Statul a decontat circa 1 milion de euro din banii acordati Romaniei de UE prin Fondul European de Solidaritate, pentru lucrari impotriva efectelor inundatiilor din 2008, efectuate de firme inainte de semnarea contractelor de executie. Potrivit Raportului public al Curtii de Conturi pe anul 2010, operatiunile in cauza nici macar nu erau necesare, fiind realizate pe drumuri ce nu fusesera inundate.
Documentul releva ca, pentru exercitiul financiar 2009, Uniunea Europeana a rezervat Romaniei 13,5 milioane euro pentru finantarea lucrarilor de urgenta, efectuate ca urmare a inundatiilor din iulie 2008. “In cadrul misiunii de audit de operatiuni finantate din Fondul de Solidaritate al Uniunii Europene au fost auditate cheltuieli platite in suma de 8.711.000 euro, reprezentand 64,3% din totalul platilor de 13.537.000 euro, fiind descoperite numeroase nereguli in utilizarea fondurilor”, se arata in sinteza Raportului Curtii de Conturi.
Una dintre principalele deficiente evidentiate in urma auditului a fost nerespectarea prevederilor privind derularea procedurilor de negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare. Astfel, in cazul a trei contracte de achizitii publice privind refacerea unor drumuri judetene si comunale incheiate prin negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare a fost decontata contravaloarea unor lucrari executate inainte de data semnarii contractelor, valoarea lucrarilor fiind de 674.000 euro.
Alta deficienta este “nerespectarea conditiilor de eligibilitate, respectiv decontarea unor lucrari in suma totala de 228.000 euro reprezentand contravaloarea reparatiilor capitale decontate in cadrul unui contract de lucrari privind protectia si consolidarea infrastructurii unui drum judetean, in conditiile in care aceste lucrari nu erau necesare pentru inlaturarea imediata a efectelor inundatiilor (172.000 euro), precum si decontarea unor cheltuieli pentru un obiectiv care nu figureaza ca fiind afectat de inundatii (56.000 euro)”, se mai arata in documentul Curtii de Conturi.
Magda SEVERIN