Mai sunt trei luni până la semnarea contractului pentru construirea autostrăzii Comarnic-Braşov şi ministrul Dan Şova deja se laudă – pe site-ul propriu, nu pe cel al DPIIS unde nu există nicio informaţie despre această investiţie – că va institui pe acest tronson cele mai mici taxe din Uniunea Europeană (UE). Ministrul Marilor Proiecte vorbeşte însă despre “taxe” şi nu despre “taxă” deoarece a fixat cuntumurile acestui bir de utilizare a drumului în funcţie de kilometrii parcurşi de şoferi. Astfel, cei 60 de km ai autostrăzii (53,2 km plus drumurile de legătură cu Centura Braşovului, tot în regim de autostradă) vor fi taxaţi cu 7 lei (cu tot cu TVA), pe întreg traseul de la podul Breaza până la ieșirea în Cristian. Pentru distanța Comarnic – Sinaia, tariful va fi la jumătate, respectiv de 3,5 lei cu TVA.
În calculele lui Dan Şova nu există decât posesorii autoturismelor, nu şi cei ai camioanelor sau autovehiculelor pentru transportul călătorilor. Motivul evident este că se fereşte să avanseze sume mai mari pentru ca ştirile pe această temă să “nu dea rău”.
“Acestea sunt cele mai mici tarife de autostradă din UE, modul de stabilire a acestora ținând cont de realitățile concrete din România, respectiv de puterea de cumpărare a cetățenilor români”, scrie Dan Șova pe site-ul său.
Premierul Victor Ponta a anunţat deja în 16 ianuarie a.c. – când a semnat cu reprezentanţii constructorului un Memoradum privind finalizarea calendarului şi a restului măsurilor din viitorul contract – că şoferii vor plăti “5,7 lei, plus TVA”, ca suma să pară mai mică.
Jonglarea cu TVA
Totodată, el a insistat că autostrada “va fi dată în concesiune, ceea ce înseamnă că nu le vom da niciun leu constructorilor până când nu o termină”. Contractul va cuprinde proiectarea, construirea, finanţarea, operarea şi întreţinerea tronsonului Comarnic – Braşov, parte a Autostrăzii Bucureşti – Braşov.
Cele câteva informaţii despre costul autostrăzii – 1,8 miliarde de euro, fără TVA – şi detaliile tehnice au fost prezentate succint de către premier şi reluate de ministrul Marilor Proiecte, în declaraţia de după semnarea Memorandumului.
S-au ferit şi Ponta, şi Şova să spună cât vor costa lucrările cu tot cu TVA: 2,24 miliarde euro.
Şova a estimat însă – tot fără TVA – că va plăti constructorilor, din banii încasaţi prin taxarea şoferilor, “până la 1 miliard de euro pentru întreţinerea autostrăzii Comarnic-Braşov pe perioada de 26 de ani”. Cu TVA, 1,24 miliarde euro.
Aşadar, 60 de km de autostradă îi vor costa pe români circa 3,5 miliarde de euro.
Informaţii pe site-ul propriu, nu pe cel al DPIIS
Pe de altă parte, faptul că Dan Şova scrie aceste calcule pe site-ul personal – în timp ce pe site-ul Departamentului pentru Proiecte de Infrastructură şi Investiţii Străine (DPIIS) nu apare nicio informaţie despre viitoarea autostradă, în afara unui anunţ privind semnarea Memorandumului – nu poate fi considerat ceva oficial.
De altfel, lucrările la autostradă vor începe abia la sfârşitul lui aprilie şi se vor încheia, în cel mai fericit caz (adică fără întârzieri) la sfârşitul lui 2017, astfel că nu vom şti dacă guvernul de atunci – care o fi el – va menţine aceste cifre sau dacă le va mări în funcţie de “realităţile concrete din România”, peste 4 ani.
Desigur, contractul se va semna şi lucrările vor începe la sfârşitul lui aprilie numai dacă asocierea de constructori Aktor-Vinci-Strabag vor găsi bani la bănci pentru această investiţie. În 2010 acest lucru nu s-a întâmplat, iar câştigătorul de atunci al licitaţiei, consorţiul Vinci-Aktor, a încercat să impună anumite clauze financiare pe care ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, le-a respins, astfel că investitorul a renunţat la contract.
