Către jumătatea lunii iunie, am avut ocazia de a face cunoștință cu noua gamă de distribuție a Renault Trucks, în cadrul unui eveniment dedicat organizat de către producătorul francez la Lyon. Acoperind toate necesitățile de transport de la 3,5 la 26 t, în peste 100 de variante, Renault oferă clienților săi vehicule flexibile, dar și economice, adevărate centre de profit.
Parte a magnificului efort de reînnoire completă a întregii sale game, finalizată anul trecut, proiectarea noii familii de vehicule destinate activității de distribuție a avut la bază experiența reușitelor trecutului, acestea moștenind calitatea și fiabilitatea generațiilor anterioare, dar evoluând în mod optim în termenii emisiilor poluante, ai eficienței și ai confortului la bord.
Noua gamă Renault Trucks D a evoluat, astfel, într-o ofertă mult mai clară, care constă din patru versiuni de vehicule, de natură să răspundă tuturor necesităților clienților. Renault Trucks D cabină 2,1 m acoperă segmentul de la 10 la 18 t, Renault Trucks D Wide pe cel de la 16 la 26 t, iar Renaukt Trucks D Access – de la 18 la 26 t. O noutate interesantă este versiunea Renault Trucks D cabină 2 m, dezvoltată pentru necesitățile de transport ale clienților care au nevoie de soluții pe intervalul de mase cuprinse între 3,5 și 7 t.
Două noi motorizări EURO VI, DTI 8 și DTI 5, un nou design care atestă apartenența la familia Renault Trucks prin grila radiatorului în forma simbolului Pi, un interior redesenat pentru un confort și o ergonomie optimă, dar și multiple posibilități de carosare, acestea sunt, pe scurt, câteva dintre punctele forte ale unei game dezvoltate în strânsă colaborare cu clienții.
Un adevărat centru de profit
Gama Renault Trucks D se înscrie, la rândul său, în principiile unitare care au stat la baza dezvoltării noii familii: un camion trebuie să fie un centru de profit, trebuie să nu-și dezamăgească niciodată clientul, să-și facă șoferii mândri și să protejeze afacerea clienților.
Cei implicați în activitatea de distribuție sau de servicii municipale în mediu urban sunt supuși unor restricții considerabile, care au un impact important asupra productivității lor. Astfel, noile vehicule din gama D au fost proiectate în ideea reducerii costurilor operaționale ale clienților.
Noile motoare DTI 5 și DTI 8 au la bază tehnologii deja verificate și testate, adaptate aplicațiilor urbane. Respectând normele EURO VI, aceste propulsoare oferă un consum de combustibil similar cu al versiunilor EURO V. Sunt echipate cu sistem turbo cu geometrie variabilă, ceea ce le conferă mai multă flexibilitate, precum și cu un ventilator decuplabil. Motoarele beneficiază, de asemenea, de o presiune maximă a injecției de 2.000 bar, pentru îmbunătățirea combustiei.
Cu motorul de 4 cilindri dezvoltat de Grupul Volvo, Renault Trucks oferă acum cel mai puternic propulsor de pe piață din această categorie, fiind disponibilă o versiune capabilă să dezvolte o putere maximă de 240 CP (cuplu maxim 900 Nm) – similară cu a unui motor de 6 cilindri, dar la o masă mai redusă, care permite o mai mare capacitate de încărcare. DTI 5, cu 4 cilindri în linie și o capacitate de 5,1 l, este disponibil și într-o versiune de 210 CP și 800 Nm. DTI 8, cu 6 cilindri în linie și capacitate de 7,7 l, este disponibil în trei variante: 250 CP și 950 Nm, 280 CP și 1.050 Nm și 320 CP și 1.200 Nm.
Pentru versiunea D Cab 2 m, e disponibil un motor DTI3, capabil să dezvolte puteri maxime de 150 și 180 CP și cupluri înalte de la o turație pornind de la 1.200 rpm. Modelul poate fi echipat cu transmisii manuale sau automatizate cu 6 trepte.
Recircularea gazelor de eșapament răcite (sistem EGR) face posibilă reducerea mai eficientă a emisiilor la turații mai reduse, în timp ce pompa de AdBlue asistată pneumatic face posibilă injectarea de soluție de uree prin sprayere, pentru a evita cristalizarea în timpul evacuării. În majoritatea cazurilor, regenerarea filtrului de particule este automată. Un indicator de pe bord semnalează șoferului că filtrul necesită curățare, permițându-i să planifice regenerarea, proces care poate fi demarat prin acționarea unui buton de la bord.
Gama Renault Trucks D oferă standard transmisii Optitronic (pe versiunea D) și Optidriver (pe D Wide), care reduc consumul de combustibil prin alegerea celei mai potrivite trepte de viteză în funcție de cuplul motorului și topografia traseului parcurs. Renault Trucks D Access este echipat cu o transmisie automată Allison 3000. Pentru a se adapta cerințelor activității de colectare a deșeurilor, în care este nevoie de porniri și opriri frecvente, transmisia trece automat în punctul neutru la fiecare oprire, fără să fie necesară intervenția șoferului. Sunt disponibile și trei versiuni de cutii manuale, cu 6 trepte de viteză.
Manevrabilitate și siguranță
Gama D oferă o serie de echipamente specifice pentru cele mai solicitante aplicații, cum ar fi bare de protecție din oțel sau alte tipuri de elemente de protecție. De asemenea, Renault Trucks oferă vehicule special adaptate unor domenii de activitate cu cerințe speciale, incluzând versiuni pentru colectarea deșeurilor, automăturătoare, autospeciale de stins incendii, cisterne etc.
