TRITURO – Românii ştiu să ofere calitate la un preţ bun

Un proiect cel puţin ambiţios, care a adus în prim plan un autobuz urban de 57 de locuri, realizat într-un timp record… pentru că totul, pornind de la proiectare şi ajungând la ultima fază de producţie, a fost realizat fără greşeală. Rezultatul a dus, potrivit directorului general C&I Eurotrans XXI, Ilie Comuşi, la un raport imbatabil calitate/preţ.

 

Autobuzul Trituro cu o capacitate de 57 de locuri are la bază modelele Mercedes Sprinter şi Volskwagen Crafter şi se încadrează în normele de poluare Euro VI. Proiectul pentru construirea acestui autobuz are la bază nevoia pe care a generat-o licitaţia de atribuire a curselor limitrofe Bucureştiului. „Iniţial, am produs autobuzul urban Trituro cu 31 de locuri. Dar, în prima variantă a caietului de sarcini AMTB, se obţineau 3 puncte cu 30 de locuri şi 6 puncte pentru autovehiculele cu peste 50 de locuri, motiv pentru care am decis să depăşim acest prag“, ne-a declarat Ilie Comuşi, directorul general C&I Eurotrans XXI. Tot în acest prim caiet de sarcini erau prinse punctaje diferite pentru autobuzele electrice, cele cu motor Euro VI şi cele cu motor Euro V. Ulterior, s-a ajuns la cerinţa „minim Euro V“. „Acest fapt l-am privit cu o oarecare supărare, pentru că aveam un proiect destul de avansat de autobuz electric“, a adăugat Ilie Comuşi.

Trituro 50+

Potrivit lui Dorian Igescu, director executiv C&I Eurotrans XXI, pentru construirea modelului Trituro cu peste 50 de locuri s-a plecat de la carcasa de bază a autobuzului cu 31 de locuri, care a fost ranforsată şi întărită, grosimea ţevii rectangulare a fost crescută. „Am adaptat maşina de bază, cea de 30 de locuri, am realizat calcule, studii, cercetări, probe. Au fost montate două punţi, fiecare cu portanţă de 3,5 t, provenite de la maşina de 5 t. Acesta a fost un artificiu foarte important, crescând astfel portanţa. În proiectul original, Trituro avea tot două punţi, dar provenite de la maşina de 3,5 t. Acestea pot fi deosebite uşor după faptul că punţile de la maşina de 5 t au roţi duble, iar cele care provin de la cea de 3,5 t au roţi simple. Secretul stă în modul în care fabrica C&I a realizat montajul punţilor, a suspensiei pneumatice (provenită de la VB Air Suspension din Olanda, fiind agreată şi de către VW şi Mercedes). Toate piesele montate sunt «surori», originale, nu există nepotriviri din acest punct de vedere. Puntea 3 a fost comandată identic cu puntea 2, completă, cu tot cu grup. Astfel, în cazul unei defecţiuni a punţii 2, acestea pot fi «rotite» în service, rezolvându-se în plus şi problema frânării. Ambele punţi au ABS şi frânează corespunzător, fiind cuplate la calculatorul maşinii. Stabilitatea este unul dintre punctele forte ale lui Trituro, fiind ştiut că o maşină cu trei axe este mai stabilă decât una cu două, iar în ceea ce priveşte consumul, stăm foarte bine, pe modelul Mercedes înregistrându-se valori de 10-12 l/100 km“, a afirmat Dorian Igescu. Acest model de Trituro este oarecum modular, pentru că, până la un punct al producţiei, se poate alege dacă maşina va fi una turistică sau una urbană de 57 de locuri. Transportatorii se pare însă că sunt foarte interesaţi de varianta cu 57 de locuri, care oferă un raport mult mai bun al costurilor pe călător.

Realizare în timp record

În fabrică a fost o mobilizare generală pentru realizarea acestui proiect. Tot atelierul a fost împărţit în puncte de lucru – carcase sudate, vopsitorie, tapiţeri, mecanici, aproximativ 100 de oameni punând suflet în realizarea autobuzelor. „Proiectarea şi prototipul s-au realizat în două săptămâni, în următoarele două s-a redactat proiectul de bază şi apoi s-a pornit cu Seria 0. Ulterior, au intrat în flux 65 de maşini, fără oprire. Fiecare dintre cele 65 de autobuze realizate până acum a fost «păstorit» de mine, personal. Dacă am reuşit cu acestea, lucrurile vor merge bine“, a conchis Dorian Igescu. Conform oficialilor C&I Eurotrans XXI, sunt deja comenzi pentru modelul Trituro şi pentru următoarele luni.

Conf. dr. ing. Viorel Mateescu, Universitatea Politehnica Bucureşti – Facultatea de Transporturi:

„Trituro este un minibus capabil să transporte 57 persoane (pe scaune şi în picioare), cu o masă proprie de numai 4,5 t (realizând astfel o valoare excelentă pentru coeficientul de tară) şi o formulă de tracţiune 6×2/2, puntea a doua fiind punte motoare. Este construit pe baza unui şasiu echipat Mercedes, integrat armonios într-o structură portantă realizată din profile din oţel inoxidabil, structură care a trecut cu succes proba de răsturnare impusă de normele în vigoare. Constructorul, firma C&I Eurotrans XXI, continuă astfel, cu o realizare remarcabilă, tradiţia de fabricant de autobuze a ţării noastre“

Răzvan Măgureanu, director tehnic C&I Eurotrans XXI:

„Este construit după norme europene, respectă toate cerinţele, a trecut toate testele de la RAR, răsturnare, stabilitate dinamică, stabilitate laterală (28 de grade), frânare, cu filmări şi fotografii, atât pe poligonul de la Merişani, cât şi pe cel al RAR şi în laboratorul de încercări. Omologarea pentru acest autobuz a durat aproximativ 2 luni.“

Dorian Igescu, director executiv C&I Eurotrans XXI:

„Nu este un furgon transformat, este o maşină de pasageri. Este un autobuz. Are o caroserie auto-portantă, care se suprapune peste şasiul de bază, urmând toate instrucţiunile pe care le indică Mercedes sau Volkswagen în manualul carosierului.“

Toate scaunele au prindere laterală în 4 şuruburi, ceea ce oferă o siguranţă mai mare călătorului, dar şi o uşurinţă în curăţarea podelei de către operator.

În prezent, clientul vine, vede, alege, se pregăteşte caroseria auto-portantă şi puntea suplimentară, iar când soseşte şasiul, se face doar montajul, care durează câteva zile.

Trituro CITY 84

Putere: 160 CP

Viteză maximă: 90 km/h (limitată electronic)

Masă proprie: 4.400 kg

Masă totală: 8.400 kg

Axe (1/2/3): directoare/motoare roţi duble/roţi duble

Suspensie axe (1/2/3): arcuri parabolice/pneumatică/pneumatică

Locuri: 57+1 (12 scaune + 45 în picioare)

Dotări: Aer condiţionat, încălzitor suplimentar, monitorizare video, sistem electronic informare pasageri.

 

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

 

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.