Studiu: Ţintele UE de reducere a emisiilor, amenințate de importul de țiței canadian din nisipuri bituminoase

Dacă Europa nu ia măsuri, 5,3% până la 6,7% din țițeiul și carburanții folosiți în transporturi vor proveni, până în 2020, din exploatările de țiței din nisipuri bituminoase din Canada, reiese dintr-o analiză a organizației americane Natural Resources Defence Council (NRDC), bazată pe evenimente recente de pe piețele petroliere nord-americane. Acest tip de combustibil fosil neconvențional este unul dintre cei mai poluanți din lume, iar creșterea de emisii rezultată ar echivala cu punerea în circulație a 6 milioane de mașini pe drumurile europene, se arată în comunicatul remis redacţiei de Terra Mileniul III.

Conform studiului NRDC, creșterea ponderii producției țițeiului de șist (combustibil fosil și mai poluant decât țițeiul din nisipuri bituminoase (vezi aici) în SUA, în combinație cu scăderea cererii de petrol datorată standardelor de eficiență pentru mașini și restricțiile de export ce vizează țițeiul au condus la o saturație a pieței americane. Prin urmare, industria extractivă de țiței din nisipuri bituminoase din Canada, care a exportat până în momentul de față doar către Statele Unite, trebuie să găsească noi piețe de desfacere. UE este o piață foarte atractivă, deoarece este apropiată geografic, este dependentă de importuri și are nevoie de cantități însemnate de motorină.

Noul studiu NRDC arată că importurile de țiței din nisipuri bituminoase ar putea ajunge la 700.000 de barili/zi în 2020, de la 4000 de barili/zi în 2012, dacă se duc la bun sfârșit proiectele de conducte planificate sau în curs de construcție în Canada și SUA. Studiul de evaluare a impactului efectuat de Comisia Europeană prevedea că importurile de țiței din nisipuri bituminoase din Canada vor atinge valori de 0,2% din țițeiul și carburanții utilizați în UE în 2020.

Accesul pe noi piețe este deosebit de important pentru industria de nisipuri bituminoase din Canada, pentru că aceasta plănuiește să își sporească producția, de la 1,4 de milioane barili pe zi în 2012, la 5,8 milioane până în 2030.

În momentul de față, abilitatea industriei de a se extinde este limitată de capacitatea de transport a conductelor existente. Astfel, aceasta are în plan construcția mai multor conducte care să transporte țițeiul către porturi de pe coasta de est a Canadei și către rafinăriile de pe coasta Golfului Mexic din SUA. Ambele rute sunt destinate exportului pe piața europeană.

Reglementarea strictă a combustibililor neconvenționali a fost amânată

Acest scenariu se poate adeveri dacă UE nu implementează valori de bază diferențiate ale intensității emisiilor de gaze cu efect de seră pentru combustibilii neconvenționali, printre care se află și țițeiul din nisipuri bituminoase.

Implementarea acestor valori i-ar ține departe pe furnizorii de carburanți din Europa de acest tip de combustibili, deoarece aceștia sunt nevoiți, conform reglementărilor actuale, să reducă cu 6% până în 2020 intensitatea emisiilor de gaze cu efect de seră a carburanților pe care aceștia îi pun pe piață.

Tabel studiu NRCB

Deși directiva europeană care reglementează acest aspect – Directiva pentru Calitatea Carburanților  – a fost adoptată în 2009, presiunile industriei petroliere au amânat implementarea unor reguli detaliate ce vizează etichetarea corectă a emisiilor de CO2 pentru carburanți, precum și obligații de raportare pentru fiecare companie petrolieră în parte.

Dacă aceste reguli nu se implementează, iar țițeiul din nisipuri bituminoase va începe să intre puternic pe piața europeană, studiul conchide că ținta de decarbonizare a combustibililor din Directiva mai sus menționată va fi mult mai dificil de atins.

Importurile din ce în ce mai mari, ca rezultat al construirii noilor conducte în SUA și Canada, ar crește intensitatea carbonului carburanților europeni cu 1,5% în 2020, subminând ținta de 6% de reducere a emisiilor carburanților și, în general, eforturile UE de a-și reduce impactul asupra schimbărilor climatice.

Impactul global al combustibililor neconvenționali

Extinderea exploatărilor nisipurilor bituminoase din Canada sau a celor din centura venezuelană Orinoco, precum și a altor surse de combustibili fosili neconvenționali, nu poate continua fără ca emisiile de gaze cu efect de seră rezultate în urma arderii acestora să nu aibă un impact major asupra climei globale.

În raportul World Energy Outlook din 2012 al Agenției Internaționale pentru Energie se afirmă că ”se pot consuma numai o treime dintre rezervele dovedite de combustibili fosili până în 2050, pentru ca lumea să îndeplinească obiectivul de 2 grade Celsius. ”Dacă temperatura medie globală depășește această creștere de 2 grade Celsius, efectele schimbărilor climatice vor fi catastrofale. Pentru a evita acest lucru, majoritatea țițeiului neconvențional cu conținut ridicat de carbon nu trebuie să fie exploatat”.

CE încearcă să scape de Directiva pentru Calitatea Carburanților post-2020

În cadrul pachetului pentru energie și climă post-2020, Comisia Europeană a introdus o linie de text prin care se cere abrogarea, din 2020, a țintei de 6% de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră dedicată carburanților din sectorul de transporturi. Această țintă face parte din Directiva pentru Calitatea Carburanților (FQD – Fuel Quality Directive – (98/70/EC), transpusă în legislația națională prin HG 928/2012). (În octombrie 2011, CE a publicat o propunere pentru implementarea FQD. În 2012, Statele Membre au votat asupra acestia, dar votul a fost inconclusiv şi, în momentul de față, CE trebuie să înainteze propunerea Consiliului de Miniștri. Comisia a finalizat un studiu de evaluare a impactului în 2013, dar propunerea nu a fost încă publicată).

Aceasta înseamnă că legea UE care reglementează emisiile din sectorul de transporturi încetează să existe după 2020. Decizia de a anula prematur această lege de mediu foarte importantă a fost luată de Comisie fără ca aceasta să facă vreo evaluare sau consultare înainte de a propune abrogarea ei.

Este o veste bună pentru companiile petroliere din Alberta, care vor putea să exporte țiței din nisipuri bituminoase către Europa nestingherite, dar o veste proastă pentru Europa și eforturile acesteia de a se deplasa în direcția unui sistem de transport durabil.

Cu toate acestea, există o șansă ca Statele Membre să întoarcă această decizie, când o vor discuta în Consiliul de Mediu din martie.

Daţi click pentru a vizualiza informarea asupra pericolului nisipurilor bituminoase pentru Europa. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.