Şova neagă că i-a returnat lui Gruia Stoica garanţia pentru CFR Marfă. GFR îi sare în ajutor

Un nou scandal pe tema încercării destul de suspecte a privatizării CFR Marfă – eşuată după 4 luni de la desemnarea câştigătorului licitaţiei – zguduie zilele acestea Ministerul Transporturilor (MT), după ce în presă au apărut informaţii că noul ministru Dan Şova i-a returnat omului de afaceri Gruia Stoica, proprietarul GFR, garanţia de 10 milioane de euro depusă de Grup Feroviar Român (GFR) în momentul participării la licitaţie. La începutul anului, când Gruia Stoica a fost arestat pentru trucarea unei alte licitaţii, procurorii DIICOT au cerut conducerii ministerului să nu înapoieze suma, deoarece au pus sechestru asigurător pe averea inculpatului.

Ministrul Şova neagă că ar fi virat banii către GFR şi dă vina pe antecesoarea sa, Ramona Mănescu. Şova susţine ferm că „MT nu i-a returnat niciodată garanţia lui Gruia Stoica”, dar a dispus, totuşi, o anchetă internă pentru a descoperi cine a semnat documentul de transfer al banilor, în 10 martie a.c., când el era deja de câteva zile la conducerea MT.

Colac peste pupăză, noul director general al CFR Marfă, Dan Valentin Belcea, a demisionat după o lună de la numire.

Fostul manager al companiei (numit în 21 februarie 2013 de Fenechiu), Dragoş-Alexandru Drăghici, al cărui nume apare în dosarul de corupţie în care proprietarul GFR, Gruia Stoica, este arestat – acum la domiciliu – pentru încercarea de a truca licitaţia organizată de Compexul Energetic Oltenia pentru transportul cărbunelui, a murit în urma unui atac cerebral, la puţin timp după reţinerea lui Stoica de către anchetatori

Ministrul Dan Şova amestecă, într-un comunicat remis redacţiei, garanţia de 10 milioane de euro cu scrisoarea de garanţie pentru contul escrow de 20,2 milioane euro depusă la 4 luni de la anunţarea câştigătorului licitaţiei, iar GFR îi sare în ajutor cu un comunicat în care precizează că a primit banii din contul escrow.

Niciuna dintre părţi nu spune însă ceva despre garanţia de 10 mil euro, pe care Gruia Stoica ştia încă de la început că o va pierde în caz că tranzacţia nu va mai avea loc, dar ambele au sărit cu precizări după ce în presă au apărut informaţii potrivit cărora procurorii DIICOT Iaşi au pus sechestru asigurător pe mai multe bunuri mobile, imobile şi pe conturi ale lui Gruia Stoica, în vederea recuperării prejudiciul suferit de stat în urma încercării de privatizare a CFR Marfă.

DIICOT încurcă afacerea

Dan Şova arată într-un comunicat, că a vrut să execute scrisoarea de garanţie de 10 milioane euro emisă către GFR de Raiffeisen Bank pentru participarea la privatizarea CFR Marfă, dar banca a refuzat. Ca urmare, MT a decis să sesize DIICOT pentru a stabili dacă instituţia în sine este în culpă sau dacă decizia băncii este nelegală.

“Urmare a informațiilor apărute în presă în data de 12, respectiv 13 mai 2014, care au avut ca tema „Scandal la Ministerul Transporturilor. Șova i-a dat înapoi lui Gruia garanția de zece milioane de euro, în loc să o transfere la DIICOT”, vă comunicăm următoarele:

Informația prezentată în cadrul materialelor de presă este greșită, Ministerul Transporturilor nu i-a returnat niciodată garanția lui Gruia Stoica.

A existat o cerere a DIICOT la data de 28.01.2014, pe timpul mandatului ministrului Ramona Mănescu, prin care se solicită să se comunice dacă sumele de bani reprezentând garanția participării la licitația pentru privatizarea CFR Marfă au fost restituite lui Gruia Stoica, în ce cont și la ce dată, solicitându-se totodată depunerea garanției într-un cont al trezoreriei la dispoziția DIICOT, în cazul în care suma reprezentând garanția există încă în conturile Ministerului Transporturilor.

Din motive care ne sunt străine, în timpul mandatului ministrului Ramona Mănescu nu s-au întreprins măsuri concrete de soluționare a cererii DIICOT”, se arată în comunicatul MT.

Însă aici începe amestecarea între scrisoarea de garanţie – pentru 20,2 mil euro şi care nu înseamnă bani, fiind emisă în octombrie 2013 pentru contul escrow – şi garanţia propriu-zisă, cu cei 10 mil euro depuşi în iunie 2013.

Secretarul de stat Buică a dispărut

„În momentul preluării mandatului de ministru al transporturilor de catre Dan Șova, la data de 5 martie 2014, una din primele acțiuni întreprinse a fost aceea de a se răspunde cererii DIICOT.

În acest sens, a fost împuternicit secretarul de stat Buică Nicuşor Marian pentru a lua toate măsurile necesare în ceea ce priveşte solicitarea DIICOT, fiind mandatat să analizeze şi să soluţioneze cererea DIICOT. 

Având în vedere că până la data de 5 martie 2014, demersurile Ministerului Transporturilor nu se concretizaseră, ministrul Transporturilor, Dan Şova, a convocat la data de 12.03.2014 o întâlnire cu reprezentanţii direcţiilor de specialitate din minister, precum şi cu membrii comisiei de privatizare, şedinţă în cadrul căreia direcţiile de specialitate şi-au prezentat punctele de vedere referitoare la scrisoarea de garanţie, trasându-se sarcini concrete.

În data de 19 martie 2014, secretarul de stat Buică Nicuşor Marian şi-a dat demisia fără a da vreo explicaţie (Decizia nr. 108 din 19.04.2013)”, se mai spune în comunicatul MT.

Corpul de Control am ministrului anchetează cazul

Potrivit documentului, “şi în data de 19 martie, și în data de 20 martie, reprezentanții Ministerului Transporturilor au purtat corespondența cu DIICOT Iași pe tema scrisorii de garanție. În data de 20 martie, Ministerul Transporturilor a transmis prin Exim Bank solicitarea de executare a scrisorii de garanție, însoțită de adresa oficială către Raiffeisen Austria în ceea ce privește executarea garanției.

Executarea scrisorii nu se putea realiza decât prin Exim Bank, banca la care a fost depusă scrisoarea de garanție de către GFR. Deși Eximbank a întreprins toate demersurile legale, cu respectarea integrală a tuturor condițiilor impuse, Raiffeisen Bank a refuzat executarea scrisorii de garanție.

Ulterior acestui refuz, ca urmare a primirii infirmării de la Eximbank, ministrul Dan Șova a dispus Corpului de Control al ministrului transporturilor efectuarea cercetărilor în cadrul direcțiilor implicate. Controlul este în desfășurare, iar în acest moment ne aflăm în curs de strangere a documentelor și de formulare a unei plângeri penale in rem către Parchetul General – DIICOT pentru a se cerceta dacă există culpa din partea Ministerului Transporturilor sau dacă refuzul Raiffeisen Bank este nelegal, și pentru a se proceda la eventuala tragere la răspundere a celor vinovați”, se conchide în comunicat.

Cu spune GFR: Am primit după 6 luni garanția de la privatizarea CFR Marfă

Aceeaşi confuzie între garanţia de 10 mil euro şi scrisoarea de garanţie pentru 20,2 mil euro face şi Grup Feroviar Român, care arată, într-un comunicat remis tot astăzi, că a primit înapoi „garanția de 20,2 milioane de euro abia la 6 luni de la încercarea de privatizare a CFR Marfă”.

“Procedura de privatizare a obligat participanții, inclusiv GFR, ca, în cadrul procesului de privatizare, să depună, împreună cu oferta de preț, și o scrisoare de garanție bancară în scopul garantării îndeplinirii obligațiilor ulterioare, cea mai importantă fiind semnarea contractului de vânzare-cumpărare de acțiuni de către ofertantul declarat câștigător și depunerea într-un cont escrow a sumei de 20,2 milioane euro. GFR s-a conformat acestei obligații și împreună cu oferta de preț a constituit și scrisoarea de garanție bancară emisă de o bancă străină”, explică reprezentanții companiei.

Potrivit acestora, scrisoarea de garanție bancară a fost emisă în temeiul prevederilor Codului Civil Român și a reglementărilor bancare care prevăd în mod strict termenul de valabilitate, scopul pentru care se constituie garanția, cât și condițiile pentru care poate fi executată o astfel de garanție.

„Scrisoarea de garanţie nu putea fi executată într-o altă cauză”

“În consecință, scrisoarea de garanție bancară depusă de GFR în procedura de privatizare a CFR Marfă nu putea fi executată într-o altă cauză, alta decât privatizarea CFR Marfă. Finalizarea tranzacției nu a fost posibilă din cauza neîndeplinirii condițiilor suspensive, din motive care nu au ținut de culpa cumpărătorului GFR, situație în care contractul de privatizare a încetat de drept, potrivit clauzelor din cuprinsul acestuia”, se mai arată în comunicat.

Ca urmare, potrivit contractului de privatizare, contul escrow în valoare de 20,2 milioane euro a fost desființat și scrisoarea de garanție urma să fie restituită, părțile urmând să fie repuse în situația inițială, de dinaintea privatizării.

“Cu toate că procedura de privatizare a CFR Marfă nu a putut fi încheiată încă de la mijlocul lunii octombrie 2013, scrisoarea de garanție bancară nu a fost restituită Grup Feroviar Român de către Ministerul Transporturilor vreme de 6 luni, în ciuda demersurilor pe care reprezentanții societății le-au făcut la Comisia de Privatizare a CFR Marfă”, mai spun reprezentanții companiei feroviare.

O pagubă imensă şi decredibilizarea României pentru care nimeni nu plăteşte

Privatizarea CFR Marfă a eșuat în toamna trecută, după ce GFR, companie declarată câştigătoare a licitaţiei, nu a plătit până la 14 octombrie 2013 întreaga sumă de 202 mil euro pe care a licitat-o, invocând neîndeplinirea, de către MT, a clauzelor suspensive de care era condiționată finalizarea tranzacției.

Mai pe româneşte, GFR ar fi depus banii dacă i-ar fi avut şi ar fi încheiat tot bâlciul, dar nu s-a întâmplat aşa şi, cel mai probabil, ar fi vrut să-i dea în rate, aşa cum, de fapt, a încercat şi după ce a fost anunţată câştigătoarea licitaţiei. Mai întâi ministrul de atunci Relu Fenechiu, şi apoi premierul Victor Ponta au acordat GFR timp berechet să obţină banii de la bănci, dar nu a reuşit.

Astfel, abia la 4 luni de la anunţarea câştigătorului GFR a plătit 10% din suma ofertată, iar aceasta la o lună după ce contractul a fost semnat în 2 septembrie, după un scandal ce a ţinut toată vara: dacă CSAT să aprobe sau nu privatizarea.

Hotărârea de Guvern nr. 526 privind stabilirea condiţiilor pentru încheierea privatizării a fost aprobată abia în 24 iulie, iar publicarea ei în monitorul Oficial a durat exact 3 săptămâni, până în 14 august.

Gruia Stoica a trimis notificarea către Consiliul Concurenţei la sfârşitul lui septembrie, semn clar că nu se grăbeşte cu banii. De altfel, preşedintele Traian Băsescu a avertizat de mai multe ori că GFR nu va avea banii pentru a încheia tranzacţia.

Între timp Relu Fenechiu a fost condamnat de prima instanţă la 5 ani de închisoare (sentinţă rămasă definitivă în 30 ianuarie 2014), iar la termenul-limită prevăzut în HG 526/2013, noul ministru Ramona Mănescu a anunţat că nu va mai prelungi până în decembrie termenul pentru depunerea de către GFR a întregii sume, aşa cum apăruse deja într-un proiect de hotărâre de Guvern dar pe care preşedintele Traian Băsescu l-a criticat public.

Mănescu a precizat că GFR îşi va primi toţi banii înapoi.

Artizanul privatizării s-a dat la fund

Cristian Ghibu, preşedintele Comisiei de privatizare a CFR Marfă, cel care a şi semnat contractul cu GFR, a demisionat în februarie a.c. din funcţia de secretar de stat al MT, invocând motive personale, dar a rămas şeful Consiliului de Administraţie (CA) al ROMATSA, for care a decis să-l menţină pe Aleodor Frâncu director în instituţie, cu o leafă de 10.000 de euro/lună, afacere despre care Ramona Mănescu se făcea că nu ştie. 

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.