Start la vot!

Concursul Romanian Passenger Transport Company of the Year are, la această primă ediţie, şapte companii finaliste. Vă invităm să le votaţi accesând site-ul www.ziuacargo.ro

Amintim faptul că jumătate din nota finală obţinută de fiecare companie are la bază votul cititorilor Ziua Cargo, restul de 50% fiind determinat pe baza voturilor exprimate de juriul competiţiei. Interesant este faptul că fiecare companie a dezvoltat modele diferite de afacere, iar juriul, dar şi cititorii, vor avea dificila misiune de a înţelege avantajele şi limitările fireşti oferite de segmentele de transport pe care activează fiecare dintre companii în parte, precum şi de a aprecia utilitatea şi caracterul vizionar al sistemelor implementate de către aceste companii, impactul asupra siguranţei şi confortului călătorilor.

Exemple ce pot fi urmate

Companiile finaliste execută transport internaţional regulat şi ocazional, transport naţional regulat pe curse judeţene şi interjudeţene şi chiar transport public local. Astfel, în plus faţă de parcurgerea etapelor legate de concurs, aceste firme pot deveni sursă de inspiraţie pentru întreaga piaţă, certificând o parte dintre bunele practici care trebuie să caracterizeze transportul rutier de pasageri. Şi, încă din acest stadiu al competiţiei, putem trage câteva concluzii legate de modul în care aceste companii de top gestionează principalele elemente ale activităţii pe care o desfăşoară. Flota de autovehicule trebuie să fie cât mai bine adaptată la nevoile de transport. În plus, o flotă nouă are avantaje incontestabile. În ciuda constrângerilor economice, companiile finaliste realizează investiţii permanente în parcul auto, menţinând astfel costurile de întreţinere şi exploatare la un nivel scăzut. De remarcat este faptul că toţi cei şapte finalişti, în ciuda segmentelor diferite de transport pe care activează, au propriul service. Unii îl utilizează doar pentru flota proprie, alţii l-au deschis şi către terţi, transformându-l într-o sursă distinctă de venituri. Service-ul asigură o mai bună stabilitate pe partea de costuri şi, totodată, îndeplineşte dezideratul fiecăruia dintre finalişti – zero defecţiuni tehnice pentru maşinile plecate în cursă. În ceea ce priveşte capitolul costuri, cinci dintre finalişti deţin propria staţie de alimentare cu carburant, achiziţionarea acestuia vrac aducând reduceri de preţ. În plus, fiind mari consumatori, negocierile cu furnizorii, indiferent dacă discutăm de achiziţii de carburant vrac sau de carduri, sunt, de asemenea, o bună modalitate de reducere a costurilor.

Şoferii fac diferenţa

Fără îndoială, şoferii reprezintă cel mai important atuu. Pregătirea acestora este obligatorie, iar o parte dintre firmele finaliste au rafinat acest aspect către perfecţiune. Pregătirea se desfăşoară pe mai multe direcţii – exploatare autovehicul, siguranţă rutieră, relaţia cu clienţii. Programele de pregătiri pot fi realizate ca o activitate internă sau pot fi externalizate către firme specializate în acest sens, însă un lucru este cert – acestea trebuie să aibă un caracter de continuitate. O mare diversitate apare atunci când vine vorba despre urmărirea şi evaluarea şoferilor şi a întregului personal. De la camere de supraveghere montate în autovehicul, case de marcat, sisteme menite să prevină furtul de motorină şi neîncasarea corectă a banilor de la călători, şi până la softuri complexe care evaluează întreaga activitate a unui angajat – sunt mecanisme utilizate de către firmele finaliste.

Clientul nostru…

Călătorul se află în centrul atenţiei fiecărei companii de transport. Sunt extrem de interesante metodele găsite de fiecare pentru a se asigura că pasagerul are o experienţă plăcută în relaţia cu firma. Ne vom rezuma la prezentarea câtorva elemente care demonstrează din plin caracterul vizionar ce animă elita transportatorilor rutieri din ţara noastră. Iar experienţa călătorilor se prelungeşte mult în afara mersului efectiv în autocar. Este vorba despre metode moderne şi elegante de informare. Date legate de companie, autovehicule (inclusiv poziţia lor în timp real), orar precis, posibilitatea de rezervare şi chiar cumpărare online a biletelor sunt câteva dintre elementele utilizate. Sunt companii care au mers mai departe, dezvoltând programe complexe de fidelizare a clienţilor, împrumutând din practicile companiilor de transport aerian. Mai mult decât atât, vânzarea biletelor oferind posibilitatea călătorului de a-şi alege locul şi chiar crearea de clase diferite de confort în interiorul autocarului sunt deja lucruri care se întâmplă. De asemenea, deşi la început de drum, implicarea autocarelor româneşti în transportul turistic intracomunitar, inclusiv cu turişti străini, pare să reprezinte o direcţie importantă de dezvoltare pentru operatorii români. Cerinţele sunt ridicate, riscurile nu sunt neglijabile, însă tarifele ce pot fi obţinute sunt semnificativ peste ceea ce se poate obţine în România.

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.