Marian Tutilescu, şeful Departamentului Schengen, Afaceri Europene şi Relaţii Internaţionale, a declarat, marţi, că România ar putea beneficia de o decizie pozitivă în privinţa intrării în Spaţiul Schengen abia în luna martie a anului viitor, în cadrul primei întâlniri a Consiliului JAI (Justiţie şi Afaceri Interne), dacă raportul intermediar în cadrul Mecanismului de Cooperare şi Verificare (MCV) din decembrie va fi unul pozitiv pentru ţara noastră. România părea ca sigur intrată în Schengen în luna septembrie, în două etape – mai întâi deschiderea frontierelor aeriene şi maritime, apoi cele terestre -, însă scandalul politic care a cutremurat ţara noastră în ultimele 2 luni, culminând cu suspendarea preşedintelui Traian Băsescu, au ruinat tot ce se negociase la Bruxelles în primăvară.
“Dacă lucrurile vor merge bine, eu cred că avem toate şansele ca, după acest raport intermediar, în martie – pentru că în martie este primul Consiliu la care se poate lua o decizie -, pe viitoarea preşedinţie irlandeză, putem avea o decizie pozitivă. Rămâne de negociat dacă vom merge pe acelaşi plan al aderării în două etape sau, având în vedere că până la finele acestui an sperăm noi să se adopte în cadrul Consiliului Afaceri Interne noul pachet de măsuri pentru întărirea guvernanţei Spaţiului Schengen, să avem şi o altă abordare. Nu neapărat în două etape, chiar şi într-o singură etapă, cu o singură decizie şi de fapt cu două termene. Dar o singură decizie care s-ar putea lua în martie. Sigur, asta depinde şi de o serie de evoluţii în plan european, însă depinde şi de raportul intermediar în cadrul MCV”, a declarat Marian Tutilescu.
El a adăugat că raportul intermediar din decembrie “va fi unul important în ceea ce priveşte funcţionarea normală a statului de drept, aşa cum Comisia Europeană a cerut-o în cadrul ultimului raport de evaluare şi, ca atare, presupun că aceasta va fi un motiv de amânare a unei decizii”.
“Două vulnerabilităţi”: Germania şi Olanda
Şeful Departamentului Schengen a precizat că există “două vulnerabilităţi”, şi anume poziţia Germaniei şi cea a Olandei cu privire la intrarea noastră în Spaţiul Schengen.
“Din evaluarea noastră rezultă că există două vulnerabilităţi şi anume poziţia Germaniei, cel puţin din declaraţiile publice, nu este încă o poziţie comunicată oficial, dar din declaraţiile publice ale ministrului de interne federal, domnul Friedrich, rezultă că Germania se va opune cel puţin până la raportul intermediar din decembrie, anul acesta, pe MCV, şi există o a doua vulnerabilitate, tot din partea Olandei, având în vedere faptul că în Olanda, pe data de 12 septembrie, vor avea loc alegerile anticipate şi pe 20 va avea loc sesiune de constituire a Parlamentului, ca rezultat al alegerilor din 12 septembrie. Ca atare, actualul Guvern şi actualul legislativ sunt destul de reticente în a elabora o poziţie clară şi mai ales o poziţie favorabilă extinderii procesului, având în vedere importanţa pe care Olanda a acordat-o dintotdeauna. Consideră că această responsabilitate ar trebui transferată noului Guvern şi noului Parlament”, a mai afirmat Tutilescu.
“Minusurile care există sunt nişte lucruri normale”
România şi-a îndeplinit, în mare parte, cerinţele impuse de Uniunea Europeană pentru intrarea în Spaţiul Schengen, însă există şi unele recomandări prevăzute în cadrul raportului MCV şi care sunt în implementare de către instituţiile abilitate.
“Minusurile care există sunt nişte lucruri normale”, a arătat el. “Din cele 11 cerinţe din prima parte a mecanismului, 10 au fost îndeplinite, iar cea de-a 11-a ţine, de fapt, de competenţele Parlamentului – care a intrat în sesiune abia ieri şi care, probabil, va avea în vedere această cerinţă”, a adăugat chestorul Marian Tutilescu.
Progrese semnificative în ultimii 5 ani pe Justiţie, în cadrul MCV
“Dacă ne referim strict la progresele realizate pe justiţie în cadrul MCV – pentru că este un raport de etapă -, progresele sunt semnificative şi, ca atare, ele sunt considerate pozitive şi ar îndeplini şi această cerinţă pe care în mod constant olandezii au avut-o, două rapoarte succesive pozitive. Sunt o serie de recomandări care au fost prevăzute în cadrul MCV care sunt în implementare, dar acestea sunt normale, aşa-zisele “minusuri”, cum le numiţi dumneavoastră, care sunt inerente unui proces aflat în evoluţie şi care cu siguranţă au fost şi sunt avute în vedere de către instituţiile abilitate pentru a fi rezolvate”, a completat Tutilescu.
La frontiere “nu există niciun fel de problemă”
Cât priveşte capacităţile de gestionare a frontierelor, Tutilescu a precizat că “nu există niciun fel de problemă”.
“Mai mult decât atât, ca urmare a recomandărilor făcute cu ocazia Consiliului European din martie, Comisia, împreună cu Agenţia Europeană FRONTEX, a trimis o serie de misiuni FRONTEX la care au participat inclusiv experţi olandezi şi francezi şi concluziile acestora sunt extrem de pozitive. Sigur, există recomandări punctuale care nu sunt de esenţă”, a mai spus Marian Tutilescu.
Magda SEVERIN