Constructorii din 2010, mai serioşi acum pentru 20% mai puţini bani
Acum, Dan Şova arată că preţul pe 1 kilometru pentru autostradă a fost redus, în urma negocierilor, cu peste 7 milioane de euro faţă de cel negociat în 2010. Cu alte cuvinte, investitorii vor fi mai serioşi – în sensul că vor găsi finanţare să construiască autostrada – şi se vor apuca de lucru pe bani mai puţini din partea statului român. E drept că şi consorţiul a luat un nume diferit, “Vistrada”, ca să nu mai apară Vinci şi Aktor şi lumea să-şi amintească de cum au procedat în 2010.
“Pentru o comparaţie cu negocierea din 2010, informez că preţul mediu pe km pentru construirea autostrăzii de munte Comarnic – Braşov este 28 milioane euro/km (fără TVA). Preţul negociat de PD-L în 2010 pentru aceeaşi autostradă a fost de 35.281.737 Euro/km (fără TVA). Se poate observa uşor că am făcut o reducere a preţului pe km faţă de 2010, ca urmare a negocierilor, de peste 7 milioane euro. Tradus în procente, înseamnă mai puţin cu peste 20%”, arată Şova.
Negocieri cu BEI şi BERD la masă
El precizează că “spre deosebire de negocierile din 2003 (prima încercare eşuată de concesiune, n.r.) şi 2010”, acum nu reprezentanţii CNADNR s-a înţeles cu constructorii, ci negocierile s-au făcut cu finanţatorii la masă şi, în plus faţă de finanţatorii privaţi, au participat permanent reprezentanţii Băncii Europene de Investiţii (BEI) şi ai Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), care sunt, de asemenea, interesaţi să finanţeze Comarnic – Braşov.
“Preţul este, deci, stabilit în condiţiile în care analiza costului acestei autostrăzi s-a făcut de către CNADNR, de către experţii consorţiului, s-a făcut şi de către celălalt consorţiu, s-a făcut de către un consultant extern independent şi de către experţii băncilor finanţatoare”, menţionează Dan Şova.
De la podul Breaza la Cristian
Autostrada Comarnic – Braşov va începe la intersecţia între DN1 şi DJ 101R (podul dinspre Breaza) şi se va termina la Cristian, unde se va asigura legătura atât spre Ghimbav, cât şi spre DN73, în apropierea Centurii Braşovului.
Va avea 3 ieşiri, respectiv între Sinaia şi Buşteni, la Predeal şi la Râşnov, 19 viaducte în lungime totală de 2,964 km, 15 poduri în lungime totală de 0,135 km şi tuneluri de circa 20 km în total – câte 9,77 km de tunel pe fiecare parte: 2,9 km la Sinaia, 3,11 km la Buşteni şi 3,7 km la Predeal.
Partea fără tuneluri – aproximativ 40 km de autostradă – are un cost total de 1070 milioane de euro, iar cei aproximativ 20 km de tuneluri (9,77 km pe fiecare parte) au un cost total de 396,368 milioane euro. Standardul de cost pentru un tunel pe o autostradă de munte este de 27 mil. euro/km (fără TVA), iar în urma negocierilor s-a obţinut preţul de 20 mil. euro/km (fără TVA), adică mai puţin cu 7 milioane euro pe km”, mai scrie ministrul.
La o primă vedere, concluzia ministrului ar fi că un kilometru de tunel pe autostradă ajunge să coste mai puţin (20 mil. euro) decât un kilometru simplu de autostradă, dar să nu uităm că preţul de 28 mil. euro/km este calculat pentru toţi cei 60 de km ai autostrăzii Comarnic – Braşov.
Magda SEVERIN
Buna ziua!
Din nefericire, la fel ca in ultimii 10 ani, noi discutam de taxa pentru ceva ce inca nu este realizata, finalizat, implementat, la fel ca in multe alte domenii, Cei care circula in strainatate sunt singurii care observa discrepanta imensa dintre drumurile nationale si cele externe.