Cu noua Clasa A, Mercedes-Benz deschide un nou capitol în segmentul compact: A-ul transmite acum emoţii deosebit de puternice prin design, are motorizări foarte performante, cu puteri cuprinse între 80 kW (109 CP) şi 155 kW (211 CP), este extrem de prietenos cu mediul (are emisii de doar 98 de grame de CO2 per kilometru parcurs) şi are cel mai bun coeficient aerodinamic din segment – 0,27. În acelaşi timp, noua Clasă A enunţă un principiu esenţial al Mercedes-Benz: siguranţa nu depinde de preţul maşinii. Cel mai accesibil model Mercedes-Benz este echipat standard, printre altele, cu dotări precum sistemul cu radar COLLISION PREVENTION ASSIST. Preţurile noii Clase A încep de la 19.900 euro (fără TVA) pentru modelul A 180 BlueEFFICIENCY.
“Mercedes-Benz devine cel mai dinamic brand auto premium din lume. Prin felul în care a fost dezvoltată, noua Clasa A este o parte importantă a acestei schimbări. Noua Clasa A este complet nouă, până în cel mai mic detaliu. În industria auto, nu ai de multe ori şansa de a începe de la zero, de la o simplă coală albă de hârtie. Inginerii noştri au profitat din plin de această oportunitate”, explică Dr Dieter Zetsche, Preşedintele Daimler AG şi Director General Mercedes-Benz Cars.
Cel mai avansat design din clasa compactă
Cu o înălţime redusă cu până la 160 de milimetri şi linii noi de design, noua Clasa A comunică dinamism încă de la prima vedere. Designul schimbat radical a fost prezentat în toată lumea cu ajutorul conceptului A-CLASS şi a fost primit cu un entuziasm debordant. Fiind aclamat cu putere, el a fost apoi implementat în versiunea de serie. Apariţia noii Clase A reprezintă prezentarea oficială a noii strategii de design Mercedes-Benz. Rezultatul este un model compact în două volume, cu un caracter unic şi distinctiv, un interior cu forme foarte sportive şi o finisare de o calitate foarte ridicată.
“Transpunerea noului stil dinamic Mercedes-Benz în clasa compactă a fost o sarcină foarte plăcută pe care a trebuit să o îndeplinim”, explică Gorden Wagner, Directorul Departamentului Design Mercedes-Benz.
“Niciun alt model din acest segment nu este atât de avansat stilistic precum Clasa A. Tipică pentru Mercedes este forma sculpturală a Clasei A. Liniile personalităţii sale, în special cele de pe lateralul autoturismului îi conferă Clasei A un volum şi un caracter unice şi foarte dinamice. Acest nou stil dinamic va fi perceput instantaneu şi la prima privire asupra interiorului”, a continuat el.
Joc spectaculos de lumină pe caroserie
Proporţiile definite puternic de suprafeţele desenate cu personalitate caracterizează exteriorul noii Clase A. Interacţiunea continuă dintre suprafeţele concave şi convexe creează un joc spectaculos de lumină pe caroserie, în special în părţile laterale ale acesteia, iar acest lucru îi conferă autoturismului o distincţie aparte.
Caracteristicile definitorii ale părţii frontale sportive sunt reprezentate de forma capotei faţă în “V”, cu farurile împinse mult spre lateralele maşinii, precum şi grila radiatorului cu steaua Mercedes încadrată de traverse duble pe fiecare parte. Bara faţă cu prizele de aer dimensionate generos sporeşte caracterul dinamic al părţii frontale. Design-ul farurilor, forma, precum şi structura lor sunt definitorii pentru conceptul de design al noii Clase A. Modulele de lumină şi LED-urile din interioarele farurilor au fost aranjate în aşa fel încât să simuleze imaginea unor flăcări atunci când sunt aprinse, în special luminile de rulare pe timp de zi şi semnalizatoarele.
Curbură de arc spre partea posterioară
Interacţiunea perfectă dintre designul dinamic şi o aerodinamică excepţională poate fi vizibilă în designul plafonului. El combină o linie curată şi dreaptă cu o curbură în formă de arc spre partea posterioară. Silueta autoturismului dezvăluie linii ce curg armonios spre spate, unde se termină într-o margine abruptă. Eleronul de pe plafon, care ascunde foarte elegant toate antenele, conferă maşinii o extra-tuşă sportivă şi finalizează spectaculos desenul plafonului.
Accentele stilistice ale părţii din spate sunt dominate de o interacţiune de forme şi muchii concave şi convexe. Stopurile continuă forma puternică a umerilor laterali ai caroseriei, iar poziţionarea lor pe orizontală accentuează lăţimea caroseriei. Funcţiile de iluminare ale stopurilor sunt asigurate de cabluri cu fibră optică şi module LED (ambele opţional). Şi aici, interacţiunea dintre design şi aerodinamică este foarte clară: finisarea stopurilor nu doar arată spectaculos – datorită muchiilor special gândite, aerul este direcţionat eficient spre spatele maşinii.
Interior: un autoturism compact cu 5 locuri veritabile şi finisare de înaltă clasă
Interiorul noii Clase A reprezintă un mare pas înainte în ceea ce priveşte calitatea – atât a materialelor utilizate, cât şi a felului în care acestea au fost desenate şi îmbinate. Liniile de design alese şi materialele de o calitate superioară au fost îmbinate pentru realizarea unui interior spectaculos.
Toate inserţiile din metal au fost argintate prin galvanizare, astfel că interiorul este decorat cu elemente reale din metal, cu efect “cool touch” – reci la atingere în comparaţie cu restul materialelor. Finisările de acest tip au fost executate cu o atenţie considerabilă acordată detaliilor şi par astfel că au fost turnate într-o singură piesă.
Tabloul de bord încorporează 5 guri de ventilaţie circulare. Inelele exterioare ale acestora au fost argintate prin galvanizare, rezultând componente executate la un nivel calitativ extrem de ridicat.
Atenţie maximă la cele mai mici detalii
Direcţia curentului de aer poate fi reglată cu ajutorul unui element rotativ ce aminteşte de o elice de avion. Finisarea acestei piese denotă o atenţie excepţională acordată detaliilor. Display-ul solitar amplasat în centrul bordului beneficiază de un panou frontal finisat în culoare negru-lucios, iar rama sa este argintie.
Instrumentarul de bord este format din două structuri informaţionale circulare, fiecare inscripţionată cu câte un set de cifre. Când autoturismul se află în repaus, acele instrumentelor de bord stau poziţionate în dreptul orei 6:00. Culoarea acelor este albă, iar la versiunile de echipare mai sportive, cum ar fi Urban sau AMG Sport, ele sunt roşii. Cifrele acestor versiuni sportive sunt argintii şi includ un fundal cu steag în carouri alb-negre. Volanul în trei braţe este echipat cu 12 butoane de comandă şi o inserţie argintie în partea inferioară.
Un hatchback sportiv ce pare lipit de drum
Faptul că noua Clasa A este un hatchback sportiv cu un centru de greutate jos este accentuat de dimensiunile sale: el măsoară 4292 x 1780 x 1433 mm (lungime x lăţime x înălţime) şi pare lipit de drum. Comparativ cu predecesorul său, care a folosit o altă filozofie de design, înălţimea noului model a fost redusă cu 162 milimetri.
Clasa A este un model cu 5 locuri. Bancheta din spate oferă spaţiu pentru 3 pasageri, deşi are un design sportiv ce pare să ofere doar două locuri individuale. Portbagajul are un volum standard VDA de 341 litri. Dacă spătarele banchetei sunt rabatate, spaţiul util disponibil creşte la 1157 litri. Standard pentru toate modelele, spătarul banchetei este fracţionabil în proporţie 60:40, cele două segmente putând fi rabatate individual. Lăţimea portbagajului între pasajele roţilor spate este de 1.050 mm.
