Dupa cea mai recenta batalie din IRC, la San Marino, raliul actiunea se muta, in premiera, in Romania pentru etapa de macadam de la Sibiu. Fost „Supporter Event” in Intercontinental Rally Challenge, Raliul Sibiului Romania a fost organizat pentru prima data in 2001. A devenit apoi unul dintre cele mai importante evenimente sportive din Romania si acest lucru se reflecta si in lista de start din acest an: 59 de masini se vor alinia la linia de plecare pentru a parcurge probele dificile din jurul orasului Sibiu, amplasat la 280 km de Bucuresti. Astfel, Sibiul gazduieste primul din cele patru raliuri din estul Europei care urmeaza in calendarul IRC. Dupa Romania, concurenții din IRC vor trece in Republica Ceha, apoi Ucraina si Bulgaria. Toate aceste etape vor fi prezentate in transmisiile TV de pe canalul Eurosport. Pe langa faptul ca este etapa in IRC, Raliul Sibiului este runda a cincea din Campionatul National de Raliuri Dunlop, ceea ce va insemna un numar mare de piloti locali la start, dar si etapa eveniment in FIA European Rally Cup.
Joi, 19 iulie, incepand cu ora 20.00 va avea loc o demonstratie pe strazile din centrul orasului, iar de la ora 21.00 startul festiv in Piata Mica. Parcul de service este gazduit in premiera de centrul istoric al Sibiului, chiar in inima orasului. Tot aici vor avea loc ceremoniile de start si sosire.
Echipajele vor parcurge 100 km de proba speciala in fiecare zi. Programul va incepe vineri, 20 iulie, la ora 14.31, cu prima din cele 7 probe ale zilei. Sambata, actiunea debuteaza la ora 11.12, iar pilotii au de parcurs inca 5 probe speciale.
Eelemente-cheie
Desi este considerat un raliu pe macadam, Raliul Sibiului Romania are si portiuni de asfalt incluse in probele speciale. Celebra proba Santa Max se va desfasura pe pe ambele suprafete, iar speciala Paltinis, de 10 km, este in totalitate pe asfalt.
Probele de macadam de la Sibiu nu sunt cele mai dure din lume, dar pericolul unei pene de cauciuc este prezent la fiecare pas. In plus, temperatura ambientala va depasi cel mai probabil 30 de grade, asa ca echipajele vor fi solicitate la maxim, mai les pe Gatu Berbecului, cea mai lunga proba speciala a raliului, de 28,5 km.
Amenajarea probelor a inceput cu cateva saptamani in urma, pentru ca evenimentul auto cel mai important gazduit de orasul Sibiu sa fie un succes si la acest capitol.
5 informatii
* Raliul Sibiului este al 3-lea raliu pe macadam din calendarul IRC, dar are si cateva portiuni de asfalt. In total sunt 4 etape pe macadam in IRC, ultima fiind cea din Cipru.
* Avand in vedere ca lista de start este plina de echipaje intenationale, sansele ca invingatorul sa fie din afara Romaniei sunt foarte mari. Nu ar fi insa prima data cand se intampla acest lucru. Ultimii 4 invingatori de la Sibiu au fost nascuti in afara granitelor Romaniei.
* Superspeciala care se va disputa vineri si sambata va avea loc pe circuitul de rallycross. Echipajele vor parcurge doua cate doua spectaculoasa proba de 1,9 km.
* Jarkko Miettinen este singurul pilot care a castigat Raliul Sibiului dar si o etapa din IRC, Raliul Chinei in 2008.
* Raliul Sibiului Romania este al doilea eveniment sportiv ca importanta la nivel international, organizat in tara noastra, dupa finala UEFA League.
Batalia pentru victorie
Dupa ce a pierdut victoria la mustata in etapa precedenta din San Marino, Andrea Mikkelsen (foto) spera sa obtina maximum de puncte pe suprafata sa preferata, pentru a avea sanse la un al doilea titlu de campion IRC consecutiv. Mikklesen piloteaza pentru echipa Skoda UK si va fi unul dintre principalii piloti de urmarit pe probele speciale de la Sibiu.
Unul dintre principalii sai adversari va fi Sepp Wiegand. Germanul vine la Sibiu dupa ce a obtinut prima sa victorie de proba speciala in IRC. Este un pilot experimentat si va incerca sa urce pe podiumul de la SIbiu.
Legendarul Francois Delecour va implini 50 de ani in luna august. Va fi prezent la Sibiu, precedenta sa prezenta in IRC fiind in Turul Corsicii disputat in luna mai. Delecour a renuntat la Renault Megane RS in favoarea unui Peugeot 207 S2000. Delecour se va lupta pentru victorie, mai ales ca el cunoaste acest raliu, francezul participand si la editia de trecut.
