Confederatia Nationala Rutiera considera ca „noua” strategie privind siguranta rutiera, publicata pe site-ul MT ca proiect este de fapt un copy-paste al strategiei pregatite inca din Ianuarie 2012.
Ce a fost insa adaugat in programul de actiuni si de implementare?
O singura fraza legata de amplasare coerenta a mijloacelor publicitare.
La ce s-a renuntat fata de vechea stategie in afara de termenele 2012? La:
– Controlul imbunatatirii sigurantei drumurilor publice conform prevederilor OUG 195/2002
– Examinarea introducerii permisului de proba (provizoriu)
– Imbunatatirea practicii judiciare a magistratilor raportat aspectelor ce vizeaza siguranta rutiera
– Modificarea formatului stirilor legate de accidente
– Crearea instantelor judecatoresti specializate
Asadar o data la un an mai apare un copy-paste fata de forma veche din care nu apuca nimeni sa faca concret nimic.
Astfel aplicarea masurilor cu adevarat importante ramane in aer, iar societatea romaneasca se descurca singura in lupta cu „moartea soselelor” adica cu indolenta, nepasarea, nepriceperea si iresponsabilitatea.
In opinia Confederatiei Nationale Rutiera primele masuri concrete ce trebuie luate pentru siguranta rutiera fara sa implice financiar pe nimeni si fara sa ascunda alte interese sunt urmatoarele:
– Intocmirea „cazierului” persoanelor autorizate in evaluarea psihologica, scolilor de soferi si centrelor de pregatire profesionala si tragerea la raspundere a administratorilor acestora pentru catastrofele numite „conducatori auto” profesionisti sau amatori ce pun zilnic in pericol siguranta rutiera. Anularea autorizatiei de functionare sau atestatelor celor mai sus enumerati in cazul in care procentul conducatorilor auto testati sau evaluati si pregatiti, ce produc evenimente rutiere grave, depaseste 50% din total.
– Trecerea examinarilor in vederea obtinerii atestatelor profesionale de la MTI-ARR la DRPCIV astfel incat formele fara fond (atestatele) eliberate pe banda rulanta sa capete sens si sa ateste in mod real si eficient pregatirea si nu doar apetitul nemasurat pentru bani ai celor ce participa astazi la asa zisele examinari „la plic”, examinari in cadrul carora, de cele mai multe ori, soferii profesionisti nici nu se afla in sala.
– Implementarea conceptului de management al riscului prin introducerea pregatirii continue obligatorii corespunzator principiului legat de faptul ca nici o examinare nu poate substitui in mod real pregatirea.
– Eradicarea transporturilor ilicite desfasurate cu autoturisme de catre persoane fizice in trafic national si international.
– Cresterea capacitatilor de transport public de pasageri in zonele metropolitane prin inlocuirea microbuzelor cu autobuze urbane dotate cu limitatoare de viteza adaptate conditilor de trafic din arealul geografic operational.
In opinia CNR acest tip de masuri implica responsabilitate sociala reala si pot aduce imbunatatiri semnificative sigurantei rutiere la nivel national.
Consultant Transporturi Rutiere
Augustin Hagiu
Puteţi vizualiza cele două „proiecte”, respectiv varianta 2012 şi varianta 2013.