Răspunsul primit de UNTRR de la CE pe tema formării vocaţionale a şoferilor de camioane şi autobuze

UNTRR a publicat pe site răspunsul pe care l-a primit din partea Comisiei Europene la intervenţia adresată comisarul european pentru Transporturi, Violeta Bulc, cu privire la programul UE de formare vocațională pentru șoferii profesioniști de camioane și autobuze și vârsta minimă pentru șoferii profesioniști.

Răspunsul în original, AICI.

Iată traducerea în limba română a răspunsului Comisiei Europene la intervenţia UNTRR adresată comisarului european pentru Transporturi: 

Stimate Domnule Dinescu,

Vă mulțumim pentru scrisoarea dumneavoastră adresată Comisarului Bulc referitor la program UE de formare vocațională pentru șoferii profesioniști de camioane și autobuze și vârsta minimă pentru șoferii profesioniști. Prin prezenta vă răspund în numele dânsei.

Asigurarea unui număr suficient de șoferi competenți și bine instruiți este într-adevăr importantă pentru o bună funcționare a sectorului transporturilor rutiere. De aceea, apreciez faptul că aceasta este o prioritate pentru dumneavoastră. În cadrul asigurat de legislația UE, e.g. referitor la permisul de conducere (Directiva 2006/126/EC), competența șoferilor profesioniști (Directiva 2003/59/EC) și transportul de mărfuri periculoase (Directiva 2008/68/EC), este pentru Statele Membre să decidă asupra sistemului de formare aplicabil în fiecare Stat Membru. Nu pot decât să vă încurajez să lucrați îndeaproape cu autoritățile Statelor Membre pentru a explora posibilitățile de cooperare între Statele Membre asupra sistemelor de formare pentru șoferii profesioniști.

În ceea ce privește vârsta șoferilor profesioniști, Directiva 2006/126/EC referitoare la permisul de conducere stabilește în general 21 de ani ca fiind vârsta minimă pentru conducerea camioanelor (categoria C) și 24 de ani pentru conducerea autobuzelor (categoria D). Cu toate acestea, Directiva 2003/59/EC referitoare la formarea șoferilor profesioniști prescrie în general vârsta minimă de 18 ani pentru categoria C (Articolul 5(2)) și 21 de ani pentru categoria D (Articolul 5(3)) pentru șoferi care au urmat calificarea inițială și formarea periodică conform acestei Directive și care dețin certificatul relevant de competență profesională (CPC). În timp ce Articolul 4(4) (g) și (k) al Directivei 2006/126/EC precizează pentru ambele categorii menționate că vârsta minimă stabilită în această Directivă este „fără a aduce atingere dispozițiilor privind conducerea acestor vehicule din Directiva 2003/59/CE”, situația legală nu este lipsită de ambiguitate.

O evaluare ulterioară a Directivei 2003/59/CE a evidențiat faptul că această incertitudine juridică a condus la aplicarea divergentă a cerinței vârstei minime în Uniune. În derularea muncii de evaluare a urmărilor acestei situații, unul dintre obiective este de a asigura claritatea legală în această problemă. O muncă pregătitoare efectuată până acum, în special în contextul lipsei șoferilor profesioniști în numeroase State Membre, sugerează alinierea vârstei minime în ambele Directive la 18 ani pentru categoria C și 21 de ani pentru categoria D.

Vă pot informa că ținând cont de aceasta, Comisia nu s-ar opune dacă Statele Membre aplică vârstele minime precizate de Directiva 2003/59/CE pentru șoferii acoperiți de această Directivă.

Cu stimă,

[semnătură]

Szabolcs Schmidt

Explicaţie foto: Protestul UNTRR de la Bruxelles din 25 martie a.c.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.