De la începerea derulării Programului RABLA, în 2009, au fost casate în ultimii 5 ani, până în 2013 inclusiv, 402.522 de maşini uzate şi au fost cumpărate aproape 165.000 de vehicule noi. Statistica autovehiculelor mai vechi de 10 ani arată însă că la nivel naţional existau anul trecut 3.203.976 de autovehicule “îmbătrânite”. Dacă le scădem pe cele 21.670 scoase din uz prin RABLA 2013, mai rămân 3.182.306 astfel de maşini. Adică peste jumătate din parcul auto naţional ce însumează 5,7 milioane de vehicule (din care 4,48 milioane autoturisme) sunt mai vechi de 10 ani.
Anul cel mai de succes la casare a fost 2010, când au fost duse la REMAT 186.854 de rable şi cumpărate aproape 63.000 de maşini noi. Sumele alocate au fost însă suplimentate de 3 ori şi au ajuns la 722 de milioane de lei, cererea fiind mult peste aşteptări. Iniţial, programul a pornit cu 60.000 de tichete, apoi s-au dat încă de două ori câte 50.000 de vouchere şi o dată 30.000. Programul a fost prelungit până la 31 ianuarie, pentru a putea fi valorificate toate bonurile valorice.
În ediţia 2009 a programului au fost scoase din uz numai 32.327 de autoturisme, potrivit datelor Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM).
În 2011 au fost casate 116.641 de maşini vechi şi au fost cumpărate 39.216 maşini noi, din care 15.005 din industria autohtonă. Suma totală alocată – în două etape – a fost de 456 de milioane de lei, pentru scoaterea din uz a 120.000 de autovehicule.
În 2012 au fost casate 44.857 de autovehicule uzate şi s-au achiziţionat 15.149 de maşini noi, dintre care 4.740 de origine autohtonă. Au fost utilizat 44.688 de tichete valorice dintre cele 45.000 alocate. Bugetul alocat nu a mai fost suplimentat, cifrându-se la 114 milioane lei, echivalentul casării a 30.000 de autovehicule.
În 2013 au fost casate 21.670 de rable (mai puţine decât cele 23.000 de tichete rezervate, deoarece din cele 3.000 alocate persoanelor juridice s-au distribuit numai 1.670). Suma totală alocată din buget pentru program a fost de 150 milioane lei.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU