STILL a prezentat mai multe motostivuitoare inteligente şi sisteme de soluţii pentru intralogistică inovatoare în Pavilionul 8/Standul 241 la LogiMAT, între 25 şi 27 februarie 2014. Juriul independent care va vota Motostivuitorul Internaţional al Anului (IFOY) a confirmat acest lucru, recent nominalizând trei motostivuitoare STILL.
Noul motostivuitor cu contragreutate STILL RX 70-50, cu motor diesel-electric şi capacitate de încărcare de 5 t, motostivuitorul pentru picking vertical comenzi EK-X şi sistemul pentru vehicule controlate automat iGo Easy s-au calificat în runda finală şi au şansa de a-şi dovedi performanţele în cadrul testelor şi evaluărilor riguroase care vor avea loc la mijlocul lunii martie.
Eficienţa în prim plan
Testul IFOY vizează utilizarea practică a motostivuitoarelor. Printre altele, evaluarea se va referi la reducerea costurilor şi eficienţa energetică, durabilitate, siguranţă, ergonomie şi design al echipamentelor. Sponsorul şi iniţiatorul evenimentului Motostivuitorul Internaţional al Anului (IFOY) este grupul Tehnologii de Transport şi Intralogistică din cadrul Asociaţiei Germane de Inginerie (VDMA). Juriul internaţional IFOY este format din 17 jurnalişti specializaţi din 13 ţări europene. De asemenea, experţii din cadrul Institutului Fraunhofer pentru Flux de Materiale şi Logistică (IML) vor evalua pentru prima dată valoarea inovatoare a motostivuitoarelor şi soluţiilor, conform unor metode noi şi în comparaţie cu concurenţii direcţi din piaţă. Câştigătorii vor fi anunţaţi în cadrul ceremoniei de deschidere a CeMAT, la Hanovra, pe data de 19 mai. Vizitatorii au putut testa pe viu, în premieră, două din cele trei motostivuitoare nominalizate, în cadrul LogiMAT: motostivuitorul EK-X pentru picking vertical comenzi şi iGo Easy, nominalizat la categoria Vehicule Controlate Automat (AGV).
Un utilaj… la înălţime
EK-X fixează noi standarde în materie de performanţe, înălţime de picking, capacitate reziduală, funcţionalitate şi ergonomie. Prevăzut cu viteze de deplasare de până la 13 km/h şi viteze de ridicare de până la 0,4 m/s, EK-X permite operatorilor să cunoască o nouă dimensiune în manipularea eficientă a mărfurilor, datorită sistemului inteligent OPTISPEED, care controlează viteza de deplasare în funcţie de situaţie, depinzând de înălţimea de ridicare şi de greutatea încărcăturii. Astfel, operatorul se mişcă în permanenţă în condiţii de rapiditate şi siguranţă maxime. În acelaşi timp, cabina foarte spaţioasă, care absoarbe şocurile şi este dotată cu numeroase echipamente opţionale, îi asigură vizibilitate excelentă în toate direcţiile, în cele mai bune condiţii de lucru. Datorită conceptului modular, motostivuitorul pentru picking vertical comenzi se poate adapta condiţiilor din fiecare depozit şi duce operatorul până la o înălţime de picking de 12 m. Designul său compact asigură o rază minimă de întoarcere de 1.732 mm, ceea ce face ca acest echipament să fie soluţia optimă pentru depozite foarte înguste. Noile motostivuitoare EK-X recuperează energia în timpul frânării şi operaţiunilor de coborâre – permiţând astfel utilizarea în mai multe schimburi cu o singură baterie.
AiControl deplin
iGo Easy, nominalizat la IFOY în categoria Vehicule Controlate Automat (AGV), este prima soluţie la nivel mondial care permite configurarea completă, controlul şi monitorizarea prin iPad. Acesta permite STILL să ofere clienţilor o accesare simplă şi rapidă a proceselor de transport şi de manipulare mărfuri. Din acest motiv, combinaţia dintre un iPad şi stivuitorul EGV-S de mare înălţime controlat de la distanţă este, de asemenea, adecvată pentru zone în care până acum transportul de mărfuri era sensibil, utilizând numai un motostivuitor controlat manual, de exemplu pentru alimentarea şi evacuarea unei instalaţii de producţie. Prin intermediul Aplicaţiei iGo Easy, utilizatorul poate instala sistemul în mod independent şi îl poate adapta la condiţiile generale de lucru în permanentă schimbare. Reflectoarele sunt instalate iniţial pentru determinarea poziţiei. În acest scop, stivuitorul este la început deplasat manual prin zona corespunzătoare a depozitului, iar staţiile sunt controlate şi activate prin atingerea ecranului iPad-ului. Aplicaţia generează şi vizualizează ruta optimă de deplasare, în funcţie de datele înregistrate, iar comenzile de deplasare pot fi ulterior comunicate motostivuitorului prin apăsarea ecranului şi prin WLAN, procesul desfăşurându-se automat. Datorită interfeţei cu utilizatorul uşor de înţeles, setarea limitei de viteză, rutele de deplasare într-o singură direcţie şi proprietăţile staţiei pot fi configurate extrem de simplu. Utilizând funcţia cockpit, care include o imagine în direct, utilizatorul poate supraveghea stivuitorul automat în orice moment, în timpul exploatării. Poziţia curentă a stivuitorului este afişată într-un plan virtual al depozitului, iar informaţiile importante, precum viteza, nivelul de încărcare a bateriei sau comenzile de transport sunt afişate prin elemente grafice uşor de înţeles. Noile comenzi de deplasare pot fi generate facil, iar comenzile existente de deplasare pot fi modificate prin intermediul aplicaţiei iGo Easy App. În plus, comenzile utilizate frecvent pot fi stocate într-un meniu de accesare rapidă. De asemenea, sistemul inovator poate fi utilizat nu numai din depozit, ci şi din orice alt punct unde există acces la reţeaua WLAN.
