Ministrul Ioan Rus s-a deplasat astăzi cu elicopterul la Uzina Dacia, pentru a le arăta reprezentanților administrației și sindicatelor proiectul Master Planului General de Transport, document ce prevede că tronsonul Pitești-Sibiu nu va mai fi construit în regim de autostradă, ci ca drum expres. Rus a motivat preţul mai mic cu 25-30% şi le-a spus celor de la Dacia că autostrada ar putea fi realizată într-o a doua etapă, după 2018. În urmă cu două zile, el le făgăduia acelaşi lucru şi transportatorilor, numai că termenul avansat era ceva mai îndelungat: „după 2020”.
„În cadrul discuțiilor, ministrul Transporturilor a anunțat că va discuta și analiza cu AECOM posibilitatea ca tronsonul Pitești-Sibiu să fie prins în forma finală a Master Planului ca autostradă, în două faze”, se arată în comunicatul transmis redacţiei de Ministerul Transporturilor.
”Faza întâi, să spunem, dacă nu or să fie alte condiții, drum expres; faza a doua, autostradă. Dar în faza întâi exproprierile se fac în regim de autostradă, deci vom construi un spațiu pentru autostradă, studiu de fezabilitate și proiectare se fac pentru autostradă”, le-a spus Ioan Rus – citat în comunicat – liderilor de sindicat şi celor din conducerea uzinei.
„Câţiva ani ne-ar satisface la nivelul traficului de acum”
„La nivelul circulației de acum, câțiva ani ne-ar satisface. Ne-ar rezolva problema de acum. În etapa a doua, drumul expres se va transforma în autostradă. Dacă vom fi extrem de bine organizați, în 2018, la final, am putea circula pe drumul expres. Am putea avea în 2018 o legătură transcarpatică adevărată, Pitești-Sibiu”, a ministrul Transporturilor.
Vicepreşedintele ARILOG, Ion Lixandru, şi preşedintele de onoare al FORT, Augustin Hagiu, reclamă însă că fluxurile de trafic – marfă, călători şi autoturisme – sunt dirijate artificial pe anumite coridoare impuse de Ministerul Transporturilor în Master Planul General, prin valori de trafic forţate, pentru a arăta că este necesar ca acestea să beneficieze de investiţii de tip autostradă.
Varianta autostradă, la 7% creştere economică
Ministrul Transporturilor susţine că “o creștere economică peste așteptări în următorii ani, care să aibă ca efect creșterea încasărilor bugetare, ar putea grăbi finalizarea tronsonului Pitești-Sibiu la nivel de autostradă”.
“Presupunând că viața ar fi de așa natură încât anul următor creșterea economică nu o să fie 3% şi, să zicem, o să fie 7% sau 9% și bugetul statului va permite, să poată fi accesată și direct în varianta de autostradă. Asta dacă viața economică ne permite”, a explicat Rus.
El a admis însă că termenele precise pentru proiectele care vor rămâne în Master Planul de Transport vor putea fi cunoscute doar spre sfârșitul anului, după ce forma finală a documentului va fi aprobată de Guvern – evident, cu un draft acceptat de Comisia Europeană.
Termenele, în noiembrie
“La sfârșitul lunii noiembrie, Master Planul acesta se transformă în program operațional. Atunci vom stabili termenele, fără acest document nu avem finanțare. Exact etapizat, ce și cum, după dezbaterea publică (…), Guvernul României își va asuma priorități, termene. (…) Prioritizarea acestui document se va face la sfârșitul acestui an, prin hotărâre de Guvern sau, sunt propuneri din partea unor colegi, chiar prin lege. Adică să trimitem Parlamentului un proiect de lege privind infrastructura din România, ca să ne ținem de ea, să nu o mai tot modificăm”, a spus ministrul, în conferinţa de presă de după întâlnirea cu reprezentanţii Dacia.
“Coridoarele europene reprezintă interesul UE”
Ioan Rus a dat şi o declaraţie şocantă: “Coridoarele europene reprezintă interesul Uniunii Europene pe teritoriul național al României”, adăugând că “există și alte zone ale țării care au nevoie de autostrăzi, pentru a se putea dezvolta economic”.
El a admis că “pe coridoarele paneuropene avem sursă de finanțare principală bani europeni”, dar susţine că ar trebui alocaţi mai mulţi bani de la buget pentru alte drumuri. Nu a amintit însă că ultimii 2 ani şi jumătate nu s-a dat niciun leu de la buget pentru astfel de investiţii.
“Fără îndoială, România este membră a UE, în consecință sunt și interesele noastre. (…) Lângă aceste interese se adaugă interesul național, adică Rădăuți, Vaslui sau Botoșani nu se află pe un coridor european, pe de o parte, dar pe de altă parte dinamica de dezvoltare în regiunea de vest a țării este cu 40% peste dinamica de dezvoltare din partea de est a țării. În consecință, prin efort bugetar, trebuie să investim mai mulți bani astfel încât (…) să se dea șansa dezvoltării și acelor regiuni care nu sunt în acest moment pe coridoare pan-europene”, a declarat Rus.
Mai simplu cu elicopterul
Ministrul Transporturilor a venit la Piteşti cu un elicopter, cu care s-a deplasat apoi – după o întâlnire şi cu reprezentanții CJ Argeș şi cu parlamentari ai puterii – de la Pitești la Sibiu, urmând să inspecteze stadiul unor şantiere.
Magda SEVERIN
Sursă foto: Ministerul Transporturilor