Productivitate crescuta, costuri reduse, emisii de CO2 semnificativ scazute si transparenta in cadrul intregului Supply Chain. Poate parea un scenariu desprins dintr-o carte cu povesti de afaceri, insa este realitate. Acestea sunt promisiunile „Collaborative Transportation” (n.r. colaborarea in transport), care, spun companiile, sunt indeplinite cu succes.
Pe langa o volatilitate semnificativa a pretului combustibilului din ultimii ani, o problema reala la nivel european si extrem de acuta in Italia, este incarcarea insuficienta a camioanelor in timpul transportului de marfa. La nivel european, procentul mediu de incarcare este de 75%-80%. Poate fi acesta imbunatatit?
Doua proiecte ambitioase
Solutia gasita de companii a luat forma colaborarii in transport.
Compania CHEP, Carrefour Italia si Procter & Gamble au implementat un sistem sinergic capabil sa elimine parcurgerea de kilometri fara incarcatura si sa reduca atat costurile de transport, cat si emisiile de carbon. Este ceea ce partenerii numesc cercul virtuos al colaborarii – mai putine curse, mai putine camioane utilizate, mai putina poluare, fonduri economisite si clienti pe deplin multumiti. Rezultatele experimentului italian au fost impresionante – emisii de CO2 reduse cu 65 de tone metrice intr-un an si perspectiva de a reduce inca 3000 de tone metrice in urmatorii 3 ani, in conditiile extinderii numarului de parteneri si a zonei geografice acoperite. De asemenea, numarul de kilometri parcursi a scazut, in medie, cu 18%. Un parteneriat similar este si cel dintre CHEP si Carrefour Franta, al carui obiectiv a fost sa optimizeze intregul Supply Chain in care acestea activeaza, prin imbinarea unor avantaje logistice cu sarcini administrative reduse. Carrefour isi dorea de la colaborarea cu CHEP o sinergie in transport, menita sa imbunatateasca timpul de livrare al depozitelor, ce anterior avusese de suferit din cauza intarzierilor, iar transparenta logistica si schimbul optim de informatii si resurse disponibile ar fi facilitat, in schimb, crearea unui program saptamanal de colectare si un orar fix pentru descarcarea produselor. Programul de colaborare in transport dintre CHEP si Carrefour a implicat 8 linii principale de colectare a paletilor, folosite pentru a livra paletii catre depozitele hypermarket-urilor Carrefour, cu scopul de a reduce timpul de asteptare si kilometrii parcursi fara incarcatura. In cifre, acesti parametri s-ar traduce prin 5.000 de camioane pe an si 3,1 milioane de paleti. Au fost eliminate astfel convorbirile telefonice, stabilirea manuala a orarelor de transport ori a intalnirilor. In schimb, viteza operationala si fluiditatea au fost semnificativ imbunatatite, acelasi lucru intamplandu-se si cu regenerarea, recentralizarea resurselor, optimizarea flotei de transport si fluxurile de retur. Beneficiile nu se limiteaza insa la companii, ci vizeaza in mod direct si mediul, prin scaderea semnificativa a emisiilor de CO2 ce ar fi fost generate de calatoriile fara incarcatura. Asa cum reiese din cele doua exemple, implementarea unei astfel de solutii avantajeaza intregul Supply Chain – companiile de transporturi pot maximiza productivitatea vehiculelor, iar producatorii si retailerii beneficiaza de tarife mai bune. In plus, incheierea unor acorduri de colaborare lasa loc pentru tot mai putine dispute si constrangeri in cadrul pietei, iar standardele de calitate sunt aplicate in mod uniform. La nivel global, CHEP colaboreaza cu clientii sai prin Programul European de Transport in Colaborare, impartind transportul cu peste 50 de companii. Succesul inregistrat de proiectele de colaborare in transport au dus la asumarea de catre CHEP a unui nou obiectiv ambitios – acela de a fi liantul intre companiile implicate in Supply Chain, prin facilitarea unei colaborari pe orizontala cu scopul de a reduce costurile si emisiile de CO2. Prin pozitia sa strategica in cadrul Supply Chain, CHEP poate juca un rol neutru in optimizarea acestui proces.
Principalele provocari
Sinergia in transporturi presupune disponibilitatea deplina si transparenta tuturor actorilor implicati. La fel de importanta este si viziunea de ansamblu, care sa faca posibila gestionarea in simbioza a fluxului de marfa, asigurarea permanenta a compatibilitatii intre diferitele tipuri de vehicule implicate si categoriile de marfuri transportate, dar si precizia milimetrica in stabilirea orarului pentru fiecare cursa in parte. „Sustenabilitatea este cuvantul cheie la ora actuala, iar domeniul nostru nu putea face exceptie. Misiunea CHEP este de a oferi solutii inovatoare, avantajoase atat pentru clientii nostri si consumatorii acestora, cat, mai ales, pentru mediul inconjurator. Produsele de calitate si expertiza vasta in domeniu ne recomanda si ne bucuram de fiecare data cand companiile ne inteleg mesajul si aleg sa ni se alature. Avem convingerea ca impreuna putem construi un model de business solid si de viitor, definit de 3 cuvinte cheie – a reduce, a refolosi si a recicla”, a afirmat Gabriel Andronescu, General Manager CHEP Romania.
Beneficii concrete
In intervalul august 2014 – februarie 2015, programul de colaborare in transport implementat de CHEP a dus la economisirea a 1.461.183 de kilometri si o reducere a emisiilor de CO2 cu 1452 de tone. Prin solutii multimodale au fost economisiti alti 6.792.849 kilometri si 5463 de tone CO2, iar bilantul total pentru acest interval de timp ii poate convinge chiar si pe cei mai sceptici dintre specialisti: un total de 9.496.580 kilometri si 8244 tone CO2 mai putin.
O viziune diferita
In cifre, performantele CHEP la nivel european sunt remarcabile – peste 17.000 de clienti, peste 500.000 de transporturi, 120 de asociati, 100 de flote dedicate CHEP si peste 700 de parteneri in randul firmelor de curierat. In Europa, CHEP este o prezenta activa in 22 de tari, activitatea fiind coordonata prin intermediul a 11 birouri logistice. La nivel mondial, lucrurile stau chiar mai bine de atat – 285 de milioane de paleti si containere puse la dispozitia a peste 500.000 de unitati client in 56 de tari. Explicatia titlului de „lider global in servicii de reutilizare in comun a paletilor si containerelor” sta in modelul extrem de simplu de reutilizare in comun a acestora. Pe scurt, CHEP furnizeaza producatorilor paleti si containere gata de utilizare. La primirea echipamentelor CHEP, produsele sunt incarcate si expediate prin intermediul Supply Chain; la capatul acestuia, dupa incheierea operatiunillor de descarcare, paletii goi se reintorc la cel mai apropiat centru de service CHEP, unde sunt verificati si reconditionati, atunci cand este necesar, dupa care intreg procesul este reluat.
Gabriel Andronescu,
General Manager CHEP Romania
„La fel ca in orice business, expansiunea si inovatia sunt preocupari constante si pentru CHEP. Ceea ce ne diferentiaza insa de competitori este modul in care ne raportam la acestea. Filosofia CHEP se bazeaza pe simplitate, eficienta si flexibilitate, nu ne lansam in proiecte extravagante, ci oferim colaboratorilor nostri acel serviciu la care ne pricepem cel mai bine, dar pe care il perfectionam in permanenta”.
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro