Rompetrol: Acciza suplimentară va reduce consumul de carburanţi în primele 3 luni, dar „va reveni la cel real”

Cătălin Dumitru, vicepreședintle Rompetrol, susţine că intrarea în vigoare a accizei suplimentare de 7 eurocenți pe litru de motorină, de la 1 aprilie, va duce la o posibilă creştere cu 0,4 lei a preţului carburanţilor şi la o o scădere a consumului total cu 1-2% în primele 3 luni, însă după aceea „suntem convinşi că se va reveni la consumul real”. Grupul Rompetrol este controlat de compania de stat KazMunaiGaz, care a obţinut, recent, aprobarea în Guvern a faimosului Memorandum semnat de premierul Victor Ponta, prin care statul român renunţă la aproape 400 de milioane de dolari din totalul de 580 milioane datoraţi de Patriciu şi lăsaţi „moştenire” kazahilor, după ce le-a vândut Rompetrolul cu 1,2 miliarde de dolari în 2007, anticipând criza.

„Impactul va fi de 0,4 lei pe litru – 40 de bani, în linii mari. Nu există miracole și cu siguranță această evoluție se va regăsi în prețul la pompă”, a declarat joi, într-o conferință de presă, oficialul Rompetrol.

„Această creștere de preț cu siguranță va determina o scădere a consumului, în primele trei luni, poate cu 1-2%. Va fi o reaşezare a comportamentului consumatorului, dar după două-trei luni îşi va reveni”, a adăugat vicepreşedinte pe retail şi trading al companiei.

Guvernul a amânat până la 1 aprilie introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenți pe litru pentru carburanți, iar premierul susţine că va fi aplicată numai la motorină.

Preşedintele Traian Băsescu susţine însă că nu va semna memorandumul cu FMI dacă Executivul nu renunţă la acest nou bir. În plus, el susţine că impunerea noii accize va fi neconstituţională, deoarece îi va discimina pe posesorii de maşini care folosesc motorină în faţa celor cu automobile pe benzină.

Este clar însă că ţinta guvernanţilor sunt marii consumatori de combustibil, transportatorii de marfă – în special, dar şi cei de persoane -, care folosesc motorină. Însă ei au anunţat deja că autovehiculele cu care efectuează curse internaţionale nu vor mai alimenta în ţară, iar bugetul de stat va pierde mai mult, deoarece nu va încasa nici cât acum.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.