Aplicaţia iGo Easy
– Stivuitor EGV-S de mare înălţime, controlat de la distanţă
– Configurare, control şi monitorizare prin iPad
– Funcţie cockpit, care include imagine în direct
– Generează şi vizualizează ruta optimă de deplasare, în funcţie de datele înregistrate
– Comenzi de deplasare comunicate motostivuitorului prin apăsarea ecranului şi prin WLAN
ACTUALITATE
Capcana „drepturilor de autor“
Sute de firme de transport călători au fost acţionate în judecată, iar unele deja au fost obligate să plătească sume importante către instituţiile care se ocupă cu colectarea banilor aferenţi drepturilor de autor.
Mai exact, discutăm la ora actuală de peste 400 de firme acţionate în judecată, iar numărul acestora va creşte rapid, încă 800 de dosare aflându-se în pregătire. Principiul este simplu: dacă difuzezi în autovehicule muzică sau alte produse aflate sub incidenţa drepturilor de autor, trebuie să plăteşti pentru ele. Problema este că procesele intentate (unele deja pierdute de transportatori) nu s-au axat pe faptul că respectivii operatori ar fi difuzat efectiv ceva, ci, pur şi simplu, pe faptul că autovehiculele sunt dotate cu sistem audio. Astfel, dotarea cu radio a maşinilor s-a dovedit suficientă pentru unii judecători pentru a admite solicitarea instituţiilor ce se ocupă cu recuperarea sumelor aferente drepturilor de autor. Mai mult decât atât, transportatorii sunt vizaţi de trei astfel de instituţii, fiecare pretinzând propriile sume, iar acţiunile în instanţă riscă să fie trase la indigo. UPFR – Uniunea Producătorilor de Fonograme din România, UCMR-ADA – Uniunea Compozitorilor şi Muzicologilor din România – Asociaţia pentru Drepturi de Autor şi CREDIDAM – Centrul Român pentru Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi folosesc aceeaşi strategie în procesele intentate transportatorilor. În plus, odată pierdut procesul, transportatorii trebuie să plătească sumele aferente pentru trei ani în urmă. Iar calculul este aproape cinic. Instanţa solicită Autorităţii Rutiere numărul vehiculelor aflate în parcul respectivului transportator, iar de la Registrul Auto cere informaţii despre clasificarea respectivelor autovehicule. Apoi, totul se înmulţeşte – sumele aferente drepturilor de autor, 36 de luni (trei ani din urmă), numărul autovehiculelor. Sumele rezultate ating, pentru mulţi transportatori, ordinul sutelor de mii de lei. „Aceste asociaţii invocă Legea 8/1996 şi solicită sume considerabile, argumentând faptul că autocarele sunt locuri publice, în care difuzăm muzică ambientală“, a explicat Doru Marian Crăc, preşedinte FORT.
Vulnerabili din cauza clasificării
Fără să dorească şi în necunoştinţă, transportatorii şi-au făcut practic abonament la instituţiile ce se ocupă cu drepturile de autor în momentul în care şi-au clasificat autovehiculele. Astfel, unul dintre „pilonii“ utilizaţi la atribuirile traseelor judeţene şi curselor interjudeţene a adus una dintre principalele vulnerabilităţi ale operatorilor de transport. Amintim faptul că autovehiculele care obţin categoria I, cât şi de la două stele în sus trebuie să deţină sistem de sonorizare. Cu alte cuvinte, deţinătorii acestor maşini sunt puşi să plătească indiferent dacă difuzează sau nu materiale ce sunt subiect al drepturilor de autor. Bineînţeles, reprezentanţii patronatelor în transporturi încearcă să găsească cea mai potrivită strategie de apărare, chemând în ajutor inclusiv autorităţile statului, precum RAR şi ARR. O altă direcţie de acţiune este legată de pornirea unor demersuri pentru modificarea legislaţiei şi în special a cuantumului sumelor ce trebuie plătite. „Trebuie amendată şi modificată Legea 8/1996 şi schimbate dispoziţiile de acolo. Ei spun că ne folosim de piesele lor, de muzica ambientală pentru a ne maximiza tarifele de transport. La nivelul patronatului, în primul rând ar trebui să facem adrese către Comisia de Cultură din Camera Deputaţilor, în care să ne expunem punctul de vedere, pentru a modifica legea şi celelalte ordine“, a arătat Doru Marian Crăc.
Instituţiile implicate în recuperarea sumelor aferente drepturilor de autor susţin că a existat o consultare a societăţii civile pentru stabilirea formei finale a legislaţiei, inclusiv transportatorii fiind reprezentaţi de către Asociaţia Transportatorilor din România. Este ciudat că, deşi transportatorii rutieri sunt reprezentaţi de patronate sonore, binecunoscute la nivel naţional, la aceste consultări a participat o asociaţie de care niciun transportator rutier de călători nu a auzit. „În legătură cu legea menţionată, văd că la arbitraj este trecută Asociaţia Transportatorilor din România, de care nici nu am auzit. Aceste acte normative trebuiau dezbătute cu societatea civilă, să asculte şi părerea noastră, dar nu s-a întâmplat aşa“, a precizat preşedintele FORT.
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro