Daimler a prezentat noul motor dedicat autovehiculelor comerciale grele – principalul beneficiu il reprezinta o reducere a consumului de carburant cu 3%.
Constructorul german Mercedes-Benz a organizat, la Berlin, evenimentul „Shaping Future Transportation“, pentru a sublinia rolul important pe care il joaca siguranta in trafic. A fost o buna ocazie pentru prezentarea sistemelor de siguranta si asistenta ce pot echipa, in acest moment sau in viitorul imediat, vehiculele comerciale ale concernului Daimler. Insa nici eficienta nu a fost uitata.
Premiera mondiala: noul motor OM 471
Un nou motor EURO VI urmeaza sa echipeze camioanele grele, autocarele si autobuzele grupului Daimler. Dupa o investitie ce s-a ridicat la 60 milioane euro pentru dezvoltarea acestei noi platforme, a rezultat un nou motor ce beneficiaza de cel mai nou sistem de injectie, X-Pulse, ce poate oferi acum un cuplu aproape de valorile maxime de la turatii joase (aproximativ 2.000 Nm la 900 – 1.450 rpm), cu o turbina noua, asimetrica, si un sistem nou, patentat, de recirculare a gazelor. Toate acestea coroborate au adus o economie de 3% in materie de consum de carburant, dar nu numai atat. Un calcul demonstrat ne arata ca, intr-o situatie normala, in care un camion Mercedes-Benz Actros echipat cu acest motor face o medie anuala de 130.000 km, acesta ajunge sa consume mai putin cu 1.100 l de combustibil si produce mai putin cu 3 t emisii de CO2. Daca ne gandim ca, la modul general, combustibilul reprezinta 30% din TCO (total cost of ownership), aceasta scadere se va simti in contul companiei de transport, dar si in „zambetul naturii“. Din punct de vedere al puterii, noul OM 471 este disponibil deja pentru echiparea Mercedes-Benz Actros, primele comenzi de camioane propulsate de acest motor urmeaza sa fie onorate in aceasta toamna. Incepand cu august 2015, OM 471 va intra in echiparea standard pentru modelele Setra TopClass si va deveni disponibil si pentru autocarele Setra ComfortClass si Mercedes-Benz.
Aparare „beton“
Tehnologia sistemelor de siguranta nu trebuie privita drept ceva universal valabil pentru toate vehiculele, deoarece fiecare are un mod propriu de operare. Inginerii de la Mercedes-Benz, Mercedes-Benz Vans si Daimler Buses au dezvoltat tehnologii de siguranta specifice pentru fiecare dintre aceste tipuri de vehicule. Cu ocazia evenimentului, ne-a fost prezentata „armata“ de sisteme de siguranta. Unele le cunosteam, iar cu celelalte am facut cunostinta cu aceasta ocazie: sistemul Active Brake Assist 3, care este un asistent la franarea de urgenta pentru camioanele de cursa lunga, Blind Spot Assist monitorizeaza unghiul mort si ajuta soferul si la schimbarea in siguranta a benzilor pe autostrada, si lista continua cu alte sisteme precum Crosswind Assist, Collision Prevention Assist, dar si noul Pre-Safe, ce pregateste masina pentru un impact iminent.
Blind Spot Assist
Noul sistemul de asistenta Blind Spot utilizeaza radare performante, amplasate pe lateralele vehiculului, avand astfel o precizie ridicata. Acesta este, practic, un sistem care te avertizeaza daca se afla un alt vehicul in unghiul mort al oglinzii. Daca senzorii detecteaza o masina deplasandu-se in unghiul mort, soferul este anuntat atat vizual, printr-un triunghi rosu de avertizare, ce apare pe stalpul din dreapta al cabinei, in dreptul oglinzii, cat si acustic. Totodata, in cazul camioanelor mari, acest sistem ajuta foarte mult in regimul de trafic urban, unde pietonii si biciclistii sunt acum identificati cu precizie, sistemul facand distinctie intre obiectele in miscare si cele fixe. Acest sistem este in curs de pregatire pentru a intra in productia de serie si urmeaza sa fie lansat in viitorul apropiat.
