Autovit.ro, cea mai mare platformă de anunţuri auto din România, parte a grupului Naspers, a realizat o analiză comparativă a primului trimestru din 2014 în raport cu perioada similară a anului trecut, folosind datele publice oferite de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV). În plus, din datele de pe platforma Autovit.ro, a rezultat o imagine fidelă a pieţei maşinilor second-hand în funcţie de mai multe criterii.
Piaţa auto în primul trimestru
Anul trecut a fost al şaselea consecutiv de scădere pentru piaţa maşinilor noi, iar tranzacţiile interne cu maşini second-hand au scăzut cu 40%. Doar piaţa maşinilor second-hand din import a crescut cu peste 20%, însă pe final de an a trecut pe minus.
Primul trimestru din 2014 nu a adus nicio revenire spectaculoasă şi anul acesta evoluţiile vor depinde mult de succesul programului Rabla şi de ce se va întâmpla cu timbrul de mediu, în eventualitatea că acesta se va schimba în 2014.
Primele luni ale anului sunt întotdeauna slabe pentru piaţa maşinilor noi, apogeul fiind în general primăvara şi toamna, chiar dacă în ultimul timp sezonalitatea s-a diminuat mult. Cel mai bun prim trimestru al pieţei maşinilor noi a fost în 2007 când s-au înmatriculat 74.000 de maşini, total care în prezent nu se atinge nici măcar în 12 luni.
În anii de minim valorile din Q1 au fost şi de opt ori mai mici decât în 2007, iar în 2014 lucrurile s-au mai îmbunătăţit faţă de anul trecut, dar foarte puţin (ca volum un plus de 2.100 unităţi). Vânzările de maşini noi sunt reduse în primele luni ale anului şi din cauza faptului că mulţi aşteaptă începerea programului Rabla, care până în prezent a debutat de câteva ori în al doilea trimestru (inclusiv în 2013, în iunie).
Numărul de maşini înmatriculate în primul trimestru în perioada 2009-2014 (sursa – DRPCIV)
Anul |
Maşini noi |
Maşini second-hand din import |
Reînmatriculări |
2009 |
29.121 |
76.788 |
86.744 |
2010 |
8.819 |
35.414 |
92.493 |
2011 |
9.679 |
31.439 |
99.548 |
2012 |
13.965 |
35.229 |
79.941 |
2013 |
11.233 |
53.029 |
48.405 |
2014 |
13.345 |
46.866 |
50.631 |
Înmatriculările de maşini second-hand din import au variat mult în ultimii şase ani, când creşterile şi scăderile s-au succedat într-un mod neaşteptat, influenţate şi de numeroasele schimbări ale taxei auto care fie descurajau, fie încurajau aducerea unor maşini second-hand din afara ţării. Anul trecut, în primele zece luni, înmatriculările au fost peste cele din lunile similare din 2012, dar în noiembrie şi decembrie au fost inferioare, iar tendinţa a continuat şi în primul sfert din 2014, avansul pieţei transformându-se în regres.
Înmatriculări lunare în 2014
Luna |
Maşini noi |
Maşini second-hand din import |
Reînmatriculări |
Ianuarie |
5.118 |
15.484 |
16.072 |
Februarie |
3.650 |
15,134 |
16.755 |
Martie |
4.577 |
16.248 |
17.804 |
La reînmatriculări – tranzacţii pe plan intern cu maşini second-hand – efectele timbrului de mediu introdus în martie 2013 se văd clar, fiindcă în 2010-2012 era ceva normal ca numărul lunar să treacă de 20.000, în timp ce anul acesta nicio lună nu s-a apropiat de acest prag, iar în 2013 doar o lună din cele 12 l-a depăşit.
S-a văzut în cifre faptul că, din cauza noului timbru de mediu, oamenii au preferat să-şi păstreze maşinile fiindcă ar avea mult de pierdut la vânzarea unei maşini mai vechi de 2007 sau la cele scutite de taxa după aceea. Timbrul de mediu este de cel puţin câteva sute de euro, chiar şi peste 1000, iar la o maşină de câteva mii de euro nu reprezintă un simplu detaliu, ci un element esenţial.
Când e vorba de piaţa maşinilor noi, datele ultimilor cinci ani arată că primul trimestru este clar cel mai slab dintre cele patru, mai ales că nu beneficiază de aportul programului Rabla care în celelalte trimestre a ajutat piaţa în ultimii ani. La maşini second-hand din import, primul trimestru a avut variaţii mari ca pondere din totalul anului şi nu se pot face generalizări, iar la reînmatriculări ponderea primului trimestru a fost în jurul a 25% la fel ca în calendar.
Cât a contat primul trimestru raportat la întregul an
Anul |
Maşini noi |
Maşini SH din import |
Reînmatriculări |
2009 |
25% |
36% |
25% |
2010 |
9% |
16% |
24% |
2011 |
12% |
33% |
24% |
2012 |
21% |
20% |
22% |
2013 |
19% |
23% |
23% |
Top 5 mărci ca număr de maşini noi înmatriculate iîn primele trei luni
Marca |
Cota |
1.Dacia |
29,6% |
2. Skoda |
10,4% |
3. Ford |
9,2% |
4. Volkswagen |
8,3% |
5. Opel |
4,4% |
Top 5 mărci ca număr de maşini SH din import înmatriculate
Marca |
Cota |
1.Volkswagen |
28,7% |
2. Opel |
17,8% |
3.Ford |
11,7% |
4.Audi |
6,7% |
5.BMW |
6,2% |
Top 5 mărci ca număr de maşini SH tranzacţionate în ţară
Marca |
Cota |
1.Volkswagen |
19% |
2. Opel |
12% |
3.Dacia |
11% |
4.Ford |
8% |
5.Skoda |
6% |
Evoluţia ofertelor Autovit.ro în primele trei luni ale anului
Pe platforma Autovit.ro sunt în general în orice moment peste 50.000 de anunţuri, dintre care peste jumătate pentru autoturisme şi peste o treime pentru piese auto. În primele zile ale anului a fost tradiţionala perioada de acalmie în care numărul de anunţuri este în general foarte redus, astfel ca în prima decadă din ianuarie au fost cam 20-22.000 de anunţuri pentru autoturisme. După 10 ianuarie numărul lor a crescut spre 25.000, iar spre finalul lunii s-a stabilizat la 28.000-30.000, cu care s-a încheiat şi trimestrul.
Peste două treimi dintre anunţurile postate au ca subiect maşini de sub 10.000 de euro, însă faţă de întregul an 2013 a scăzut procentul celor mai ieftine masini, cele de sub 3.000 de euro. Şi nevoia de a plăti timbru de mediu la vânzarea lor a afectat numărul de tranzacţii, fiindcă la o maşină cu un preţ mic cele câteva sute de euro, cât reprezintă timbrul de mediu, sunt foarte importante.
Deşi cele mai multe anunţuri sunt pentru modele de volum precum Golf şi Passat de la Volkswagen, Astra de la Opel, Focus de la Ford şi Audi A4 sau BMW Seria 3, Autovit.ro găzduieşte şi supercar-uri foarte scumpe. Au existat în primul trimestru anunţuri pentru Lexus LFA de peste 400.000 euro, pentru Lamborghini Aventador, la peste 330.000 euro, pentru diverse modele Ferrari între 200.000 şi 250.000 euro şi pentru exemplare rare de McLaren, la aproximativ 200.000 euro.
În ofertă a existat şi unul dintre cele mai performante automobile electrice: Tesla Roadster, de peste 130.000 euro
Numărul de anunţuri în funcţie de preţul la care maşinile sunt puse în vânzare pe platforma Autovit.ro
Palier preţ |
Procentaj din numărul total de anunţuri în Q1 2014 |
Sub 3.000 euro |
26% |
3.000-5.000 euro |
19% |
5.000-10.000 euro |
27% |
10.000-20.000 euro |
17% |
Peste 20.000 euro |
11% |
Situaţia de pe Autovit.ro o reflectă pe cea din întreaga piaţă second-hand, iar acest fapt este dovedit de topul primelor cinci mărci ca număr de anunţuri. Primele două poziţii sunt ocupate de Volkswagen şi Opel care domină şi statisticile DRPCIV, iar top 5 este completat de aceleaşi trei mărci care se găsesc şi în clasamentul maşinilor second-hand aduse din import.
Dacia are o cotă de sub 3% din totalul anunţurilor fiindcă o bună parte dintre Daciile foarte vechi au fost casate prin programul Rabla, iar mulţi dintre cei care au maşini Dacia din “era Logan” le păstrează mulţi ani şi datorită taxei. Să nu uităm că taxa a afectat foarte mult Loganul cumpărat înainte de 2007 şi chiar după, atunci când a fost scutit de taxă.
Anunţurile postate de Autovit.ro, în funcţie de marcă
Marca |
Procentaj din numărul total de anunţuri |
1.Volkswagen |
18% |
2.Opel |
11% |
3.BMW |
10% |
4.Ford |
8% |
5.Audi |
8% |
Analiza vârstei maşinilor puse la vânzare pe Autovit.ro arată că peste jumătate sunt din intervalul 2003-2010, însă o parte semnificativă a ofertei cuprinde maşini de cel mult trei ani vechime preferate de cei care au bugete mai mari şi vor vehicule într-o stare tehnică bună.
Deşi numărul maşinilor mai vechi de 15 ani este mic, Autovit.ro găzduieşte şi anunţuri pentru maşini produse cu mai bine de şase decenii în urmă, două exemple fiind un Mercedes-Benz din 1935 şi un Buick din 1948.
Ponderea anunţurilor postate pe platforma Autovit.ro în funcţie de anul de fabricaţie a maşinii
Anul fabricaţiei |
Procentaj din total anunţuri |
2011-2014 |
17% |
2007-2010 |
32% |
2003-2006 |
24% |
1998-2002 |
23% |
Inainte de 1998 |
4% |
Analiza ponderii anunţurilor în funcţie de puterea maşinii arată că aproape jumătate dintre autoturismele puse la vânzare au între 80 si 125 CP, interval ideal pentru o maşină care să fie folosită des.
Cele mai puternice maşini pentru care există anunţuri au peste 500 CP, fiind vorba de supercar-uri ale unor mărci precum Ferrari, Lamborghini, Porsche, Bentley, BMW sau McLaren.
Ponderea anunţurilor postate pe platforma Autovit.ro în funcţie de puterea motorului
Puterea motorului |
Procentaj din totalul anunţurilor |
50-80 CP |
15% |
80-125 CP |
41% |
125-150 CP |
19% |
150-200 CP |
15% |
Peste 200 CP |
10% |
Concluzii şi estimări
- Pe piaţa maşinilor noi, primul trimestru este prin tradiţie cel mai slab din an, astfel că sunt şanse ca nivelul de 57.000 cu care s-a încheiat anul 2013 să fie depăşit, un argument fiind şi faptul că programul Rabla a început mult mai repede decât anul trecut. Piaţa poate fi însă ajutată şi dacă noul format al programului, cu tichet electronic, va funcţiona corespunzător şi să nu mai rămână mii de tichete nefolosite. Dacă programul Rabla va decurge bine, piaţa are şanse să ajungă la 65.000 de unităţi. În primul trimestru piaţa a fost cu circa 2.000 de unităţi peste Q1 2013 şi dacă ritmul se va menţine şi pe mai departe, nivelul de 65.000 poate fi atins.
- Piaţa maşinilor second-hand din import a crescut cu 40% anul trecut, dar anul acesta lucrurile s-au schimbat şi, cu tendinţa din prezent, e greu de crezut că se va depăşi valoarea de 200.000 de unităţi. Totuşi, acest sector este imprevizibil şi luni cu cifre slabe pot alterna cu unele în care cifrele sunt neaşteptat de mari.
- Efectele timbrului de mediu se resimt în piaţă şi în 2014, iar numărul de tranzacţii cu maşini second-hand pe plan intern este puţin mai mare decât anul trecut, însă la jumătate faţă de anul de maxim 2011. ŞSi pe mai departe posesorii de maşini Euro 3 şi Euro 4 produse înainte de 2007 nu au motive să le vândă, iar blocajul din piaţă este consistent.
- Sentimentul de incertitudine din piaţă este menţinut şi de posibilitatea ca formula timbrului de mediu să fie schimbată anul acesta, mai ales că la conducerea Ministerului Mediului au fost modificări de ordin politic (Rovana Plumb a fost înlocuită de Atilla Korodi) şi în general acestea antrenează şi modificări ale planurilor. În orice caz, dacă se vor produce schimbări la timbrul de mediu, este puţin probabil ca ele să fie implementate mai repede de această toamnă fiindcă vor trebui făcute dezbateri publice în ţară şi foarte probabil şi consultări cu Uniunea Europeană.
- Creşterea preţului benzinei la 1 aprilie îi va determina pe o parte din şoferi să parcurgă mai puţini kilometri şi chiar dacă impactul nu va fi semnificativ, este posibil ca o parte dintre cei care ar fi vrut să-şi ia o maşină second-hand de câteva mii de euro să fie descurajaţi şi să amâne achiziţia, în speranţa unor vremuri mai bune.
- Un factor descurajant este şi cel legat de starea creditării şi de micşorarea numărului celor care ar fi dispuşi sau care îşi permit să-şi ia un credit pentru o maşină. (M.B.)