Gama Renault Trucks D a fost, de asemenea, proiectată pentru a accesa cu ușurință cele mai strâmte zone din cadrul localităților, având o rază foarte mică de întoarcere și o cabină compactă. În acest context, se remarcă modelul D Access, singurul vehicul de pe piață cu podea coborâtă care oferă o lățime de 2,29 m, fapt care permite colectarea deșeurilor pe străzi înguste, limitând, în același timp, eforturile necesare accesului în cabină.
În termenii siguranței active, Renault Trucks oferă sistemul de control al direcției ESC ca și dotare standard. Siguranța pasivă a fost îmbunătățită prin ranforsarea podelei cabinei și a spătarelor scaunelor, pentru a proteja mai bine ocupanții în cazul unui impact. Cu EURO VI, Renault Trucks D Access este echipat cu o axă spate directoare controlată electronic, pentru un plus de manevrabilitate la viteze mici și mai multă stabilitate direcțională la viteze mai mari.
Pentru o vizibilitate maximă, gama D oferă o secțiune inferioară vitrată a ușilor de ambele părți ale cabinei, parbriz panoramic (D Access oferind un câmp vizual de aproape 220 grade), oglinzi retrovizoare alcătuite din două secțiuni și ferestre pe peretele din spatele cabinei. Toate aceste elemente sunt proiectate pentru a reduce la minimum unghiurile moarte și pentru a asigura o vizibilitate mai bună asupra celorlalți utilizatori ai drumurilor: pietoni, bicicliști, motocicliști, automobiliști etc.
Sistemul de frânare pe discuri este disponibil ca dotare standard pe toată gama, tot standard fiind și sistemele EBS, ESC și ASR. Vehiculele din gama D beneficiază, de asemenea, de asistență la frânarea de urgență, pentru reducerea distanței de frânare, precum și de un sistem de asistență la pornirea din rampă, Hill Start și de un altul care monitorizează uzura discurilor.
Retarderul pe evacuare este dotare standard, în timp ce pentru motorul DTI 8 este disponibil, opțional, un retarder Optibrake. Renault Trucks poate oferi, de asemenea, retardere Telma electrice sau hidraulice pe versiunile echipate cu transmisie Allison.
Viața la bord
Pentru noua gamă de distribuție, sunt disponibile nouă cabine, având mai multe lățimi: 2,0 (noul model), 2,1 m pentru D 2.1, 2,3 m pentru D Wide și unele versiuni Access și 2,5 m pentru alte versiuni Access. Aceste nouă variante de cabină sunt Day Cab (de zi), Global Cab, două versiuni Crew Cab cu 4 uși și 6 locuri (cabină pentru echipaj), Crew cab cu 4 uși și 8 locuri, Crew Cab cu 4 uși și 4 locuri, Nigh&Day Cab (pentru zi și noapte), Sleeper Cab (cușetă) și cabină cu intrare joasă, cu 3 sau 4 locuri.
Renault Trucks a introdus un nou stil atât la exteriorul cât și la interiorul cabinelor D. Noul design adoptă limbajul vizual utilizat pentru întreaga gamă a constructorului francez, cu grilă impunătoare și cu blocuri optice față în formă de bumerang.
La interior, șoferii vor descoperi noi scaune, mai ergonomice și mai solide, și o nouă schemă cromatică pentru tapițerie și pentru bord. Poziția la volan a fost studiată pentru necesitățile activității de distribuție: un turometru central cu afișaj digital al vitezei, elemente ergonomice de control montate la îndemână, pe bord, scaune cu margini ranforsate etc. În cabina D Access, șoferii au suficient loc să stea drepți în picioare, grație înălțimii de 2 m. De asemenea, beneficiază de un scaun cu suspensie pneumatică și spații de stocare de peste 700 l deasupra parbrizului. Renault D Access oferă același tip de volan ca și versiunea D Wide, cu elemente de control. Când D este echipat cu transmisie manuală, schimbătorul de viteze este plasat pe bord, pentru facilitarea accesului către partea din spate a cabinei.
Nu în ultimul rând, datorită motoarelor EURO VI mai silențioase, nivelurile de zgomot din interiorul cabinelor au fost reduse. De exemplu, în cazul versiunii D Wide, este vorba de o reducere cu 35%, care se traduce prin aproape doi decibeli mai puțin.
Noul Master
De asemenea, în cadrul evenimentului de la Lyon am avut ocazia să testăm și noul Renault Master, disponibil în versiuni cuprinse între 2,8 și 4,5 t, care propune variante de van, șasiu-cabină (simplă sau de echipaj), combi, bus și platformă-cabină. Motorul este un 2,3 l EURO 5b+, care oferă patru versiuni de putere maximă, cuprinse între 110 și 165 CP. Noul Master dispune de tehnologie bi-turbo pe versiunile de motorizări capabile să dezvolte puteri maxime de 135 și 165 CP. Această tehnologie permite utilizarea pe rând sau împreună a unui sistem turbo de presiune scăzută și a unuia de înaltă presiune. Pentru șofer, acest lucru se traduce într-un confort mai mare în conducere, dar și în performanțe crescute și un consum de combustibil mai scăzut.
Este disponibil, de asemenea, un modul EcoMode, ca dotare standard, care poate fi acționat prin simpla apăsare a unui buton și de un sistem Stop&Start, care, combinate cu tehnologia bi-turbo, pot genera reduceri ale consumului de combustibil de până la 10%.
Nu în ultimul rând, trebuie să amintim faptul că sunt disponibile variante Renault Trucks D Cab 2.1, D Wide și C care pot fi alimentate cu biodiesel, precum și variante D, Maxity și Master electrice.
Raluca MIHĂILESCU
Lyon, Franța
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro