La două luni de la încheierea circului privatizării CFR Marfă, ministrul liberal al Transporturilor, Ramona Mănescu, nu crede că Grup Feroviar Român (GFR) ar fi avut toți banii pentru preluarea CFR Marfă. Ea a declarat, duminică, la emisiunea “După 20 de ani”, de la Pro TV, că nu ştie dacă garanția de 10 milioane de euro va fi returnată de Ministerul Transporturilor, urmând ca decizia să se ia în funcție de negocierile cu GFR, pe care le poartă şeful Comisiei de privatizare, Cristian Ghibu.
„Eu nu cred că aveau banii să plătească, chiar nu cred că aveau banii. Probabil că aveau promisiuni. Probabil că aveau deja angajamente cu bănci, cu bănci de investiţii, dar nu cred că aveau toţi banii la momentul respectiv (14 octombrie, termenul final – n.r.)”, a declarat Mănescu.
Despre garanția de 10 milioane de euro, ministrul Mănescu a afirmat că nu a fost deocamdată returnată GFR. De negocieri se ocupă Cristian Ghibu, secretar de stat în ministerul Transporturilor și șef la Comisiei de privatizare CFR Marfă.
„I-am dat mandatul, aşa cum au spus consultanţii privatizării, să înapoieze această garanţie. Acum, probabil că încă discută cu GFR-ul, nu ştiu să vă spun dacă până la urmă se va da această garanţie sau nu se va da această garanţie”, a precizat ministrul.
Ramona Mănescu susţine că singura decizie pe care a trebuit să o ia în privința CFR Marfă a fost dacă privatizarea continuă sau se oprește pe 14 octombrie. Ea a arătat că procedura nu ar fi putut continua, pentru că au existat unele clauze neîndeplinite precum lipsa avizului de la Consiliul Concurenței și a acceptului din partea unor bănci creditoare. De asemenea, termenul convenit cu Fondul Monetar Internațional (FMI) nu putea fi prelungit.
Aproape 72 milioane lei din privatizări, în 2014
Mănescu a mai spus că procedura de privatizare a fost reluată (cu alţi bani, după cheltuirea din bani publici a 1 milion de euro la prima încercare, n.r.) și are termenul de finalizare luna mai 2015. Până la sfârșitul lunii februarie 2014 urmează să fie ales un consultant legal.
Proiectul de buget pentru privatizările din 2014 este estimat la 71,8 milioane de lei şi este postat în dezbatere publică pe site-ul MT începând din 10 decembrie. Însă din document lipseşte o mare parte din desfăşurătorul cheltuielilor, astfel că nu ştim unde se vor duce 45 de milioane de lei.
În 20 iunie 2013, compania GFR a fost declarată câștigător al procesului de privatizare a CFR Marfă, după ce a oferit un preț de 202 milioane de euro pentru 51% din acțiuni. Tranzacția a eșuat 4 luni mai târziu, după ce GFR nu a adus toţi banii. Iniţial, compania a depus o garanție de 10 milioane de euro, iar în 4 octombrie, un avans de 20 de milioane de euro într-un cont escrow.
Gruia Stoica, patronul GFR, a cerut pe 15 octombrie comisiei de privatizare restituirea garanției și a avansului. Pe 22 octombrie, ministrul Transporturilor a anunțat că a fost deblocat contul escrow de 20 de milioane de euro și că urmează să fie returnată și garanția de 10 milioane de euro.
Magda SEVERIN