Asociația Internațională a Transportului Public (UITP) cere Primăriei Municipiului Bucucreşti (PMB) să sprijine transportul public, precum și o strategie generală de mobilitate în oraş.
“Cerem public ca Municipalitatea să sprijine transportul public și o strategie generală de mobilitate în București într-un mod clar, coerent și pe termen lung. Credem cu tărie că fondurile și sprijinul necesare celui mai mare operator de transport bucureștean – RATB – sunt critice nu doar pentru îndeplinirea operațiunilor zilnice, ci și pentru o mult-așteptată modernizare”, se arată într-o scrisoare adresată primarul general interimar al Capitalei, Ștefănel Dan Marin.
Potrivit sursei citate, un management profesionist și stabil este necesar pentru ca transportul public bucureștean să poată răspunde provocărilor în domeniul mobilității.
“În numele Asociației Internaționale a Transportului Public și al întregii comunități a transportului public european am dori să vă atragem atenția asupra situației curente a mobilității urbane în București, inclusiv asupra funcționării principalului operator de transport în comun, RATB, care este, totodată, și cel mai mare și mai activ membru UITP din România. Credem cu tărie că Bucureștiul, fiind a șasea capitală europeană ca mărime, are un mare potențial în privința mobilității colective durabile. Acest fapt este important ținând cont că astăzi transportul este unul dintre cei mai importanți factori pentru economia și competitivitatea orașelor din Europa și din întreaga lume”, se arată în comunicatul UITP.
Conform acestuia, Bucureștiul este cunoscut pentru “severele problemele de trafic” care au un impact negativ asupra a numeroase aspecte urbanistice, sociale și economice.
“Atât UITP, cât și Comisia Europeană sunt convinse că investițiile în transportul public sunt esențiale nu doar pentru a spori eficiența economică și de mediu a orașelor, cât și pentru a îmbunătăți condițiile de viață și de lucru ale cetățenilor. În acest caz transportul public — atât la nivel operațional, cât și la cel managerial — are nevoie de o siguranță financiară, managerială și politică clară, deoarece este vorba de un proiect complex și pe termen lung”, relevă sursa citată.
În ultimii trei ani, UITP a observat cu îngrijorare rata crescută de rotație a personalului în privința managerilor generali ai RATB, iar aceasta a avut un impact defavorabil asupra calității și continuității funcționării și operațiunilor de zi cu zi ale companiei.
“În privința aspectelor operaționale dorim să vă atragem atenția că o bună parte din flota relativ modernă de autobuze a RATB rămâne nefolosită, în timp ce o altă parte nu îndeplinește standardele de funcționare și confort, rezultat al lipsei de fonduri pentru operațiunile curente de întreținere și mentenanță. Pe cale de consecință, RATB a avut dificultăți în a-și îndeplini sarcinile de zi cu zi, deci nici investițiile în modernizare nu au fost posibile. Deși un număr semnificativ de investiții folositoare au fost făcute în infrastructura rutieră (de ex. Pasajul Basarab, repararea și modernizarea a numeroase străzi, etc.) și lucrările la sistemul de metrou continuă, traficul zilnic în București continuă să rămână o mare problemă pentru cetățeni”, se mai arată în comunicat. (M.S.)
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU