TRANS CAR – Modernizare accelerată

Compania sibiană a intrat în ultimii ani într-un program susţinut de modernizare, iar rezultatele sunt vizibile – consolidarea profitului şi înnoirea flotei.

 

Schimbarea flotei a demarat anul trecut, când Trans Car a achiziţionat 28 de camioane Mercedes-Benz EURO 6. Autovehiculele noi au fost preluate în cadrul unui contract de buy back cu finanţare MBFS, înlocuind parcul mai vechi. „Dorinţa noastră este ca, într-o perioadă de cinci ani, să reînnoim toată flota. Maşinile cu ani de fabricaţie 2001 – 2004 au fost vândute, iar următoarele care probabil vor fi predate prin acelaşi tip de contract de buy-back vor fi cele din 2004-2006, cu remorcile aferente“, a precizat Iulian Sandor, director general Trans Car. La ora actuală, compania s-a specializat pe transportul în industria automotive, existând, totodată, o flotă importantă de vehicule destinate transportului frigorific. „Sunt anumite perioade în care ne bazăm pe dubele frigorifice. Tarifele sunt mai bune, cele externe fiind mult peste medie. Cele 56 de dube frigorifice pe care le deţinem datează din 2003-2008. Urmează să decidem dacă, o dată cu înnoirea parcului, vom păstra şi acest segment de transport sau vom renunţa încet, încet, axându-ne pe automotive, unde nu ducem lipsă de comenzi“, a explicat Iulian Sandor. Pentru transportul internaţional, menţinerea unui parc nou de camioane reprezintă un aspect extrem de important, având în vedere atât costurile de exploatare, cât şi taxele de drum, ce cresc de la an la an şi sunt calculate în funcţie de norma de poluare. „În condiţiile în care EURO 3 are taxele cu 20% mai mari decât EURO 5, costurile nostre depăşeau tarifele uzuale la export“, a arătat Iulian Sandor.

Accent pe intracomunitar

Noile achiziţii creează posibilitatea de a dezvolta transportul pe relaţii intracomunitare, iar această direcţie strategică pare firească în contextul creşterii preţului carburantului în România şi a unor tarife de export mici.„În prezent, aproximativ 45% din parc este reprezentat de prelate mega, iar acestea sunt destinate în principal transportului intracomunitar. Încercăm să menţinem un echilibru în ceea ce priveşte perioada în care aceste maşini rămân în afara ţării. Pe de o parte trebuie să oferim clienţilor camioanele contractate şi, în acelaşi timp, să asigurăm şoferilor un minim de confort privind grija lor faţă de problemele familiale“, a precizat directorul general Trans Car. Bineînţeles, transportul intracomunitar permite realizarea unui număr mai mare de km, pe lângă tarifele mai bune. Astfel, camioanele noi au ajuns la 13.000 de km parcurşi pe lună. Cele utilizate pe relaţiile internaţionale România – Occident ajung la 8.500 – 9.000 km/lună din cauza timpului pierdut în România, a infrastructurii rutiere deficitare.

Alimentări controlate

Noile camioane mai oferă un avantaj apreciabil – consumul de carburant. „Cele noi au un consum extraordinar, înregistrând şi scăderi de 3 l/100 km faţă de modelele mai vechi EURO 5 şi EURO 3“, a arătat Iulian Sandor. Consumul mediu la nivelul companiei se situează astăzi la 31-32 l/100 km, în perioada de vară, iar pentru perioada de iarnă acceptăm o creştere de maxim 5%. Menţinerea costurilor cu motorina la un nivel cât mai scăzut reprezintă astăzi o prioritate în transporturi. Pe lângă monitorizarea consumului, Trans Car a creat un sistem prin care şoferilor li se comunică unde şi cât să alimenteze. Astfel, pe de o parte, camioanele nu mai merg în permanenţă cu rezervoarele pline (riscul de a fi victima unui furt scade) şi, pe de altă parte, apare posibilitatea de a negocia mai eficient cu furnizorii de carburant. Actuala modalitate de organizare permite, de exemplu, alimentarea cu predilecţie din anumite staţii şi astfel obţinerea unor reduceri suplimentare ale preţului în staţiile respective. Totodată, menţinerea controlului asupra costurilor înseamnă şi acordarea unei atenţii deosebite în cazul fiecărui decont de cursă în parte. „Au existat cazuri în care modificarea greutăţii pe CMR a dus la un consum suplimentar de combustibil, având în vedere faptul că decontarea motorinei se face adăugând la consumul de bază pe cel suplimentar datorat greutăţii transportate, trecută pe CMR. Dacă nu eşti atent la deconturi, se poate pierde foarte mult. Persoanele care se ocupă de aceste aspecte sunt inteligente şi meticuloase.“

Şoferi pregătiţi pentru comunitate

Preocuparea pentru asigurarea numărului necesar de conducători auto este permanentă.

„Şoferi cu un minim de experienţă de 5-6 ani, care să aibă şi cunoştinţe de mecanică, să gestioneze şi situaţii de urgenţă sunt foarte greu de găsit. Nu este atât de grea meseria, având în vedere cât de moderne sunt acum camioanele, greu este să stai departe de casă 2 – 3 luni, să aştepţi în parcare, o zi, două, până iei o comandă… presiunea psihică este relativ mare“, a explicat Iulian Sandor. Astfel, o soluţie o poate reprezenta asumarea pregătirii unor şoferi noi. În cazul Trans Car, şoferii noi beneficiază de o pregătire teoretică şi una practică (însoţitori pe curse interne). Apoi urmează o parte de pregătire cu un mentor, un şofer mai vechi, cu experienţă, şi, numai după un stagiu de 4 – 6 luni, poate deveni titular pe o maşină care va efectua transport internaţional.

Dar lucrurile nu se opresc aici.

„Avem în Sibiu, chiar în holding, Liceul Tehnologic Transcom, care pregăteşte personal în meseriile specifice activităţii de transport, de la tehnician transporturi până la şoferi. Pregătirea de personal în toate specialităţile necesare într-o firmă de transport (şoferi, mecanici, electricieni auto etc) reprezintă o prioritate pentru noi, iar liceul deţinut de holding reprezintă un atu important în acest sens. Vrem să-i încurajăm pe tineri, care nu au probleme de familie, să preia în 6 luni, maxim 1 an de la angajare, o maşină de comunitate. Nu excludem, evident, angajarea de personal din afară, dar dacă reuşim din resurse proprii, este un avantaj pentru noi“, a arătat directorul general Trans Car. Planurile de viitor ale companiei includ realizarea unui sistem IT integrat, care să permită o mai bună vizibilitate a tuturor operaţiunilor. Acest sistem va fi realizat de o altă companie din cadrul holdingului, specializată pe produsele IT. „Lucrăm acum la un program integrat pe parte de exploatare. Este o centralizare a informaţiilor, datele se introduc o singură dată, astfel scutim mână de lucru şi scade riscul erorilor. Pornim de la urmărirea pe GPS cu rapoartele aferente, facturare, contabilitate, gestiune clienţi şi furnizori şi până la bilanţ. Deocamdată, suntem în faza de preluare date şi rapoarte de pe GPS“, a explicat directorul general Trans Car.

„Pentru reducerea riscului de neîncasare, este foarte bine să lucrezi cu clienţi puţini, dar consacraţi. Pe de altă parte, pentru a reduce expunerea pe un client, niciunul dintre aceştia nu ar trebui să depăşească 20% din cifra de afaceri. Cel mai mare client al nostru reprezintă puţin peste 15% din cifra noastră de afaceri.“

„Noile reguli din Franţa şi Belgia privind odihna săptămânală a şoferilor ne afectează într-o anumită măsură, dar preferăm să suportăm, împreună cu clientul nostru, costurile suplimentare, evitând astfel amenzile de 1.800-30.000 euro prevăzute în noile reglementări. Este vorba de aproximativ 110 euro pentru un final de săptămână pentru fiecare şofer – cazare la hotel şi parcare păzită pentru camion. Cu clientul respectiv am ajuns la acest consens să împărţim cheltuiala. Dacă această prevedere legislativă se va extinde şi în statele limitrofe, va fi o catastrofă.“

Radu BORCESCU

radu.borcescu@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.