Disponibilizaţii de la CFR Marfă vor primi între 18 și 24 de salarii compensatorii, în funcție de vechimea în muncă, a anunțat astăzi, într-o conferință de presă, Dan Șova, ministrul Transporturilor. Iniţial, el spusese că vor fi concediate colectiv 2.500 de persoane, dar acum susţine că numărul lor ar putea fi mai mic. Pe de altă parte, Şova susţine că a interzis achiziţiile şi orice investiţie, fără acordul lui, în toate cele 39 de structuri subordonate Ministerului Transporturilor. El l-a atacat şi pe Traian Băsescu, spunând că “a fost 7 ani degeaba ministru al Transporturilor” şi că minte când spune că nu se lucrează la autostrăzi. Şova susţine că are licitaţi încă de anul trecut 247,72 km, în timp ce predecesoarea sa pedelistă Anca Boagiu “a licitat numai 110 km de autostradă”.
„Compania CFR Marfă a câștigat la licitație trei contracte noi, ceea ce a dus la creșterea veniturilor cu 12%. Ca urmare, sindicatele susțin că nu ar mai fi nevoie de disponibilizarea a 2.500 de persoane. Vom face o analiză pentru a vedea care este exact numărul de persoane care ar trebui să fie disponibilizate. Noi sperăm ca acest număr să fie cât mai mic. CFR Marfă participă la mai multe licitații, pe care – dacă le va câștiga – va rezulta un număr mai mic de disponibilizări. În orice caz, toate persoanele disponibilizate vor primi între 18-24 salarii compensatorii, în funcție de vechime”, a precizat, astăzi, Dan Șova.
Unul dintre contracte se referă la transportarea, timp de 1 an, a cărbunelui către CET Govora.
Ministrul Transporturilor a adăugat că banii nu vor fi virați toți odată, ci lunar, iar sumele necesare sunt prevăzute în bugetul Ministerului Muncii.
El a amintit şi despre stingerea conflictului de muncă declanşat „spontan” de ceferişti: „Companiile CFR Infrastructură și CFR Călători au încheiat, zilele trecute, câte un acord cu Ministerul Muncii, referitor la menținerea, timp de trei-patru luni, a prevederilor din contractele colective de muncă. De asemenea, prin noile acorduri, s-a stabilit și o creștere a salariilor cu 2,4% pentru lunile următoare. La CFR Marfă nu s-a putut încheia încă un astfel de acord, deoarece – în cazul acestei companii – Fondul Monetar Internațional (FMI) a menționat că ar fi necesară disponibilizarea a 2.500 de persoane.
Maşini noi, doar prin Rabla
Şova a mai spus că a emis în 10 aprilie un Ordin valabil pentru toate cele 39 unităţi subordonate ale Ministerului Transporturilor, prin care le interzice ca, fără acordul lui, să achiziţioneze autoturisme noi, să închirieze sau să cumpere spaţii, să realizeze orice amenajări interioare pentru spaţiile existente, să construiască imobile noi sau să reabiliteze clădiri, să cumpere mobilier sau sisteme IT.
El a precizat că în acest an nu va accepta exceptări de la ordin decât în cazul unor situaţii urgente sau pentru aplicarea legislaţiei europene, iar achiziţiile de maşini nu vor putea fi realizate decât prin Programul Rabla.
“În temeiul acestui ordin, toate cele 39 de unităţi subordonate au avut obligaţia de a-şi reface listele de investiţii şi de a le supune din nou aprobării AGA, pentru a verifica conformitatea cu respectivul ordin. Inutil să spun că încălcarea ordinului de către orice conducere atrage răspunderea patrimonială şi penală”, a avertizat noul ministru al Transporturilor.
“Băsescu să nu mai mintă”
Şova s-a legat şi de Băsescu, acuzându-l că minte, după ce preşedintele a spus că Guvernul Ponta nu a început construirea niciunui km nou de autostradă şi, mai mult, a blocat şantierele existente.
“Pentru domnul preşedinte Traian Băsescu – nu pentru liniştea domniei sale, ci pentru ca să nu mai mintă: 247,72 km sunt licitaţi anul trecut. Tot pentru domnul preşedinte Băsescu, că a fost 7 ani degeaba ministru al Transporturilor – şi sper să consemnaţi exact: cei mai mulţi kilometri de autostradă au fost licitaţi într-un an, în 2013, şi după noi, cei mai mulţi au fost licitaţi în anul 2011: 110 kilometri. Asta este ierarhia numărului de kilometri licitaţi vreodată de către CNADNR. În 2011, cei mai mulţi în timpul doamnei Boagiu, 110 kilometri, şi licitaţia condusă de domnia sa în 2011 ne-a adus suspendarea AM POST în aprilie 2012”, a spus Şova.
Greu cu matematica
Despre amânarea semnării contractului de concesiune pentru autostrada Comarnic-Braşov şi, mai ales, despre şantierele “moarte”, ministrul Şova nu a vrut să vorbească.
Tot el declara, anul trecut, că va inaugura finalizarea a 142 km de autostradă – contractaţi în 2011 de ministrul pedelist Boagiu. Aşadar, Şova s-a încurcat din nou în cifre.
Până la urmă au fost finalizaţi numai 94 km, potrivit INS.
La prezentarea bugetului, Dan Şova anunţa, tot anul trecut, că are “119,7 km de autostradă în licitaţie, care vor intra în execuţie în 2013”.
“Şi mai avem secţiuni în pregătire de licitaţie 116,64 km, iar sectiuni in executie, cu buget asigurat, sunt în lungime de 150,3 km, din care, conform angajamentelor contractuale scrise, ar trebui să terminam în acest an 143,8 km de autostrada. În total, 342,7 km de autostradă“, preciza el, asigurând că totul va mege strună, deoarece are în buget la DPIIS 7 miliarde lei, din care 5,2 miliarde lei pentru investitii prioritare.
Magda SEVERIN