Silaghi promite ca nu ne taxeaza pe autostrada

Ministrul Ovidiu Silaghi a anuntat marti, intr-o conferinta de presa la Alba Iulia, ca nu exista motiv pentru introducerea taxei de autostrada – asa cum ne ameninta Anca Boagiu -, intrucat drumurile de acest fel se realizeaza din bani europeni. Poate numai la Autostrada Bechthel ar putea fi justificata impunerea unei asemenea dari, insa nu e cazul nici acolo, deoarece compania americana a ramas sa mai construiasca doua tronsoane din cele 8 existente, si s-ar crea discriminare, a eplicat seful Transporturilor.

“Nu avem motive sa punem o taxa pe niste autostrazi pe care le facem din bani europeni, cu o contributie mica de la bugetul de stat. Chiar nu avem motive. Motive am putea avea eventual la Autostrada Bechthel, dar nici acolo nu o sa aplicam, pentru ca ar fi o discriminare ca pe portiunea de autostrada facuta pe bani europeni sa nu punem taxa, iar pe aceasta portiune sa punem taxa”, a afirmat Ovidiu Silaghi.

Povestea taxei

Taxa de autostrada se coace inca din toamna lui 2010, pe vremea ministrului Radu Berceanu, care anunta ca aceasta va fi introdusa din august 2011. Cum insa lumea transporturilor rutiere a intrat in panica, Guvernul Boc a lasat in plan secund instituirea unei noi taxe, dupa ce taiase deja in iulie, cu 25%, salariile din sistemul bugetar.

Anul urmator insa, problema a revenit pe tapet. In 7 iunie 2011, Daniela Draghia, directorul general de atunci al CNADNR, anunta ca toate autostrazile vor fi taxate, acest lucru fiindu-ne impus de Comisia Europeana.

Fostul ministru Anca Boagiu a nuantat declaratia, precizand ca, de fapt, nu este vorba decat despre tronsoanele de autostrada de pe coridorul Pan-european, pe care oricum le vom avea abia in 2013. 

CNADNR ar fi dat 1,1 mld euro pentru aparatele de taxare si Centura de sud a Capitalei

Anul acesta, in 5 mai, CNADNR isi anunta intentia de a concesiona lucrarile de construire in regim de autostrada a Centurii de Sud a Capitalei si pe cele de intretinere si montare a dispozitivelor de taxare pe intreaga sectiune de autostrada Pitesti – Constanta. Astfel, taxa de autostrada urma sa fie instituita pe A1, A2, plus conectarea de la Bucuresti, de pe centura.

In acest sens, Compania a realizat un studiu de fundamentare a investitiei, al carei cost a fost evaluat la 1,1 miliarde de euro, anuntand ca proiectul este fezabil pentru a fi realizat prin concesiune potrivit normelor EUROSTAT, intrucat poate fi finantat intr-un sistem mixt: 31% plati de disponibilitate de la Guvernul Romaniei si 69% venituri realizate din taxarea directa a utilizatorilor.

“Concluziile au fost trimise – impreuna cu Ministerul Finantelor Publice – spre avizare la Eurostat, pentru confirmarea faptului ca realizarea acestui proiect nu va afecta deficitul Romaniei”, preciza CNADNR la data amintita. Intre timp, sefa CNADNR, Daniela Draghia a demisionat, dupa ce la conducerea MTI s-a instalat o alta echipa.

Nu se modifica niciun contract

Ministrul Silaghi a infirmat zvonurile potrivit carora ar intentiona sa modifice contractele de infrastructura incheiate. “Nu vrem sa oprim nicio lucrare. Vrem sa ne tinem de contracte, vrem sa fim parteneri loiali cu companiile care lucreaza in toata tara, dar avem pretentia sa-si respecte si ele termenii de executie si termenii de dare in folosinta. (…) Dorim sa continuam ce este inceput, pentru ca vine vara si este front de lucru asigurat pentru toate lucrarile”, a asigurat el.

Cat despre Coridorul Pan-european, ministrul Transporturilor insista ca “nici nu ne gandim sa-l intrerupem in vreun fel – pentru ca si asemenea zvonuri am auzit, ca vom intrerupe sau vom modifica”.

Tot ce a fost negociat cu Comisia este extrem de greu de modificat sau aproape imposibil. Ar insemna sa ne oprim, sa mai avem inca vreo sase luni de negocieri cu Comisia Europeana. Nu avem acest interes; avem interesul sa marim gradul de absorbtie, prin urmare sa continuam lucrarile”, a precizat Ovidiu Silaghi.

Autostrada Bucuresti-Ploiesti, gata la 30 iunie

Ministrul Transporturilor a mai spus ca Autostrada Bucuresti-Ploiesti are termen de finalizare data de 30 iunie. Astfel, lucrarile nu se vor lungi pana in toamna, inainte de alegerile parlamentare, asa cum spuneau gurile rele.

Cat priveste Autostrada Ploiesti-Brasov, ministrul a declarat ca “acolo e o poveste mai lunga”. “Nu avem inca finantare, incercam un parteneriat public-privat”, a precizat el.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.