Marco Tempestini, pilotul italian stabilit in Romania va trece si el pe un automobil Super 2000 pentru etapa de la Sibiu. Invingatorul de anul trecut a concurat in acest an pe un Subaru Impreza R4 STI in etapele IRC de pana acum, dar pentru Sibiu a optat pentru o Skoda Fabia.
Suedezul Patrick Flodin va lua startu cu Ford Fiesta S2000, masina inscrisa de echipa Petter Solberg Engineering. Dupa abandonul din San Marino unde a reusit sa parcurga doar o singura proba speciala, Flodin vine la Sibiu si va incerca sa obtina cat mai multe puncte, el fiind un specialist al macadamului.
Francezul Mathieu Arzeno si colegul sau Michael Burri vor fi prezenti la Sibiu alaturi de doua automobile Peugeot 207 S2000 ale echipei Sainteloc Rancing.
Lista de automobile S2000 este completata de pilotul local Dan Gartofan, la volanul unei Skoda Fabia, dar si de Gergo Szabo care va concura tot pe o astfel de masina.
IRC Production Cup
Cu doua victorii obtinute in acest sezon, Andreas Aigner este favorit pentru o noua victorie la Sibiu la volanul masinii sale Subaru Impreza R4 STI inscrisa de echipa Stohl Racing. Austriacul vine la SIbiu cu un navigator nou, celebra Ilka Minor preluand locul Danielei Ertl, cea care sta de obicei in dreapta lui Aigner.
Pilotii romani Valentin Porcisteanu si Bogdan Marisca vor fi cu siguranta cei mai in masura sa-i puna proble austriacului, mai ales ca Csaba Spitzmuller, liderul competitiei interne, va lipsi de la startul Raliului Sibiului datorita unor probleme de sanatate.
Raliul Sibiului va marca si revenirea italianului Marco Cavigioli in IRC. Pilotul italian a castigat prima editie a IRC 2WD Cup in 2008.
Pilotii locali Vlad Cosma si Alex Filip vor fi cei mai mari adversari pentu Harry Hunt, cel care a castigat aceasta clasa in San Marino. Pe lista de start la clasa automobilelor cu doua roti motrice vor mai fi si austriacul Michael Kogler cu un Renault Clio R3, italianul Davide Catania si Sebastian Barbu, ambii cu Citroen DS3 R3.
IN LUMINA REFLECTOARELOR: MARCO TEMPESTINI
Pilotul italian stabilit in Romania, Marco Tempestini, a castigat Raliul Sibiului anului trecut si este la al saptelea start intr-o etapa de IRC in acest an.
Ce ii asteapta pe pilotii din IRC la Sibiu?
- Un raliu deosebit care ii va face fericiti. Seamana un pic cu vechiul Raliu Acropolis din Grecia, dar cu drumuri mai bune. Nu este un macadam perfect, sunt multe pietre si penele sunt la ordinea zilei. Probele de noapte atrag multi fani, iar anul acest probabil vor depasi toate asteptarile.
Unele probe au si sectiuni de asfalt. Cat de dificil va fi sa le parcurgi cu o masina setata pentru macadam?
- Exista bucati de asfalt dar sunt rapide si largi, deci nu este o problema sa le parcurgi cu pneuri de macadam. Iar proba disputata pe asfalt este in urcare si are numeroase ace de par.
Cat de dificil va fi pentru cei care concureaza la Sibiu pentru prima data?
- Este un pic diferit de raliurile cu care sunt obisnuiti, dar va fi o provocare interesanta pentru toata lumea. Temperaturile vor fi ridicate si asta ridica ceva probleme.
Esti un pilot care a luat constat startul la Sibiu. De cate ori ai concurat aici?
- Am parcurs raliul de sase ori si am castigat editia de anul trecut. Este un raliu dificil si de multe ori este o loterie. Cine ataca de obicei nu castiga, dar nici cel care asteapta nu are sanse la succes. Strategia este foarte importanta in acest raliu.
Ai folosit pana acum un Subaru Impreza R4 STI, dar acum vei schimba pentru o Skoda Fabia S2000. De ce?
- Am avut doua abandonuri in IRC Production Cup si am decis sa schimb Subaru cu Skoda. Am facut cateva teste si este cea mai buna alegere pentru mine. Desi stiu probele foarte bine si voi concura cu un automobil S2000 imi va fi foarte greu sa fac fata unor piloti ca Andreas Mikkelsen care va fi foarte rapid.