CrossWind Assist
CrossWind Assist este un sistem pe care il cunoastem deja destul de bine. In limitele a ceea ce este fizic posibil, sistemul compenseaza efectele vantului ce sufla din lateral si influenteaza mersul vehiculelor. Acesta reduce semnificativ stresul conducatorului auto, soferii nemaifiind luati prin surprindere si nevoiti sa actioneze din impuls atunci cand o rafala de vant izbeste masina din lateral. Crosswind Assist a fost dezvoltat pentru a imbunatati siguranta vehiculelor comerciale, fiind adresat in special vehiculelor cu plafon inaltat si/sau cu ampatamente mai lungi, ce resimt mai puternic efectul pe care il are vantul din lateral asupra masinii. Pentru a contracara aceasta forta, sistemul franeaza automat una dintre rotile aflate pe partea de unde sufla vantul, facand vehiculul sa revina pe traiectoria corecta. Sistemul este bazat pe ESP, devine activ la viteze de peste 80 km/h si se afla in echiparea de serie a modelelor Mercedes-Benz Sprinter si Vito.
Active Brake Assist 3
Gratie acestui sistem, in situatia in care camionul detecteaza un pericol in fata, chiar daca este vorba de ceva static sau aflat in miscare, iar soferul nu apuca sa reactioneze in timp util, coliziunea este evitata. Active Brake Assist 3 intervine si franeaza in siguranta, atat pentru pasageri cat si pentru vehicule. Practic, soferul este avertizat vizual si acustic de apropierea unui pericol. Daca acesta nu intervine cu succes intr-o anumita „fereastra“ de timp, sistemul reactioneaza oprind masina, claxonand puternic si semnalizand cu farurile. Acest sistem este disponibil pentru camioanele grele Mercedes-Benz Actros, Antos si Arocs, dar si pentru vehiculele de transport pasageri ale grupului Daimler, Mercedes Benz Travego, Setra Top Class 500, ConfortClass 500 si double-decker-ul Setra 431 DT.
Anti-Jackkniffing System ATC
Sistemul unic anti-forfecare recent dezvoltat de Mercedes-Benz da un nou inteles stabilitatii, manipularii si sigurantei in autobuze articulate. Fortele de directie si de reactie ale autobuzelor articulate sunt, practic, pe picior de egalitate cu cele ale unui vehicul solo. In contextul in care vehiculul ajunge intr-o situatie de stabilitate scazuta, precum un drum alunecos, sistemul de amortizare a imbinarii este ajustat rapid in compensare. Legile fizicii ne spun ca un autobuz articulat este foarte usor de destabilizat si se poate ajunge pana la momentul cand partea din spate a masinii sa vina langa cea din fata printr-o miscare de forfecare nedorita. Noul sistem este oarecum echivalentul unui sistem de stabilitate electronica pentru asemenea vehicule. In acest moment, Anti-Jackkniffing System ATC este disponibil pentru Mercedes-Benz Citaro G si CapaCity L.
Pre-Safe
Disponibil pe modelele Mercedes-Benz Vito, Pre-Safe este un sistem complet nou, care este capabil sa identifice situatiile critice ce ar putea duce la un accident. Atunci cand vehiculul franeaza greu, apare subvirarea sau miscari critice ale volanului, sistemul detecteaza aceste reactii si incepe sa ia masuri de precautie pentru a proteja pasagerii in eventualitatea unui impact. Sunt inchise ferestrele ce sunt deschise, pentru a nu exista riscul ca vreun pasager sa fie aruncat afara, iar centurile de siguranta se tensioneaza brusc. Totodata, in situatia in care scaunul din dreapta, cu reglaj electric, este asezat intr-o pozitie mai confortabila, dat pe spate spre exemplu, acesta este adus, prin intermediul sistemului, la cea mai sigura pozitie.
Camionul Viitorului 2025
Dupa work-shop-uri si demonstratii legate de siguranta si eficienta, am primit si un mic „desert“. O plimbare, mai degraba o demonstratie pe viu, cu Future Truck 2025. Acesta este un concept prezentat in 2014 ca o revolutie in materie de eficienta si siguranta, trafic rutier, infrastructura si transport. Camionul este capabil sa functioneze in mod autonom, bazandu-se pe o serie de radare foarte performante, fapt demonstrat si cu ocazia acestui eveniment.
OM 471 – versiuni Putere Cuplu
421 CP @ 1.600 rpm 2.100 Nm @ 1.100 rpm
449 CP @ 1.600 rpm 2.200 Nm @ 1.100 rpm
476 CP @ 1.600 rpm 2.300 Nm @ 1.100 rpm
510 CP @ 1.600 rpm 2.500 Nm @ 1.100 rpm
530 CP @ 1.600 rpm 2.600 Nm @ 1.100 rpm
Alexandru STOIAN
Berlin, Germania
alexandru.stoian@ziuacargo.ro