Ioan Rus, vicepreşedinte PSD, a depus în faţa preşedintelui Traian Băsescu jurământul de învestitură în funcţia de ministru al Transporturilor. El vine în locul lui Dan Şova, despre a cărui demisie intempestivă a ţinut să atragă atenţia şeful statului, într-un avertisment dat chiar noului conducător al Transporturilor: să fie atent la premisele contractării Autostrăzii Comarnic-Braşov deoarece s-au produs deja acte de corupţie. Cotidianul PUTEREA lansează însă “bomba”: Şova ar fi prins în Caracatiţa Duicu.
“Atenţionez că mergeţi într-un minister cu probleme. Acolo ar trebui să fiţi atent în mod deosebit la premisele de contractare a Autostrăzii Comarnic-Braşov. Din informaţiile mele, deja s-au produs acte de corupţie”, i-a spus Băsescu lui Rus, după ce acesta a depus jurământul de ministru.
“De asemenea, s-au contractat studii de fezabilitate de circa 50 de milioane de euro, care nu vor mai fi valabile, cea mai mare parte din ele, în 2 ani. Dar s-au găsit nişte firme cărora să li facă cadouri. Am rugămintea să verificaţi cu atenţie lucrurile acestea înainte de a vă asuma derularea mandatului”, l-a avertizat şeful statului pe Rus.
“Sigur, cu Loteria nu sunteţi dumneavoastră, şi nici cu banii de la Rompetrol, dar poate vă uitaţi la colegii din Guvern. Vă mulţumesc mult şi vă doresc succes“, a adăugat el.
Traian Băsescu i-a strâns mâna lui Ioan Rus, fără să procedeze la fel cu premierul Victor Ponta, la care nici măcar nu s-a uitat.
De la ceremonia de învestire a ministrului Transporturilor au lipsit atât preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, cât şi cel al Camerei Deputaţilor, Valeriu Zgonea. A fost prezent însă Gabriel Oprea, vicepremier şi ministru al Internelor.
Ponta: Autostrăzile nu sunt la Transporturi, Băsescu nu ştie, e mai bătrân
Ponta a încercat să-l salveze pe Şova în stilul propriu: “Autostrăzile nu sunt la Transporturi, Băsescu nu ştie, e mai bătrân”.
Iniţial chiar aşa anunţase, în martie, după ce l-a mutat pe Şova de la DPIIS la şefia Ministerului Transporturilor, fiind chiar de atunci contrazis de ministru.
În luna mai însă, chiar Ponta anunţa că Şova a semnat ordinul de începere a autostrăzii Sebeş – Turda, în calitate de ministru al Transporturilor.
Tot la acea vreme, Ponta şi Şova se încurcau în explicaţiile privind plata studiilor de fezabilitate pentru 10 autostrăzi.
De asemenea, cei doi s-au contrazis pe termenul de finalizare a tronsonului Piteşti – Sibiu.
Epopeea autostrăzii Comarnic – Braşov
Cât despre autostrada Comarnic – Braşov, aceasta are o întreagă epopee. Iată cronologia:
– licitaţia pentru concesionarea lucrărilor la această autostradă a fost lansată la începutul anului trecut – evident, după reactualizarea studiului de fezabilitate aferent contractului de concesiune, cu altă cheltuială din bani publici;
– ofertele au fost depuse în februarie 2013 iar Dan Şova, pe atunci ministrul delegat al Marilor Proiecte, s-a şi grăbit să anunţe: “Vin chinezii!”;
– la începerea etapei dialogului competitiv, în mai-iunie 2013, China Communications Construction a anunţat că se retrage, astfel că au rămas în cursă asocierile Spedition UMB-Tehnostrade şi Vinci – Strabag – Aktor şi Impregilo – Salini (câştigătoarea);
– ofertele nu au fost deschise în octombrie 2013, cum promisese Şova, operaţiunea fiind amânată până la 15 noiembrie – “la cererea constructorilor”, potrivit directorului general al CNADNR, Narcis Neaga;
– ulterior, ministrul Şova a amânat termenul până în 25 noiembrie, apoi până în 19 decembrie.
Odată cu Dan Şova, care ameninţa că se mută cu cortul pe şantier ca să dea gata autostrada, Victor Ponta promitea şi el că lucrarea va fi finalizată în 2016, asigurând că semnarea contractului va avea loc până la sfârşitul anului 2013.
“Eu vă garantez că suntem într-o fază foarte avansată și semnăm anul acesta Comarnic – Brașov″, spunea Ponta în decembrie.
Numai că semnarea contractului a fost amânată pentru aprilie 2014. La termenul promis, Şova a avansat un nou termen, în iunie – “când avem toate agreement-urile de la bănci, mai-iunie cel târziu”. Amânarea termenului a fost caracterizată de ministru drept un lucru “eminamente pozitiv, întrucât statul a reuşit să obţină angajamentul ferm din partea BEI, BERD şi Băncii Mondiale pentru susţinerea proiectului”.
Şef de campanie fără candidat
Ieri, când Şova şi-a dat demisia – gest nejustificat de grăbit pentru campania electorală, atât timp cât PSD nici măcar nu are candidat la Preşedinţie, urmând să-l desemneze abia în 6 septembrie, peste două luni şi aproape două săptămâni -, a spus că “nu mai este nevoie de mine pentru semnarea contractului, totul e pregătit”.
El a asigurat însă: “Prima mea iubire sunt autostrăzile”.
Magda SEVERIN