CARTE DE VIZITA
Eveniment: Raliul Sibiului Romania, Intercontinental Rally Challenge, etapa 8 din 13, etapa a 5-a din Campionatul National de Raliuri, etapa eveniment in FIA European Rally Cup
Start: cursa demonstrativa, ora 20:00 sart festiv in Piata Mica, 21:00, joi 19 iulie
Sosire: Piata Mica, Sibiu, 19:00, sambata 21 iulie
Rally HQ: Primaria Sibiu, Piata Mica, Sibiu, Romania
Service parc: Piata Mare, Sibiu
Cifre: Echipaje inscrise: 59; Probe speciale: 12; Distanta: 200.20 kilometri; Legatura: 357.70 kilometri;
Total: 557.90 km; suprafata: Macadam cu portiuni de asfalt
PUNTE SI STATISTICA
Piloti IRC
- Andreas Mikkelsen (Norvegia) 107 p;
- Jan Kopecky (Cehia) 83 p;
- Juho Hanninen (Finlanda) 68 p;
- Sepp Wiegand (Germania) 52 p;
- Giandomenico Basso (Italia) 40 p;
- Bryan Bouffier (Franta) si Umberto Scandola (Italia) 27p;
- Dani Sordo (Spania) 25 p;
- Craig Breen (Irlanda) si Freddy Loix (Belgia) 18 p.
Copiloti IRC
- Ola Fløene (Norvegia) 107p;
- Cehia) 83 p;
- Mikko Markkula (Finlanda) 68 p;
- Timo Gottschalk (Germania) 52 p;
- Mitia Dotta (Italia) 40 p;
- Guido D’Amore (Italia) si Xavier Panseri (Franta) 27 p;
- Carlos del Barrio (Spania) 25 p;
- Gareth Roberts (Marea Britanie) si Lara Vanneste (Belgia) 18 p.
- Constructori IRC
- SKODA 282 p;
- Peugeot 154 p;
- M-Sport 84 p;
- Renault 64 p;
- Subaru 63 p;
- Honda 28 p.
Piloti IRC Production Cup
- Andreas Aigner (Austria) 50 p;
- Marco Tempestini (Romania) 48 p;
- Robert Consani (Franta) 47 p;
- Garry Jennings (Marea Britanie), Ricardo Moura (Portugalia), Jarkko Nikara (Finlanda) si Massimiliano Rendina (Italia) – 25 p;
- Johan Heloïse (Franta) 22 p;
- Toshi Arai (Japonia), Bob Colsoul (Franta), Donagh Kelly (Irlanda), Sergio Silva (Portugalia) si Gergo Szabo (Ungaria) 18 p.
- Copiloti IRC Production Cup
- Daniela Ertl (Austria) 50 p;
- Dorin Pulpea (Romania) 48 p;
- Nicolas Klinger (Franta) 47 p;
- Sancho Eiró (Portugalia), Jarkko Kalliolepo (Finlanda), Barry McNulty (Marea Britanie) si Mario Pizzuti (Italia) 25 p;
- Thibault Gorczyca (Franta) 22 p;
- Tom Colsoul (Franta), Kevin Flanagan (Irlanda), Borbely Karoly (Romania), Dale Moscatt (Australia) si Fernando Nunes (Portugalia) 18 p.
- Piloti IRC 2WD Cup
- Harry Hunt (Marea Britanie) 58 p;
- Martin Kangur (Estonia) 33 p;
- Petru-Antone Boschetti (Franta), Simone Campedelli (Italia), Robert Consani (Franta), Paulo Maciel (Portugalia), Marty McCormack (Marea Britanie) si Joan Vinyes (Spania) 25 p; 9 Davide Catania (Italia) 20 p;
- Gorka Antxustegui (Spania), Melissa Debackere (Belgia), François Delecour (Franta), Paolo Diana (Italia), Tommy Doyle (Irlanda) si Énio Medeiros (Portugalia) 18 p.
- Copilloti IRC 2WD Cup
- Robbie Durant (Marea Britanie) 58 p;
- Danilo Fapani (Italia), Filipe Gouveia (Portugalia), Nicolas Klinger (Franta), Benoit Manzo (Franta), Jordi Mercader (Spania), David Moynihan (Irlanda) si Andres Ots (Estonia) 25 p;
- Cindy Cokelaere (Belgia), Andrea Mini (Italia), Liam Moynihan (Irlanda), Paulo Rego (Portugalia), Dominique Savignoni (Franta) sid Gabriel Suarez (Spania) 18 p.
- Constructori IRC 2WD Cup
- Renault 219 p;
- Honda 83 p;
- M-Sport 60 p;
- Peugeot 41 p;
- SKODA 8 p. (M.S.)