După cum ştim, anul trecut a reprezentat un important punct de cotitură pentru Renault Trucks, producătorul reînnoindu-şi complet gama de produse, pentru a fi în conformitate cu normele EURO 6. Dar nu numai atât. Nici de data aceasta francezii nu s-au dezis în ceea ce priveşte stilul, designul noilor camioane fiind de natură să creeze o coerenţă vizuală de-a lungul întregii game, o identitate cu o personalitate pregnantă, care reflectă forţă, determinare şi eficienţă.
În termeni stilistici, acest lucru se traduce printr-o grilă a radiatorului trapezoidală, care aminteşte de simbolul Pi. „Această grilă a radiatorului, stabilă şi hotărâtă, exprimă încrederea pe care o poţi avea în vehiculul Renault Trucks“, explică Hervé Bertrand, directorul de design al Renault Trucks. „Acesta se regăseşte, cu diferite variaţiuni pe temă, de-a lungul întregii game, creând o coerenţă vizuală între diferitele noastre vehicule, ca şi blocurile optice şi semnalizatoarele, cu forma lor de bumerang.“ Create în momentul proiectării modelului T Long Distance, aceste lumini în formă de bumerang sunt rezultatul unei dezvoltări intense. O astfel de poziţie avansată şi în relief a blocului optic n-a mai fost văzută pe un camion până acum. Acest design permite eliminarea deflectoarelor, deoarece, prin redirecţionarea fluxului de aer, uşile se curăţă în mod perfect. Mai mult decât atât, acestea utilizează o tehnologie unică, permiţând iluminarea întregii suprafeţe a semnalizatoarelor cu un număr minim de LED-uri. În fine, forma lor de bumerang conferă vizibilitate maximă vehiculelor venind din spate asupra luminilor de semnalizare. Adaptată pe toate gamele, această grilă de radiator trapezoidală, sau în formă de “π” ,capătă încă o nouă dimensiune pe modelul K – înlocuitorul lui Kerax – ale cărui gardă la sol şi unghiuri de atac ridicate consolidează sentimentul de robusteţe.
Camionul, un instrument industrial
Limbajul vizual al noii game Renault Trucks stabileşte numeroase paralele cu lumea industrială. Designul treptelor de acces în cabină sau la parbriz, chiar şi acela al suporţilor parasolarului este foarte ascuţit, angular, reamintind de conveyoarele industriale. Plăcuţa roşie cu numele Renault Trucks de pe uşă îşi are, de asemenea, originile în industrie. „Aceasta vine în completarea logo-ului de pe partea frontală şi permite o identificare foarte rapidă a camioanelor noastre“, explică Hervé Bertrand. „Face o trimitere directă la plăcile montate pe maşinile industriale: este o modalitate de a prezenta caracteristicile maşinii, în acest caz camionul, dar şi o garanţie a calităţii. Putem să vedem acest element ca pe un sigiliu Renault Trucks, care semnează camionul şi ne demonstrează dedicarea.“ Parte a acestei plăcuţe este rezervată constructorului şi caracteristicilor camionului (nume, configuraţie…), în timp ce o alta este lăsată la discreţia clientului, care poate inscripţiona informaţii la alegere (cum ar fi numele şoferului, al companiei etc). Noţiunea de instrument industrial caracterizează întreaga gamă şi justifică opţiunile stilistice alese. Pe gama Distribution, de exemplu, o atenţie deosebită i-a fost acordată barei din faţă, partea vehiculului cea mai expusă la impact. Pe Renault Trucks D şi D Wide, aceasta a fost proiectată din mai multe părţi, astfel încât fiecare poate fi înlocuită mai uşor şi la un cost mai redus pentru client, în eventualitatea unei avarii. În acelaşi mod, pe modelul K, cerinţele standardului Euro 6 au forţat inginerii să plaseze bara anti-ruliu şi traversa de remorcare în faţa radiatorului.
Consum redus
Cabina este în întregime nouă şi este comună pentru gamele Long Distance şi Construction. A fost mai întâi de toate proiectată pentru a fi cât mai eficientă posibil din punctul de vedere al aerodinamicităţii. Deşi se trage din ADN ul lui Magnum cu o cabină poziţionată deasupra platformei tehnice, a beneficiat de multă muncă asupra detaliilor aerodinamice. „De la primele schiţe ale cabinei, principala noastră preocupare a fost de a economisi cât mai mult combustibil posibil“, îşi reaminteşte Hervé Bertrand. „Şi de aceea am mers pe un parbriz înclinat, cu un stâlp A la 12 grade şi o cabină de formă trapezoidală, cu 30 cm mai lată în partea posterioară, pentru a îmbunătăţi penetrarea în aer, în acelaşi timp conectând perfect vehiculul cu trailerul“. Cabina a fost apoi testată într-un tunel de vânt, la scală 1/4, apoi la dimensiune normală, pentru a valida aceste alegeri şi pentru a ajusta detaliile designului. „Ne-am dorit un camion care să fie la fel de eficient ca Premium Long Distance şi de prestigios ca Magnum“, rezumă Hervé Bertrand.
Un interior cu două zone distincte
Interiorul noilor camioane a fost, la rândul său, complet revizuit. Postul de conducere, proiectat în mod clar în jurul şoferului, este organizat separat faţă de zona „locuibilă“ în formă de L. Ca şi exteriorul, interiorul a fost proiectat să fie simplu şi funcţional. Bordul include o zonă plată de dimensiuni mari. Aceasta permite şoferului să pună acolo diverse obiecte şi este, de asemenea, prevăzută cu un panou amovibil pe care pot fi montate diverse accesorii, cum ar fi ecranele pentru monitorizarea caroseriei, fără a cauza daune ireparabile. Nu au fost prevăzute foarte multe butoane, nici măcar pe volan. Au fost montate sub volan, la îndemână, rotiţe ce pot fi acţionate cu degetul, care permit navigarea în diferitele meniuri ale display-ului de pe bord. Scaunele au fost şi ele atent desenate, pentru a le îmbunătăţi aspectul, durabilitatea şi confortul. Acestea au fost create în parteneriat cu specialistul în domeniu Recaro®. În privinţa zonei locuibile, culorile au fost selectate cu foarte multă grijă: „În partea inferioară, am ales culori închise, care să fie rezistente la murdărie şi uzură“, explică Hervé Bertrand. „Pe măsură ce urci, culorile devin din ce în ce mai deschise, conferind o impresie de spaţiu şi luminozitate.“ Designul compartimentelor de depozitare din partea de sus a cabinei a fost, de asemenea, foarte bine gândit, pentru a oferi senzaţia de lumină şi spaţiu. Unităţile de depozitare au fost fabricate dintr-un anumit tip de plastic. Acesta absoarbe lumina mai bine şi este mai plăcut la atingere decât plasticul convenţional. Acest fapt contribuie la senzaţia generală de bine creată la nivelul cabinei. În fine, echipele centrului de design au dorit să creeze o atmosferă specială prin intermediul iluminării de la bord. De exemplu, atunci când se odihnesc, şoferii pot beneficia de o lumină difuză având ca sursă spoturile plasate de-a lungul zonei de trecere. În timpul conducerii pe timp de noapte, luminile devin roşii, culoare care se întâlneşte în submarine. În interiorul camionului, aceasta creează o atmosferă specială, pe care şoferii o vor aprecia cu siguranţă.
Raluca MIHĂILESCU
raluca.mihailescu@ziuacargo.ro