Una dintre cele mai mari companii romanesti de transport marfa s-a dezvoltat in ultimii ani si pe segmentul de transport calatori. Imprumutand precizia operationala specifica operatiunilor just-in-time, Ravitex a demonstrat ca, pe o piata aparent saturata, iti poti face cu usurinta loc prin calitate.
Exista, bineinteles, diferente importante intre transportul de marfuri si cel de calatori – activitatea este organizata in alt mod, soferii trebuie sa aiba un comportament diferit, ecuatia financiara are alte coordonate… Si totusi, sunt o serie de elemente care pot fi „imprumutate“ cu succes. Monitorizarea stricta a costurilor, pregatirea continua a soferilor pentru un condus economic si, poate cel mai important, utilizarea unor instrumente dedicate flotelor de vehicule comerciale, care si-au dovedit utilitatea, au oferit companiei Ravitex premisele dezvoltarii segmentului de transport calatori. „Transportul de persoane a venit ca o necesitate, la cererea clientilor pentru care realizam transport de marfa. Acestia si-au dorit un transport de calitate: punctualitate, mijloace de transport adecvate… Unul dintre clientii nostri, o companie multinationala, ne-a solicitat sa ii oferim inclusiv serviciul de transport pentru angajati, deoarece nu a gasit in piata oferte care sa ii satisfaca toate cerintele, rezonabile de altfel“, a explicat Dorin Jurjut, director general Ravitex.
Precizie la minut cu ajutorul FleetBoard
Transportul de marfuri s-a adaptat repede la solicitarile marilor investitori care au dezvoltat in Romania capacitati de productie. Nu acelasi lucru s-a intamplat cu transportul de conventie. Preturile mari ale autobuzelor si amortizarea pe o perioada mai indelungata reprezinta doua dintre cauzele care au facut ca, in general, transportul muncitorilor sa se realizeze cu masini vechi. Dar acesta nu este principalul inconvenient pentru clienti. „In prima faza, compania care ne-a solicitat serviciul pentru transportul angajatilor a hotarat sa ne finanteze primele mijloace de transport. A fost vorba despre trei autobuze urbane second-hand, cu capacitate de 100 de locuri fiecare. Au avut incredere in noi si asta a contat foarte mult. Astazi lucram cu 12 autobuze pentru ei“, a aratat Dorin Jurjut. De remarcat este modul in care s-a construit increderea intre Ravitex si clientii pentru transportul de conventie, in conditiile in care compania de transport nu a putut sa ofere niciodata preturile cele mai mici din piata. Conditiile bune de transport, flota noua, dar mai ales capacitatea de a prezenta corect costurile reale, cat si monitorizarea permanenta a curselor au convins tot mai multi clienti. Iar aceste lucruri au fost posibile prin utilizarea FleetBoard, sistemul de management al flotei dezvoltat de Mercedes-Benz. Compania de transport timisoreana a beneficiat de experienta acumulata prin utilizarea acestui sistem pentru flota sa de camioane. „Concurenta ofera preturi foarte joase, insa cu niste conditii precare. La ora actuala, deservim toti clientii de top din Timisoara si discutam la minut cu ei. Sunt stabilite criterii de performanta, nu avem intarzieri si singurele momente in care nu am ajuns la timp au aparut din cauza unor accidente rutiere, care au determinat blocaje pe sosea. In plus, avem o intelegere: cand intarziem, platim taxiurile oamenilor. Avem dispecerat care contorizeaza plecarile si sosirile. La orice reclamatie, ne uitam la instrumentele de management al flotei si avem raspunsul“, a explicat Dorin Jurjut.
Interesant este faptul ca, prin modul in care a abordat piata, compania de transport timisoreana a reusit sa determine o crestere generalizata a tarifelor de transport. „Noi am tras preturile in sus, pe buna dreptate. Concurenta, cu autocare si conditii joase calitativ, a ridicat si ea preturile, nejustificat insa, fara investitii care sa sprijine acest lucru. Am reusit sa convingem prin organizare, produs si calitate. Cand vindem transport, oferim cea mai buna marca de autobuz si masini noi. Fiecare persoana isi doreste ca atunci cand pleaca intr-o excursie sau isi trimite copilul cu autobuzul sau autocarul, sa beneficieze de cele mai bune conditii si sa fie in siguranta“, a declarat directorul general Ravitex.
Transport turistic, fara agentii
Astazi, Ravitex detine o flota de 35 de autobuze si autocare si, pe langa partea de transport de conventie, dezvolta tot mai mult transportul turistic. Iar coordonatele au ramas aceleasi – calitatea serviciului atrage clienti de la sine. „Solicitarile pentru cursele turistice vin de la sine. Ne contacteaza clienti care ajung la noi datorita nemultumirilor create de alte firme de transport. In Romania, media de vechime pe autocare este de 15 ani, ceea ce inseamna un parc foarte imbatranit“, a aratat Dorin Jurjut. In aceste conditii, Ravitex a reusit sa lucreze, in majoritatea cazurilor, direct cu clientul final, fara a se baza pe agentiile de turism. „Lucram rar cu agentii de turism, pentru ca avem curse tot anul. Clientii vin direct la noi. Oricum, nu e normal ca agentia sa incaseze banii in avans si noi sa primim banii cand isi aduc ei aminte“, a aratat directorul general Ravitex. Calitatea in transporturi nu poate fi atinsa fara soferi bine pregatiti. Astfel, dincolo de instrumentele de monitorizare, Ravitex a dezvoltat un sistem care asigura o selectie buna a soferilor la angajare si continua imbunatatire a performantelor acestora in timp. „Este greu pana pui sistemul la punct, pentru ca oamenii nu vor sa fie scosi din zona lor de confort. Cu unii soferi, tragi lozul castigator, cu altii nu. Tine de calitatea umana. Degeaba esti sofer bun, daca nu ai calmul si rabdarea necesare pentru a lucra cu oamenii. E vorba si de tinuta, de modul in care te prezinti, de mici detalii. Ne bazam si pe programul intern de pregatire. Avem traineri separati pentru transportul de marfa si cel de persoane. Astfel, ne-a scazut semnificativ consumul de motorina. A fost greu sa-i invatam ca motorina nu se fura, pentru ca multe firme accepta motorina furata ca forma de salarizare. Credem cǎ am eliminat complet astfel de incidente prin monitorizarea atentǎ a consumului cu ajutorul Fleetboard si prin sesizarea organelor de politie de fiecare datǎ cȃnd sistemul ne oferea indicii cu privire la sustrageri de motorinǎ. Pana la urma, suntem colegi si nu putem exista unii fara ceilalti“, a explicat directorul general Ravitex.
FleetBoard este sistemul de management al flotei dezvoltat de Mercedes-Benz pentru a asigura utilizarea optima a autovehiculelor. Reducerea consumului de carburant, imbunatatirea stilului de conducere al soferilor, monitorizarea permanenta a flotei (pozitie, date tehnice) sunt cateva dintre avantajele oferite de sistem.
Dorin Jurjut, director general Ravitex: „Nu incercam sa ne batem prin preturi. Avem un calcul precis al costurilor si ne bazam in acest sens pe sistemul FleetBoard, care ne ofera toate informatiile de care avem nevoie.“
„Transportul de persoane este clar altceva fata de cel de marfa. La persoane, trebuie sa fii mult mai responsabil, trebuie sa fii mult mai bine pregatit profesional. In plus, la acest tip de transport, investitia si efortul sunt mai mari, amortizarea este mai greoaie iar beneficiile apar mai tarziu.“
„Dorim sa crestem pe zona de transport turistic. Este o activitate noua pentru noi, insa mergem pe calitate, avand costurile bine monitorizate si oferind un pret corect.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro