Pe la începutul anilor 2000, un prieten apropiat își găsise meseria perfectă (pentru prima tinerețe)… era DJ la un post de radio. Sigur, respectivul post de radio emitea ilegal și se concentra pe localitățile din apropiere de București. Ziua era postul local de radio (sau am putea să îi spunem postul comunal), iar noaptea discotecă. Aranjamentul era perfect.
Bineînțeles, controalele nu lipseau, însă proprietarul găsea întotdeauna „soluții”. Mai mult decât atât, pentru a ieși bine și partea oficială a controlului, exista, întotdeauna, pregătit un aparat de emisie stricat, care era predat inspectorilor, pentru confiscare. Toată lumea era mulțumită.
Presupun că posturile legale de radio se întrebau cum de „pirații” pot rezista pe piață. Însă, în același timp, „pirații” își puneau aceeași întrebare. Cum puteau supraviețui posturile legale, atât de afectate de piraterie, în condițiile în care trebuiau să plătească licențe, salarii la „alb”, taxe și impozite, să respecte normele legale privind emisia… să respecte timpii de conducere și odihnă, să nu meargă cu supratonaj…? Ups! Am trecut, fără să îmi dau seama, la transporturi.
În transporturi, astăzi, este foarte greu să fii 100% legal. Știm asta! Însă, ce se va întâmpla în viitor? Iată un scenariu:
Nevoia de șoferi va continua să crească și, o dată cu asta, veniturile acestora. Indiferent că discutăm de salarii, diurne sau alte metode de atragere și motivare, costurile transportatorilor cu forța de muncă vor continua să crească, și doar firmele care țin pasul vor putea să se dezvolte.
Astăzi, este, în continuare, mai ușor pentru o firmă care nu respectă legislația privind timpii de conducere și odihnă să mențină venituri ridicate pentru șoferi. Pe un parcurs internațional, un singur șofer poate ajunge la o medie lunară de 13.000 de kilometri (sau chiar mai mult) și, astfel, își poate asigura, să spunem, un venit de 2.000 de euro. Trebuie, doar, să aibă îndemânarea de a folosi aparatele tot mai „ergonomice” și „intuitive” pentru manipularea tahografului.
O firmă care nu apelează la asemenea mijloace abia reușește să atingă 11.000 km, lunar, pentru un camion. Și, totuși, se descurcă. În ce mod? Primul pas este legat de crearea unei structuri manageriale competitive. Am discutat și cu alte ocazii despre atragerea de manageri „corporatiști” de către firmele de transport, iar tendința este în creștere. Astăzi, cele mai importante poziții par a fi: director general sau executiv, director comercial, director de resurse umane și director financiar. Posturi care, cu puțin timp în urmă, erau deținute în exclusivitate de patron și, eventual, de membri ai familiei…
O dată cu venirea noilor manageri, sau imediat după, sunt întărite soluțiile IT utilizate. Cifrele sunt precise și deciziile sunt luate în consecință. Fiecare element de cost este analizat și optimizat, performanțele fiecărui angajat sunt ușor de cuantificat, iar discuțiile cu clienții pot fi foarte detaliate.
O asemenea companie nu numai că știe câți km trebuie să parcurgă fiecare camion, în fiecare zi, dar orice disfuncționalitate este semnalată chiar în ziua și, eventual, ora la care apare problema. Pentru asemenea firme, calendarul este precis:
Ieri, fiecare client a fost analizat și s-a renunțat la cei cu profitabilitatea redusă.
Astăzi, se încearcă creșterea numărului de kilometri parcurși (plătiți).
Mâine, programul șoferilor va fi analizat pentru optimizarea activității, respectând cadrul legal.
Iar, într-un viitor nu foarte îndepărtat, panoul de bord al acestor companii va deveni automat. Factorii de decizie vor fi avertizați doar la nevoie. Un asemenea instrument, în mâinile unor oameni cu experiență… o asemenea firmă va avea un avantaj imbatabil și va putea atrage, în continuare, șoferi. Celelalte firme… vor promite, în continuare, salarii mari, însă, pentru a le obține, șoferii vor trebui să conducă până la limită și, poate, dincolo de aceasta.
Și mai trebuie spus ceva. Dacă implementezi acest tablou de bord astăzi, el va produce efectele scontate abia peste doi ani.
Acum, suntem în plină „partidă de vânătoare” – sunt căutați cei mai buni oameni și cele mai bune instrumente. Firmele care nu prind nimic…
Sunteți probabil curioși ce s-a întâmplat cu postul „pirat” de radio. Poate credeți că, până la urmă, „șarada” nu a mai mers și autoritățile au decis să îi închidă? Nici vorbă, suntem în România și aici a merge înainte este o chestiune de „voință” și nu neapărat de legalitate. Însă proprietarul a oprit activitatea la un moment dat. A considerat că nu mai merită efortul – controalele s-au îndesit, veniturile au scăzut, posturile legale au devenit mai bune, iar pretențiile angajaților… În perioada de „vârf”, a considerat că nimic nu îl poate opri – pusese la punct combinația perfectă, dar vremurile se schimbă… iar el nu a văzut semnele.
Mă întreb… ați simțit intensificarea controalelor în ultima vreme?
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro
Împreună mișcăm lucrurile!