minute, ceea ce corespunde unei distante de 350 m. Viziunea regiei depaseste granitele municipiului, pe viitor fiind asteptata o extindere a serviciilor de transport in Zona Metropolitana. De altfel, noile terminale de la intrarile in oras, rezultate din implementarea in parteneriat cu Primaria Municipiului Brasov, a unui proiect finantat din Fondurile Structurale ale Uniunii Europene, sunt elocvente in legatura cu intentiile, dar si cu actiunile R.A.T. Brasov. Discutam de o infrastructura moderna, in care calatorii vor putea schimba, in conditii mai mult decat civilizate, mijloacele de transport de pe liniile locale pe cele metropolitane. Un alt pas spre modernizare si, in acelasi timp, de consolidare a relatiei cu pasagerii il reprezinta reteaua wireless disponibila in toate autobuzele si troleibuzele regiei. Astfel, toti calatorii care au un telefon mobil inteligent sau o tableta au acces gratuit la internet in timpul calatoriei. „Mai este ceva important, tot parte a viziunii noastre, cautam in permanenta ce trebuie sa mai schimbam pentru a ne creste performantele, ale noastre ca si manageri sau angajati ai R.A.T. Brasov, dar si ale organizatiei. Avem viziunea, avem planurile de actiune, dar ne uitam permanent si la ce nu ne place in activitatea noastra, neavand sindromul «ascunderii sub pres»; nu ne-ar ajuta cu nimic, ba chiar din contra…”, a precizat directorul general al Regiei, ing. Cristian Radu.
Proiecte in derulare
„Am vizitat si alte regii de transport si am preluat lucrurile bune, dar am fost atenti sa identificam, impreuna cu partenerii nostri si aspectele negative, pentru a ne feri de acestea. Am efectuat aproape 100% «rebrand-uirea», am dat noi dimensiuni comunicarii cu comunitatea, printr-un portal, probabil cel mai eficace din Romania, si cu institutii sau organizatii cu care derulam activitati de marketing cu beneficii pentru toti”, a spus ing. Cristian Radu, directorul general al R.A.T. Brasov. Un transport modern, de calitate inseamna in primul identificarea si deservirea cat mai precisa a nevoilor populatiei. Astfel, R.A.T. Brasov, impreuna cu autoritatea locala si alti parteneri din mediul universitar, se implica activ in realizarea unui studiu finantat de BERD cu privire la planurile de mobilitate in exteriorul si interiorul Brasovului, document programatic, ce va sta la baza dezvoltarii activitatii Regiei, in urmatoarele doua decade. „Trebuie corelata dezvoltarea inclusiv cu o serie de obiective ce urmeaza sa apara in regiunea noastra, precum autostrada Bucuresti-Brasov sau aeroportul Ghimbav. Totodata, exista un proiect ca actuala organizare, de regie autonoma, sa se transforme in societate comerciala, inclusiv pentru a putea accesa fonduri europene”, a aratat directorul general al regiei. Pe langa planurile generale de dezvoltare si de achizitii, R.A.T. Brasov are si alte obiective, precum proiectul de Management integrat al traficului si de ticketing, la care este partener, aplicantul fiind tot Primaria Municipiului Brasov. „Vizam imbunatatirea conditiilor de transport public de persoane, a sigurantei si confortului cetatenilor si a fluxului rutier in Municipiul Brasov prin implementarea unui sistem de management informatizat a serviciului de transport in comun. Dorim sa realizam implementarea integrata a unor sisteme moderne de tarifare, managementul flotei si al informarii calatorilor. Aceste sisteme includ tehnologii performante aplicate in domeniul transportului public urban, precum utilizarea cardurilor contact-less pentru plata calatoriilor, automate de vanzare/incarcare carduri de transport, monitorizarea flotei de transport folosind GPS, informarea dinamica a calatorilor in statii, solutii moderne de comunicatie, metode de obtinere a datelor necesare managementului activitatii, supravegherea video a statiilor etc”, a explicat directorul general R.A.T. Brasov. Acest proiect a fost finantat in proportie de 79,75% din bani europeni si 20,25% din banii municipalitatii, insumand 7.443.105,74 euro.
Plan de achizitii
Cresterea calitatii serviciului prestat se realizeaza de catre R.A.T. Brasov conform unei strategii bine elaborate, in care crearea unei infrastructuri moderne este urmata de solutii eficiente de gestionare a activitatii si informare a calatorilor si, apoi, bineinteles, modernizarea parcului auto. „Parcul auto a fost innoit in 2006 si partial in 2012, ceea ce inseamna ca, in mare parte, el se apropie de o vechime de 10 ani: in acest context, in acest an, am inceput discutii in ceea ce priveste achizitia de autobuze. Pentru viitor, avem in vedere si autobuzele electrice, dar momentan nu reprezinta o alternativa 100% pentru noi. Suntem interesati de aceasta tehnologie si chiar am avut in test un astfel de autobuz timp de trei saptamani. Pe partea tehnica, mai ales in ceea ce priveste autonomia, masina a fost testata in conditii solicitante, la temperaturi sub 0 grade, si s-a comportat bine. Minusurile vin din faptul ca s-a micsorat capacitatea de transport din cauza bateriilor, care, la acel model, erau pozitionate in interiorul autovehiculului”, a declarat ing. Cristian Radu.
Pregatire profesionala
Regia pune tot mai mult accentul pe pregatirea angajatilor. In 2014, a demarat un proces de pregatire a soferilor, cu ajutorul a sase formatori angajati ai regiei. Este vorba despre un curs de management al relatiei cu calatorii, curs pe care l-au urmat in prima faza si controlorii. Iar acestia din urma au un rol mult mai complex decat cel la care ne-am astepta in mod normal. „In timpul derularii activitatii, controlorii au obligatia sa verifice, sa constate si sa raporteze respectarea orarelor de circulatie si alte aspecte privind regulamentul de transport, conduita si tinuta soferilor, curatenia in autobuze, eventuale defectiuni ale sistemului de iluminat, incalzire, starea validatoarelor, aspectul statiilor si a afisajului etc.”, a declarat directorul general R.A.T. Brasov.
Proiectul de management integrat al traficului are in vedere, printre altele, dezvoltarea unui program performant de comunicare cu pasagerii, care vor fi informati in timp real cu privire la orarul de sosire a vehiculelor, eventuale intarzieri, probleme in trafic etc.
Modernizarea a cinci capete de linii asigura conditii optime calatorilor si, in acelasi timp, solutii de integrare a transportului public urban cu cel metropolitan. Aceasta investitie a fost realizata cu sprijin european, din costul total de 8.123.910 euro, 80,35% au provenit din contributia UE, 17,65% de la Guvern, iar 2% de la Municipalitatea Brasov.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro