Registrul Auto Român (RAR) a verificat tehnic în trafic, pe parcursul anului trecut, 77.905 autovehicule în toată țara, inspectorii descoperind că 5,77% (4.494) dintre ele prezentau pericol iminent de accident, în special din cauza defecțiunilor majore la sistemul de frânare și la direcție. În aceste situații, una dintre măsuri a fost reținerea certificatului de înmatriculare, ce poate fi redobândit numai după efectuarea unei inspecții tehnice la reprezentanțele RAR.
Iată bilanțul sancțiunilor:
– 29.616 amenzi
– 885 de permise de conducere reținute
– 21.564 de certificate de înmatriculare reținute
– 133 de autovehicule imobilizate.
„Când vehiculul este imobilizat de Poliție ca urmare a defecțiunilor constatate, inspectorii RAR procedează la anularea inspecției tehnice periodice. Această măsură a fost luată în cazul a 65 dintre vehiculele verificate”, precizează RAR.
Din totalul autoturismelor, autoutilitarelor, motocicletelor și remorcilor oprite în perioada 3 ianuarie – 31 decembrie 2014 au avut 55,7% dintre ele diferite probleme tehnice sau legate de acte.
Astfel:
– 31.630 au fost respinse pentru că au fost considerate neconforme din punct de vedere al securității rutiere (proasta funcționare a instalației electrice de iluminare și semnalizare, defecțiuni ale sistemului de frânare, starea necorespunzătoare a șasiului, caroseriei sau pneurilor, jocuri anormale în mecanismul de direcție sau în articulațiile punților față și spate);
– 1.543 au avut probleme legate de identificare (neconcordanțe între seria poansonată pe șasiu/caroserie și cea din acte, schimbarea culorii autovehiculului sau a destinației de utilizare)
– 2.391 au fost neconforme din punct de vedere al dovezii de efectuare a inspecției tehnice periodice (dovada de efectuare a ITP expirată, dovezi de efectuare a ITP false, lipsa actelor).
– în urma analizei emisiilor poluante, la 6.435 dintre vehiculele oprite inspectorii RAR au constatat depășirea nivelului maxim admis.
Aproximativ 29% dintre autovehiculele controlate au fost mai vechi de 15 ani, 31% aveau între 11 și 15 ani iar 12% aveau 9-10 ani.
Au fost oprite și vehicule mai noi, respectiv 4,42% între 1 și 3 ani și 24%, între 4 și 8 ani.
Procentajul de respingere în funcție de vechime arată că 65% dintre vehiculele mai vechi de 15 ani au avut diferite neconformități, față de 49% dintre cele cu vârsta cuprinsă între 6 și 8 ani sau 26% la cele mai noi de 3 ani.
“Prin controalele tehnice pe care le facem zilnic, eliminăm de pe șosele vehiculele care pun în pericol siguranța participanților la trafic. Este contribuția noastră substanțială la a avea un parc auto cât mai sigur în România”, a declarat George-Adrian Dincă, directorul general al RAR.
Șeful RAR a precizat că rezultatele verificărilor în trafic nu reflectă starea generală a parcului auto din România, deoarece echipajele mixte RAR – Poliție opresc doar acele vehicule susceptibile de defecțiuni.
Magda SEVERIN