Gama de modele: proaspătă şi personalizabilă
Cu sistem de climatizare, sistemul audio Audio 20 CD cu Bluetooth şi conexiune USB, geamuri electrice, Headlamp Assist (asistent faruri) şi volan multifuncţional cu 12 butoane, Clasa A este echipată complet chiar şi în versiunea standard. Cu ajutorul a trei linii de echipare, “Urban”, “Style”, “AMG Sport”, precum şi a trei pachete de design (“Night”, “Exclusive” şi “AMG Exclusive”) la care se adaugă o listă impresionantă de dotări opţionale, noua Clasă A poate fi configurată conform dorinţelor fiecărui client în parte.
Pe lista cu dotări opţionale se găsesc cele preluate de la modelele Mercedes-Benz din clasele superioare, precum Intelligent Light System, scaunele faţă reglabile electric cu funcţie de memorie sau bordul îmbrăcat în piele ARTICO finisat manual (ca parte a pachetului Exclusive). Toate cele trei linii de echipare oferă scaune faţă sport cu tetiere integrate şi cusături în nuanţe contrastante, ce pot fi comandate împreună cu oricare din motorizările disponibile.
Pentru clienţii care apreciază dinamismul, Clasa A oferă dotări opţionale ce vor spori şi mai mult aspectul sportiv al maşinii: centurile de siguranţă în culoare roşie de la designo sau instrumentarul de bord argintiu cu ace roşii (oferite ca parte a liniilor de echipare Urban şi AMG Sports, precum şi în cadrul pachetelor Exclusive şi AMG Exclusive).
“Noua Clasă A defineşte pulsul unei noi generaţii de modele Mercedes-Benz”, declară Dr. Joachim Schmidt, membru al Consiliului de Conducere Mercedes-Benz Cars, responsabil de Vânzari şi Marketing.
“Am creat o maşină complet nouă, care stabileşte noi standarde în segmentul său. Sunt convins că noua Clasă A va contribui decisiv la atingerea obiectivelor strategice de creştere ale Mercedes-Benz pentru anul 2020”.
Motorizări: putere mare, consum redus
O gamă largă de motorizări alimentate pe benzină sau Diesel răspunde cerinţelor şi dorinţelor clienţilor şi stabileşte noi standarde în termeni de eficienţă şi grijă pentru mediu: A 180 CDI BlueEFFICIENCY este primul Mercedes-Benz ce emite doar 98 grame de CO2 pentru un kilometru parcurs.
Mai mult, toate motorizările pe benzină sunt certificate conform standardelor de poluare Euro 6, ce vor deveni obligatorii abia din 2015. Toate motorizările noii Clase A oferă în standard funcţia ECO start/stop. Motorizările pot fi combinate cu noua transmisie manuală în şase trepte (standard) sau cu transmisia automată cu dublu-ambreiaj 7G-DCT, ce combină în mod ideal comfortul cu sportivitatea.
Consum redus cu până la 35 de procente comparativ cu modelele precedente, dar putere crescută considerabil – astfel poate fi caracterizată noua gamă de motorizări a noii Clase A.
Motoarele diesel: trei unităţi puternice şi eficiente
Noul motor Diesel de bază, cu seria OM 607, dezvoltă 80 kW (109 CP), oferă un cuplu maxim de 260 Nm, este echipat cu transmisia manuală, consumă 3.8 litri pentru 100 km parcurşi şi emite doar 98 g CO2/km. Noua valoare de consum reprezintă o îmbunătăţire de 22 de procente faţă de precedentul model de 60 kW (82 CP) A 160 CDI, care consuma 4.9 litri.
Noul motor Diesel de top, A 220 CDI, este cu 25% mai performant decât predecesorul său: dezvoltă o putere de 125 kW (170 CP) şi un cuplu maxim de 350 Nm şi, în combinaţie cu transmisia automată cu dublu-ambreiaj 7G-DCT, consumă doar 4.3 litri/100 km parcurşi (date provizorii). Datele fostului model A 200 CDI erau 103 kW (140 CP), 5.7 litri, şi 149 g de CO2/km.
Motoarele cu benzină: supraalimentate cu turbo şi echipate toate cu injecţie directă
O comparaţie directă între noul şi fostul model A 200 demonstrează cum au avansat propulsoarele pe benzină: cu 115 kW (156 CP) şi 250 Nm cuplu maxim, noul motor oferă performanţe dinamice mai bune, dar consumă doar 5.4 litri/100 km (127g CO2/km – date pentru transmisia 7G-DCT), valoare scăzută cu 26 procente faţă de modelul precedent (100 kW, 185 Nm, 7.4 l/100 km, 174 g CO2/km).
Chiar şi noul model de top echipat cu 7G-DCT şi care produce 155 kW (211 CP) şi 350 Nm este simţitor mai eficient, datorită consumului de 6.1 litri şi emisiilor de CO2 de 143 g.
Nu doar motorizările şi transmisiile complet noi reprezintă factorii decisivi în atingerea acestei eficienţe remarcabile. Datorită sistemului modular folosit la construcţia transmisiilor a fost posibilă setarea perfectă a acestora pentru fiecare motor în parte. O importanţă deosebită o are şi aerodinamica maşinii, cu o valoare remarcabilă a coeficientului de doar 0.27.
“Noile motorizări în patru cilindri de la Mercedes-Benz ocupă o poziţie mondială de top în termeni de performanţă, eficienţă de nivel înalt şi emisii poluante foarte mici. Ele sunt impresionante datorită modului rafinat în care livrează valorile de putere ridicate şi le oferă clienţilor un grad ridicat de fineţe,” declară Profesor Dr Thomas Weber, membru al Consiliului de Conducere Daimler, responsabil pentru Cercetare în cadrul Grupului şi Dezvoltare Autoturisme Mercedes-Benz.
Suspensie: agilitate şi sportivitate rafinată
Sportivitatea rafinată înseamnă agilitatea maximă, combinată cu sentimentul de siguranţă conferit de stabilitatea perfectă la rulare, precum şi cu un nivel foarte ridicat de confort, toate aceste atribute fiind specifice mărcii.
Trenul de rulare al noii Clase A are o punte spate cu suspensie independentă şi configuraţie cu patru braţe, direcţie servo-asistată electric cu funcţii de asistare şi sistem ESP® cu “Extended Traction Control” (XTC).
În timpul dezvoltării, experţii în suspensii au folosit în mod intens simulările şi simulatoarele de condus la centrul de dezvoltare Mercedes din Sindelfingen ca parte a testului “digital” de drum şi manevrabilitate.
Pentru atingerea unei manevrabilităţi foarte bune şi a unui comportament foarte dinamic, precondiţiile sunt excelente în cazul Clasei A. Aceasta deoarece, faţă de predecesorul său, noul A are centrul de greutate mai jos cu 24 mm şi poziţia de conducere mai jos cu 174 mm.
O nouă caracteristică a maşinii este puntea spate cu suspensie independentă cu patru braţe: forţele sunt absorbite de fiecare roată spate prin intermediul a patru braţe independente. Acest lucru înseamnă că forţele dinamice longitudinale şi laterale sunt controlate independent. Prinderile roţilor şi conexiunile cu arcurile sunt construite din aluminiu pentru reducerea maselor componentelor nesuspendate. Obiectivul a fost obţinerea unei agilităţi laterale ridicate cu stabilitate mare la rulare şi pierderi minime de aderenţă ale punţii spate.
Trei setări sunt disponibile pentru şasiu şi suspensie: suspensia confort, cea sport, disponibilă opţional pentru un tren de rulare şi o manevrabilitate mai sportive (oferită împreună cu pachetul opţional Dynamic Handling sau linia de echipate AMG Sport), precum şi setarea de suspensie sport ultra-performantă.
Aceasta este standard pentru modelul de top A 250 Sport şi este etichetată drept “engineered by AMG”. Datorită sistemelor de suspensie nou concepute, noua Clasa A are un comportament neutru, cu ruliu foarte mic şi cu o tendinţă extrem de redusă de subvirare. Şoferul este astfel capabil să controleze schimbările de direcţie ale maşinii cu un input minim acordat direcţiei, dar cu un răspuns foarte precis venit din partea acesteia. La ieşirile în forţă din viraje, tendinţa subviratoare este redusă şi mai mult, datorită funcţiei speciale a ESP®-ului, “Extended Traction Control” (XTC). Datorită acesteia, ESP® asigură asistenţă prin controlul individual asupra vitezei de rotaţie a roţilor aflate pe interiorul virajului.
Siguranţă: stabilim cele mai înalte standarde ale clasei
Într-un mod absolut inovator, noua Clasă A este echipată standard cu un sistem de avertizare a coliziunilor iminente, cu funcţionare pe bază de radar şi sistem adaptiv Brake Assist, sisteme care împreună scad riscul producerii accidentelor. Sistemul COLLISION PREVENTION ASSIST este capabil să atenţioneze şoferul Clasei A vizual şi auditiv pentru a-l alerta în cazul în care detectează posibilitatea producerii unui impact şi pregăteşte sistemul Brake Assist pentru cel mai precis răspuns al sistemului de frânare. Acestea vor opera la capacitate maximă imediat ce şoferul acţionează pedala de frână în mod decisiv.
“Cu noua Clasa A, Mercedes-Benz stabileşte noi standarde în multe segmente ale industriei, dar mai ales atunci când vine vorba de siguranţă”, subliniază Prof. Dr. Thomas Weber, Membru al Consiliului de Conducere Daimler AG, responsabil pentru Cercetare în Grup şi Director al Dezvoltării în cadrul diviziei Auto Mercedes-Benz. “Noua Clasa A oferă cel mai ridicat standard de siguranţă întâlnit vreodată în clasa sa de autoturisme” a completat acesta.
O serie largă de sisteme de asistentţă au fost preluate de Clasa A de la modelele din clasele superioare sau au fost dezvoltate mai intens în cadrul acestui model, pentru creşterea siguranţei pasagerilor:
• Adaptive Highbeam Assist – asistent faruri pentru fază lungă
• Blind Spot Assist şi Lane Keeping Assist – asistent pentru unghiul mort şi pentru păstrarea benzii de mers.
• ATTENTION ASSIST (standard) – asistent pentru detectarea oboselii
• Active Parking Assist cu ghidare la parcare
• Funcţie Brake hold – susţinerea automată a maşinii la staţionare
• Hill-Start Assist – asistent la plecare din rampa
• LINGUATRONIC – asistent comenzi vocale
• Cameră video marşarier
• DISTRONIC PLUS – sistemul de cruise control adaptiv
În premieră în segmentul compact: PRE-SAFE® acum disponibil pentru prima oară
Disponibilitatea sistemului PRE-SAFE® de protecţie preventivă a pasagerilor reprezintă o nouă premieră pentru Clasa A. În acelaşi timp, este un nou pas în continua extindere a acestei dotări inovatoare, ce a fost lansată în premieră pe Clasa S în anul 2002. Caracteristicile de bază ale sistemului PRE-SAFE® sunt centurile de siguranţă cu pretensionare reversibilă, închiderea automată a geamurilor laterale şi a trapei în cazul detectării unui accident iminent şi poziţionarea automată şi imediată a scaunelor faţă complet reglabile electric în poziţia ideală pentru oferirea unei protecţii maxime în caz de accident.
PRE-SAFE® este un sistem activ în permanenţă şi poate fi activat ca răspuns la detectarea unor mişcări dinamice longitudinale sau laterale extreme, fie ca urmare a intervenţiei anumitor funcţii de asistenţă.
Caroseria: rigiditate mare şi protecţie inteligentă
Noua Clasa A a trecut prin programul foarte strict de testare la impact, test utilizat de Mercedes-Benz. Acesta include nu doar 30 de configuraţii diferite de posibil impact, folosite de instituţiile internaţionale din domeniul testării maşinilor, ci şi nouă teste speciale de impact, printre care testul de răsturnare pe plafon de la înălţime, sau testul pole – impact lateral cu un stâlp, inventat chiar de marca Mercedes.
Capacitatea Clasei A de a satisface standarde de siguranţă ce depăşesc cu mult normele în vigoare este demonstrată de un alt test de impact realizat intern de Mercedes-Benz. Este vorba de un impact frontal, la viteză foarte ridicată, între noua Clasa A şi o viitoare limuzină de lux Mercedes-Benz, test în urma căruia Clasa A demonstrează că le oferă pasagerilor săi un compartiment foarte stabil şi şanse excelente de a supravieţui.
Siguranţa mare oferită de sistemele de asistenţă se datorează dezvoltării speciale a acestora în ideea că noua Clasă A va fi utilizată şi ca maşină de familie. O atenţie deosebită a fost acordată siguranţei oferite pasagerilor ce ocupă locurile din spate. Centurile de siguranţă pre-tensionate cu ajustarea pe înălţime sunt standard pentru scaunele laterale. Airbagurile laterale spate sunt disponibile opţional. Şoferul şi pasagerul din dreapta faţă sunt protejaţi de un nou tip de airbag pentru torace şi pelvis ce acoperă toată partea laterală a corpului. Pentru protecţia capetelor sunt oferite în dotarea standard airbaguri cortină.
Tehnologie: Integrare completă pentru iPhone® în noua Clasă A
Integrarea completă a dispozitivelor iPhone® în sistemul de entertainment cu interfaţa revoluţionară a noii Clase A permite generaţiei Facebook să afirme că se simte în maşină la fel ca şi în faţa calculatorului. “Drive Kit Plus for the iPhone®” va fi disponibil ca accesoriu de la sfârşitul acestui an şi se va putea comanda ca dotare opţională începând cu primul trimestru 2013.
Acest kit va permite utilizatorului de Clasă A şi iPhone® să se conecteze la Facebook, Twitter, să utilizeze aplicaţiile Daimler şi să acceseze lumea digitală direct de la bordul maşinii. Kit-ul pentru iPhone include şi un software de navigaţie de ultimă generaţie de la Garmin, cu informare în timp real asupra traficului, bazată pe datele din Internet, căutare online a punctelor de interes (POI) şi afişare 3D a hărţilor.
Sistemul Audio 20 poate fi utlizat cu “Drive Kit Plus for the iPhone®”. El include twin tuner pentru radio, CD-player capabil să redea fişiere MP3, precum şi interfaţa Bluetooth® cu funcţii hands-free şi audio streaming. Display-ul color al acestui sistem are o diagonală de 14.7 cm. Datorită unei noi funcţii denumită “Cover Art”, sistemul este capabil să afişeze copertele fişierelor ascultate dacă acestea includ astfel de informaţii vizuale.
Sistemul Becker® MAP PILOT reprezintă o variantă foarte accesibilă de navigaţie cu afişare 3D a hărţilor. El lucrează împreună cu sistemul Audio 20 şi poate fi montat şi ulterior ca accesoriu în baza unei preechipări realizate în fabrică. Sistemul Becker® permite setarea destinaţiilor prin comanda vocala şi are o interfaţă foarte ergonomică. Avantajul său în faţa unor sisteme similare aftermarket îl reprezintă integrarea perfectă în maşină – foloseşte comenzile centrale ale sistemului Audio 20, precum şi display-ul acestuia, este poziţionat elegant în torpedo şi poate fi actualizat prin intermediul unui portal de Internet.
Sistemul multimedia COMAND Online oferă acum acces la Internet prin conectarea la un telefon mobil capabil să ofere o astfel de conexiune. Astfel, COMAND Online oferă acces la diverse servicii online Mercedes-Benz. Acestea includ informări asupra stării vremii şi o căutare specială de locaţii prin intermediul Google.
De-asemenea, sistemul permite descărcarea şi utilizarea unei rute create în prealabil în Google Maps pe PC şi trimisă către maşină. Sistemul mai oferă şi o nouă aplicaţie “News”, ce poate fi configurată pentru redarea de noutăţi din politică, financiar şi tehnologie. Toate informaţiile sunt afişate astfel încât să fie lizibile clar chiar şi când maşina este în mişcare.
Mercedes-Benz Clasa A: continuarea unei poveşti de succes
La nivel global, Clasa A a fost un succes încă de la lansarea iniţială din 1997, când a creat un sub-segment al clasei sale datorită unui concept unic de design. A doua generaţie, lansată în 2005, a fost comercializată în peste un milion de exemplare.