Saving la asigurări?!

Prinse între presiunea pe tarife exercitată de clienți și costurile în creștere, firmele de transport caută, permanent, metode de economisire. Nu puține companii (chiar și unele mari) au recurs inclusiv la „saving la asigurări”. O mișcare ce poate crește profitabilitatea, însă… seamănă cu un joc la ruletă.

Asigurările reprezintă un aspect important în activitatea unei com panii de transport și, având în vedere că bugetul aferent aces tora depășește 3% din costurile totale… Te întrebi: ce sunt asigurările – costuri, investiții sau normalitate?

Corect și complet asigurat

Cum se asigură companiile românești? În mare măsură, depinde de disponibilitatea companiilor de transport, de dorința acestora de a achiziționa instrumente de protecție.

„În principal, trebuie să ne gândim să ne asigurăm activele și asta înseamnă un contract de asigurare pentru a conserva patrimoniul (flota, pro prietatea). În al doilea rând, este nevoie de o asigurare de răspundere civilă generală, pentru prejudicii pe care le putem provoca terților, dar nu prejudicii ce rezultă dintr-un contract, ci, efectiv, cele civile. De exemplu, pentru posibila situație când șoferul nostru este la locul de descărcare și, poate, aruncă țigara și dă foc halei (prejudiciile pot fi foarte mari). Șoferul fiind reprezentant al firmei, aceasta este responsabilă pentru acțiunile lui. În al treilea rând, discutăm de răspundere contractuală, în funcție de serviciile prestate – pentru transport avem CMR. Acestea sunt cele trei capitole principale de asigurare: general liability – tot ce pot greși angajații noștri cât sunt în timpul muncii; activele noastre – prin contracte de asigurare flotă și pro prietăți; și tot ce înseamnă răspundere contractuală”, a explicat Alin Dicu, branch manager Asko Assekuranz Broker de Asigurare.

Remus Nistor

În plus, asigurările pot deveni și instrument pentru motivarea angajaților. „În contextul căutării de noi argumente pentru motivarea șoferilor, merită să adăugăm și partea de protecție a conducătorilor auto, pe asigurarea de accidente ce pot avea loc în orele de program, și nu numai. Asigurarea de grup, în caz de accident, este un produs pe care îl recomand. Produsul are costuri foarte mici, dar este util și necesar și poate motiva, totodată, angajații, care s-ar simți, astfel, mai protejați. Prin acest produs, sunt acoperite costurile medicale ce ar putea apărea. În cazul unui accident, șoferul poate să sufere și să aibă, inclusiv, traume psihice. De exemplu, șoferul sare de pe scară și își rupe piciorul… Asigurarea de grup în cazul unui accident acoperă costurile de recuperare”, a arătat Remus Nistor, manager Wiass Romania.

Asigurările pot fi privite ca un mijloc de motivare a angajaților, beneficiile putând fi resimțite de șoferi, precum și de familiile acestora. „Conștientizarea acestor beneficii cade, în primul rând, în sarcina patronilor. În general, șoferii sunt atenți la banii pe care îi primesc în mână și conștientizează problemele doar atunci când se confruntă cu ele”, a spus Mihai Ileni, sales manager Lutz Romania.

CMR nerespectat, în topul greșelilor

Pe zona asigurărilor, cele mai frecvente greșeli sunt legate de înțelegerea CMR-ului. „Greșeala apare atunci când beneficiarul și transportatorul au impresia că o comandă de transport sau un con tract devine lege a părților. Convenția CMR are întotdeauna aplicabilitate și anulează orice clauză agreată de părți, în măsura în care acea clauză contravine convenției”, a precizat Alin Dicu.

Alin Dicu

De altfel, acest aspect a fost tratat în mai multe rânduri, inclusiv în ediții trecute ale revistei Ziua Cargo.

Din păcate, uneori, chiar societățile de asigurare contribuie la „deruta” ce apare în piață.

Reducere de costuri la asigurări

Din dorința/nevoia de a maximiza profitabilitatea, sunt companii care decid, cel puțin pe o perioadă determinată de timp, să renunțe la anumite asigurări, sau să achiziționeze pachete mai ieftine.

Inclusiv companiile mari recurg, uneori, la ase menea măsuri. „Din punctul meu de vedere, nu ar trebui să se recurgă la o asemenea abordare. Asigurarea nu este un cost, ci un instrument de protecție. Dacă îmi pasă de activele și de compania mea, aleg să le protejez cât mai corect. Nu cred că reprezintă o decizie corectă să faci economie de 150 de euro per camion și să riști un business de milioane de euro”, a comentat Alin Dicu.

Specialiștii pe zona de asigurări au arătat că asigurările aferente activității de transport ar trebui să se situeze la 3,5% din costurile totale și pot ajunge la 4,5%.

„Pentru un transportator, pachetul minim de asigurări include RCA, în jur de 1.500 euro pentru un camion, CMR, aproximativ 500 euro/camion și CASCO, pe care unii decid să nu îl facă, adică 1.000 euro/camion. Opțional, se pot alege produse adiționale, însumând încă 500 euro”, a arătat Remus Nistor.

Mihai Ileni

Deși lucrurile par clare la prima vedere, piața de transport din România este departe de a fi atins o linie consecventă. „Din perspectiva clientului, acești 3,5% reprezintă o cheltuială, dacă nu are daune. Atunci când apare o daună, să spunem, de 50% din ceea ce produce camionul… nu mai este o cheltuială”, a completat Mihai Ileni.

Totuși, crearea unui buget bine dimensionat pentru asigurări și menținerea acestuia în fiecare an ar trebui să reprezinte o normalitate, și nu un lux pe care și-l permit doar câțiva. „3,5% din cifra de afaceri a unei companii de transport, care, să spunem, are 100 de camioane, trebuie să îi permită să achiziționeze un pachet de asigurări care să protejeze compania în adevăratul sens al cuvântului”, a precizat Alin Dicu.

Însă, bineînțeles, pentru a atinge bugetul corect pentru asigurări, este nevoie de tarife de transport suficient de mari. Pentru a acoperi corect toate costurile (inclusiv cele legate de asigurări), consultanții vorbesc despre un tarif minim de 1,7 euro/km, care este accesat, astăzi, de către companiile din vest, însă nu și de către cele din România.

În aceste condiții, „normalitatea” reprezintă, în continuare, o țintă depărtată. Sau, poate, o nouă abordare în vii toarele negocieri cu clienții, beneficiarii transportului.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.