Smartphone pe roți: cum lucrează camioanele inteligente ale viitorului

Personalizat, predictiv și întotdeauna ușor de condus. Camionul inteligent de mâine seamănă mai mult cu un smartphone pe roți decât cu un vehicul tradițional. „ În câțiva ani, acest lucru va revoluționa productivitatea în industria transporturilor,” spune Hayder Wokil, director de calitate și disponibilitate la Volvo Trucks.

Astăzi, există pe șoselele europene aproximativ 175.000 camioane Volvo conectate online. Multe dintre ele pot deja să transmită informații despre necesitățile lor de întreținere sau de reparații care se pot realiza la distanță. Iar acesta este numai începutul.

„În următorii ani, camionul va fi capabil să își monitorizeze starea în timp real, promovând servicii mai simple și mai rapide, care conduc la un grad mai mare de productivitate pentru toate părțile implicate – pentru șoferi, atelierele service și companiile de transport”, spune Hayder Wokil, director de calitate și disponibilitate la Volvo Trucks.

În viitor, camionul va uşura de asemenea administrarea atelierelor service prin programarea propriilor sale operațiuni de reparații atunci când este necesar, rezervând mecanicii potriviți pentru anumite lucrări și comandând în avans piesele necesare pentru a fi livrate către centrul service. Reparațiile se vor putea realiza oriunde se află camionul și în cel mai potrivit moment al programului său de lucru.

„Operațiunile de service vor fi sincronizate cu programul operațional al camionului și se vor programa la cel mai apropiat atelier, într-un moment când vehiculul nu va fi în timpul orelor de muncă, de exemplu pe timpul nopții sau pe parcursul pauzei legale. Prin intermediul conectării onine, camionul va fi de asemenea capabil să-şi efectueze operațiuni simple de reparații de la distanță,” relatează Hayder Wokil.

Camionul de mâine va permite și un plus de flexibilitate. Deoarece potențialul de conectivitate a camioanelor se dezvoltă încontinuu, vehiculele vor putea fi specificate în așa fel încât să se potrivească fiecărei sarcini individuale, ceea ce conduce la o eficientizare a operaţiunilor.

„Noua generație de camioane va fi din ce în ce mai personalizată și va putea fi, de exemplu, proiectată special pentru a se potrivi necesităților operatorului și stilului lui de conducere. Va fi, de asemenea, capabil să își actualizeze propria configurație pentru a se potrivi unor cerințe speciale de transport,” explică Hayder Wokil.

O cerință importantă pentru a profita de beneficiile conectivității este colectarea unor mari cantități de date.

Potrivit lui Per Adamsson, director de strategie și dezvoltare la Volvo Group Telematics, camioanele de astăzi vor urma tendințele urmate de smartphone-uri în ultimii ani. În industria auto, se vorbește despre „Evoluția Smartphone pe Roți”.

„Camioanele viitorului apropiat vor fi capabile să comunice cu alți utilizatori ai rețelei rutiere, precum și cu dispozitive mobile de comunicare la distanță, cum ar fi căștile bicicliștilor sau motocicliștilor, ajutând la reducerea riscului de accident și a staționărilor neplanificate,” subliniază Per Adamsson.

„Datorită conectivității online, în viitor, camionul va fi capabil și să monitorizeze situaţia din trafic în mod independent și să aleagă cea mai eficientă rută în cazul în care există blocaje de trafic sau lucrări la infrastructra rutieră, pe șosea,” continuă Per.

Totuși, chiar dacă o mare parte a tehnologiei pentru realizarea camionului de mâine există și în ziua de astăzi, este posibil să mai dureze până când acest scenariu al generației următoare va deveni realitate.

„Cea mai mare provocare o reprezintă filtrarea unei cantități masive de date pe care le colectăm de la vehiculele noastre. De asemenea, infrastructura mondială pentru această conectivitate trebuie să mai fie dezvoltată înainte de a putea să transformăm viziunea privind generația următoare în realitatea de zi cu zi”, spune Hayder Wokil.

Vizionaţi filmul pe Volvo Trucks You Tube

Patru tendințe ale viitorului în industria transporturilor

1. Servicii inteligente
În plus față de previzionarea defecțiunilor, fabricanții de camioane vor fi capabili, în câțiva ani, să înțeleagă de ce anume apar aceste defecțiuni – înainte ca acestea să se ivească. Vehiculul va fi capabil, de asemenea, să rectifice singur defecțiunile minore și să emită o alertă, precum și să-și programeze singur vizita la service înainte de apariția unei probeme.

2. Mai puțină muncă administrativă
În viitor, întreţinerea camionului va implica mult mai puțină muncă administrativă pentru o firmă de transport sau pentru un atelier service, deoarece camionul va fi capabil să se ocupe singur de multe dintre aceste aspecte, cum ar fi programarea operațiunilor de service și descărcarea și actualizarea software-ului de bord.

3. Dispozitive conectate
În viitor, toate produsele din jurul nostru, cum ar fi ceasurile de mână, jachetele sau căștile de protecție pentru biciclişti sau motociclişti, vor fi capabile să comunice direct între ele, atâta timp cât acest lucru asigură un plus de valoare. De exemplu, ceasurile de mână ale viitorului nu vor indica numai timpul, ci vor fi capabile să monitorizeze pulsul șoferului și să emită o alertă, ba chiar să activeze pilotul automat în cazul în care i se întâmplă ceva celui de la volan.

4. Personalizare
Cu cât mai multe informații primește producătorul de camioane despre cine se află la volan și despre cine este proprietarul camionului, cu atât mai ușor va fi să personalizeze un camion pentru se potrivi cât mai bine stilului de conducere și cerințelor specifice de transport.

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.