În urma negocierilor de ieri cu reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF), Asociația Patronală a Transportatorilor Europa 2002 se declară nemulţumită de rezultatul discuţiilor şi se consultă cu liderii celorlalte federaţii pentru organizarea unui protest în stradă, în jurul datei de 17 decembrie.
Redăm integral comunicatul remis redacţiei:
“Având în vedere faptul că majorarea nejustificată a tarifelor primei de asigurare obligatorie de răspundere civilă auto are un efect devastator asupra industriei de transport din România, Asociația Patronală a Transportatorilor Europa2002 a participat la ședința convocată la sediul ASF , semnalând mai multe nereguli prin care s-au creat condiții favorabile pentru asigurători , ca aceștia să poată majora nestingheriți valoare primelor RCA.
În deschiderea ședinței, reprezentantul APTE2002 a luat cuvântul și i-a reproșat vicepreședintelui Marius Vorniceanu, delegat de ASF să conducă ședința cu patronatele din transporturi, următoarele:
1. De ce ASF a permis asiguratorilor să opereze cu noile tarife RCA pe piață, deși avea cunoștință cu privire la aplicarea tuturor majorărilor tarifelor RCA cu 300%-400% față de valorile precedente, în condițiile în care, potrivit Normei 23/2014 al ASF, această instituție este în mod obligatoriu notificată cu privire la orice modificare a tarifelor cu 30 de zile înainte ca aceste tarife să poată fi practicate.
2. De ce nu a făcut publice și de ce refuză să facă publice bazele actuariale (calculele statisticienilor) care au fundamentat majorarea tarifelor, în condițiile în care Norma 23/2014 condiționează calculul tarifelor având în vedere doar două componente: categoriile de riscuri omogene și bazele actuariale general acceptate. La acest punct reprezentantul ASF a mai fost întrebat, cine sunt actuarii care au întocmit acele baze (fundamentări) de ce nu se pot face publice numele lor, precum și lucrările lor și cât de imparțiali sunt aceștia (nu există posibilitatea ca aceștia să fi fost oarecum “influențați”- “motivați” de companiile de asigurări, ca acele “baze” să se întocmească pentru a favoriza interesele asiguratorilor?)
3. De ce s-a modificat Norma 23/2014 ASF cu Norma 2/2015 ASF și de ce s-au scurtat termenele inițiale de notificare a modificării tarifelor, nu cumva pentru a pregăti terenul în favoarea companiilor de asigurări, pentru ca aceștia să poată efectua majorările cu o frecvență mai ridicată (la Norma 2/2015 Art.I punctul 2. trebuie observat cu câtă grijă se tratează procedura de plată a comisionului intermediarului către compania de asigurări)?
4. De ce ASF nu a observat – deși putea și avea posibilitatea încă din timp – că majorarea acestor tarife de către mai multe companii de asigurări s-a făcut concomitent, oarecum în mod coordonat și că există suspiciunea unei înțelegeri te tip cartel între asiguratori cu încălcarea normelor antitrust .
Având în vedere aceste suspiciuni, ASF avea obligația să sesizeze instituțiile interne competente, precum și cele externe (cum ar fi DG Competition), având în vedere că majoritatea companiilor de asigurări își au centrele în mai multe state din Uniunea Europeană.
5. De ce ASF n-a invitat la prezenta ședință reprezentanții principalelor companii de asigurări, pentru a fi și ei chestionați, și de ce ASF acționează ca și apărătorul lor, iar de la declanșarea demersurilor de către asociațiile patronale ce fel de verificări a efectuat ASF la companiile de asigurări și ce fel de sancțiuni a aplicat?
La întrebările de mai sus, vicepresedintele ASF, împreună cu directorii din subordine, a furnizat răspunsuri evazive și generaliste, neputând să dea un răspuns concret la niciuna din problemele în cauză, simțindu-se într-o evidentă stare de dificultate. Acesta a lăsat impresia că nu cunoaște exact ce efecte au aceste tarife asupra industriei de transport precum și nici nu are cunoștință de modalitatea de lucru al companiilor de asigurări (că majoritatea lucrează doar prin firme de brocheraj, că nu respectă principiile regulilor bonus-malus, lipsind proprietarul de camion de beneficiile – bonus obținute ca utilizator pe perioada leasingului etc.), fiind luat prin surprindere de aproape fiecare întrebare expusă.
A promis în schimb că va intreprinde demersuri și că îi va determina pe asigurători să notifice noile tarife reduse până la data de 31 decembrie , dar că toate inițiativele mai depind și de votul Consiliului ASF format din 9 membri. A arătat că bazele actuariale nu se fac publice pentru că acestea conțin modalități complexe de calcul pe care publicul nu le înțelege.
APTE 2002 nu a fost de acord cu răspunsul ASF, arătând că industria de transport vrea transparență de la o instituție publică și nu mai există răbdare, se doresc măsuri urgente și radicale în privința modificării imediate a tarifelor RCA, APTE2002 nedorind demersuri sau inițiative pe termen mediu sau lung în privința tarifelor RCA.
În finalul discuțiilor, reprezentanții patronatelor au ajuns la conluzia că este nevoie de o acțiune majoră din partea industriei de transport, deoarece altfel tarifele RCA nu se vor modifica”.
Într-un mesaj transmis tuturor membrilor, conducerea APTE2002 îi anunţă că la discuţiile de la ASF s-a prezentat din partea asociaţiei avocatul Santo Arpad, şi îi informează că toate celelalte asociaţii patronale din transporturi doresc să participe la protestul împotriva scumpirii excesive a RCA.
Iată mesajul:
” Stimaţi membri,
Astăzi am fost invitati la ASF, unde va participa din partea APTE2002, dl. Av. Santo Arpad, care va sustine materialul pregatit cu argumentari juridice precum si cu valorile RCA comparative, din celalalte tari.
În funcţie de rezultatele acestei întâlniri, toate asociaţiile doresc ca împreună să organizăm un Protest în Bucureşti în jurul datei de 17 decembrie, pentru a ne susţine poziţia în privinţa RCA în România.
Va rugăm să ne comunicaţi disponibilitatea dumneavoastră de a participa la acest Protest, aşteptăm totodată sugestii privind desfăşurarea acestei acţiuni”.